21 - 04 - 2025
ایمیلهای عجیب «مارک زاکربرگ» درباره خرید «اینستاگرام» فاش شد
تککرانچ- طی هفته گذشته محاکمه ضدانحصاری متا در جریان بوده و ایمیلها و اطلاعات جالب و عجیبی از تاریخچه رقابتها و خریدهای آن افشا شده است. در این دادگاه کمیسیون فدرال تجارت ایالاتمتحده (FTC) ایمیلهای «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، در اوایل دهه2010 درباره خرید اینستاگرام را افشا کرد. FTC در دادگاه شواهد قانعکنندهای ارائه کرده تا نشان دهد فیسبوک از خطری که اینستاگرام برای کسبوکارش ایجاد میکرد، بسیار آگاه بود. در اسنادی که حاوی ایمیلهای داخلی فیسبوک است، مدیران این شرکت از رشد اینستاگرام نگران بودند و درباره اینکه اگر فیسبوک قصد خرید آن را داشته باشد، چقدر باید برای این اپلیکیشن بپردازند، صحبت کردهاند. در این اسناد مدیران این شرکت درباره استراتژیهای دیگری برای محدود کردن رشد اینستاگرام، ازجمله کپیکردن عملکرد آن و انتشار اپ جدید، یا خرید اینستاگرام سپس اضافه نکردن ویژگیهای جدید به آن حین کار روی محصولات خود، بحث میکنند. براساس استدلالهای FTC، استراتژی فیسبوک برای خرید یا دفن رقبا در مکالمات افشاشده مشهود است. این اسناد نشان میدهند فیسبوک آن زمان چگونه به مفهوم رقابت فکر میکرد؛ در واقع همین استراتژیها بود که اکنون متا را به غول شبکههای اجتماعی تبدیل کرده است. مارک زاکربرگ فوریه 2011 در ایمیلی از رشد سریع اینستاگرام ابراز نگرانی کرده بود: «به نظر میرسد اینستاگرام بهسرعت درحال رشد است؛ در عرض چهار ماه، تا 2میلیون کاربر جذب و 30هزار عکس در روز آپلود کردهاند. این عدد بزرگی است. ما باید این موضوع را از نزدیک دنبال کنیم. ظاهرا تلاش بزرگ بعدی Dropbox در اشتراکگذاری عکس خواهد بود.» او سپتامبر 2011 نیز گفته بود: «اگر اینستاگرام همچنان در بازار موبایل به رشد خودش ادامه دهد، یا اگر گوگل آنها را بخرد، در چند سال آینده میتوانند بهراحتی قابلیتهایی به خود اضافه کنند که کپی چیزی است که ما درحالحاضر انجام میدهیم.» فوریه2012 نگرانی مدیرعامل متا بیشتر شده بود: «یکی از روندهای نگرانکننده این است که تعداد زیادی از مردم هر روز از اینستاگرام استفاده میکنند، ازجمله کارمندان فیسبوک. آنها فقط برخی عکسهای خود را در فیسبوک آپلود میکنند.» مارک زاکربرگ جایی از استراتژی عجیبی نیز صحبت کرده بود: «فکر میکنم کاری که باید انجام بدهیم این است که محصول آنها را از کار نیندازیم اما ویژگیهای بیشتری هم به آن اضافه نکنیم و روی توسعه محصولات خود متمرکز شویم، ازجمله ساختن تمام ویژگیهای دوربین آنها در محصولات خودمان.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد