26 - 03 - 2020
از کلاغهای خبرچین تا کلاغ فروغ فرخزاد در گالری مژده
نمایشگاه گروه هنری آمیدا با نام «کلاغ: ۲۰ تصویر ۲۰ روایت» این روزها در گالری مژده به تماشاست.
گرچه تنوع زاویه نگاهها به کلاغ در این نمایشگاه بسیار زیاد است، دقت در آنها وجه مشترکی میان کارها را آشکارتر میکند؛ اشتراکاتی که احتمالا ناشی از مباحث گروهی هنرمندان آمیدا در حوزه پیشینه سوژه است. به همین دلیل تقریبا همه آثار پا را فراتر از ثبت درونیات هنرمند گذاشته و در پس خود قصهای روایت میکنند.
«فتح باغ سرخ» یکی از این آثار است که با تکنیک چاپ دیجیتال و در ابعاد و مختصات یک گلیم اجرا شده است. این اثر با الهام از شعر فتح باغ اثر فروغ فرخزاد کار شده است.
«زمین خسته» اثر عطیه ضیغمی، یکی دیگر از آثار زیبای نمایشگاه است که با تکنیک میکسمدیا کار شده است. هنرمند در این اثر که بر زمینه سفید نقاشی شده، کلاغ را نشسته بر بالای سر زنی از جنس گیاه و طبیعت نقاشی کرده است.
یکی دیگر از ویژگیهای کلاغ در قصههای ایرانی، خبرپراکنی است. به همین دلیل است که صدای کلاغ همواره با آرزوی خوشخبری همراه است. تابلوی «کلاغها خبر آوردهاند» در یک فضای سوررئال درخت و انسان را ترکیب کرده تا کلاغها بر فراز سر انسانها، به نوعی خبر از محتویات ذهنی بشر بدهند.
شگون و بدشگونی کلاغ در مناطق مختلف دنیا از جذابیتهای فرهنگ عامه است؛ دو تابلوی «کلاغ و لبسک» که با تکنیک مداد شمعی و اکریلیک، فضای مهتابگونهای خلق کردهاند، با استفاده از سنگهای چشمنظر سعی کردهاند موضوع بدشگونی کلاغ را پیش روی مخاطب بگذارند. اما حضور طبیعت و افسانه تنها وجه آثار این نمایشگاه نیست. فضاهای شهری نیز در آثار برخی از هنرمندان دیده میشود مانند تابلویی که کلاغها را روی سیم برق نشان میدهد یا کلاغهایی با هیبت انسان که دست به سینه و سر در گریبان، در میان ساختمان کم و بیش محو شدهاند. تابلوی «ربایندگان نور» که با تکنیک میکسمدیا کار شده است به نوعی به فضاهای کلاسیک نقاشی اروپا کنایه میزند.
در این نمایشگاه، سه تابلو با عنوان «کین آمدن از کجا و رفتن به کجاست؟» بیش از باقی آثار از سوژه عبور کرده و در واقع نگاه هستیشناسانهتری به چرخه حیات در ذهن هنرمند دارد. سارا نوروزکرمانشاهی این آثار را خلق کرده است.
در این میان آثاری نیز وجود دارند که سویه رنگارنگ و به نوعی شاد آنها به موضوع، آنها را به تصویرسازی نزدیکتر کرده است همانطور که برخی هنرمندان به نگارگری ایرانی نظر داشتهاند.
محسن رزاقی، سرپرست گروه هنری آمیدا، درباره این نمایشگاه گفت: «دو سال و نیم پیش سوژه کلاغ را در گروه عنوان کردیم. در فرهنگهای مختلف اسطورههای زیادی درباره کلاغ وجود دارد که با باور عمومی مردم خیلی اختلاف دارد. این تناقض باعث شد که اعضا به آن علاقهمند شوند و هر کدام از دیدگاهی به مساله بپردازند.»
او درباره تجربه کار گروهی در این سطح گفت: «روزی که شروع کردیم بچهها با سوژه غریبه بودند. بعدا به قصههای عامیانه و اسطورهها مراجعه کردیم و دیدیم که ابعاد گستردهای وجود دارد. به همین دلیل هر کس تم شخصی خود را پیدا کرد و روی آن کار کرد و روایت شخصی خودش را بیان کرد. مطالعه در این زمینه برای ما مهم بود و علاوه بر کتابهایی که یافتیم خود هنرمندان هم در زمینه مورد علاقهشان جستوجو کردند. هرکس ذهنیت خودش را داشت و بسته به آن به پرورش ایدهاش پرداخت. حدود یک سال طول کشید که کار به جایی برسد که بتوانیم شمایی کلی از آثار را در اختیار گالری مژده قرار دهیم.»
محسن رزاقی با تکنیک رواننویس کار کرده است. آثار این هنرمند دارای یک نوع ظرافت و پیچیدگی است که رد آن را در نگارگری ایران و هنر شرق آسیا میتوان گرفت. آمیدا در سال ۱۳۹۰ به همت مریم ارشادیفارسانی، معصـــومه اعتبارزاده، بهدخت بهروزی، هاله تــوکلی، گلنـــاز خانعلیــزاده، آزاده خیــــرآبادی، زیبــــــا ذاکر، محسن رزاقی، الهام شایــــــانفر، مریم شــــاهورانی، آیســــان صادقی، عطیه ضیغمی، پریسا طالعزاده، الهه فرمانیان، فهیمه فریمانه، پیمان مبـارکی، امیرمحمدخانی، حمیده معتمــــدفر، ســارا نوروزکـــرمـــانشاهی و سیمین هنـــــرور شکل گرفته است.
نمایشگاه کلاغ ۲۰ تصویر ۲۰ روایت عصر ۲۵ آبان در گالری مژده به نشانی سعادتآباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷، آغاز به کار کرده و تا دوم آذرماه هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ به تماشا خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد