3 - 07 - 2024
رکورد سفرهای جهانی شكست
نادر نینوایی- بخش جهانی سفر و گردشگری در حال تجربه رونق و بهبود در عرصه اقتصادی است و آمار اخیر نشان میدهد که گردشگران بینالمللی در سراسر جهان به طور فزایندهای هزینه بیشتری را به سفرهای خود اختصاص میدهند. با وجود چشمانداز مثبت کلی اما برخی مقاصد با چالشهای عملیاتی، از جمله مسائل مرتبط با نیروی کار و مدیریت منابع، چالشهای اورتوریسم (گردشگری بیش از حد) و نگرانیهای زیستمحیطی دستوپنجه نرم میکنند. در این شرایط برآوردهای اقتصادی نشان میدهد پتانسیل بخش سفر و گردشگری در جهت پیشبرد رفاه اجتماعی- اقتصادی بهویژه از طریق حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
پیشبینی روزهای روشن
پیشبینی فعالان و صاحبنظران در بخش جهانی سفر و گردشگری حاکی از آن است که روزهای روشن در انتظار صنعت گردشگری در گوشهوکنار جهان است. در سال۲۰۲۴ میزان هزینهکرد گردشگران برای سفر و گردشگری بالاتر از سطح انتظار بوده و حجم بالای سفرها و ازدحام گردشگران در مقاصد شناختهشده سفر، حاکی از وضعیت مطلوب بازار است. با داشتن یک بازار کار قوی در سراسر جهان، گردشگران بار دیگر در جاده، هوا و دریا حضور خواهند داشت و طبیعتا بودجه بیشتری در اقتصاد سفر به جریان میافتد. آخرین گزارش موسسه اقتصادی مسترکارت، با عنوان «شکستن مرزها و ترندهای سفر۲۰۲۴» نشان میدهد که در سالجاری میلادی چندین رکورد جالب توجه در زمینه اقتصاد گردشگری به ثبت رسیده است.
این گزارش همچنین گویای آن است که هزینه مصرفکنندگان برای سفرهای تفریحی همچنان در سطح بالا و مطلوبی قرار دارد. افزون بر این، دادههای اخیر نشان میدهد که مسافران پس از همهگیری همچنان به دنبال تجربیات منحصربهفردی هستند که ریشه در فرهنگهای محلی دارد. درواقع گردشگران بهطور فزایندهای برای رویدادهای به یاد ماندنی در ورزش، موسیقی و جشنوارهها هزینه میکنند.
تحلیل موسسه اقتصادی مسترکارت نشان میدهد مسافران همچنین به دنبال فرصتهایی هستند که اقامت خود را طولانیتر کنند و سپری کردن اوقات فراغت در سفر را برای مدت طولانیتری در اولویت قرار میدهند. درواقع در حالی که بین مارس 2019 تا فوریه 2020، میانگین مدت اقامت یک سفر حدود چهار روز بوده است، از مارس 2024، میانگین طول یک سفر تفریحی به پنج روز نزدیک شده که این به معنای تقویت اقتصادی مقاصد گردشگری و جوامع میزبان آنهاست.
مقابله با چالشهای گردشگری
در حالی که چشمانداز کلی سفر و توریسم بینالمللی روشن به نظر میرسد، اما این وضعیت مطلوب برای همه مقاصد وجود ندارد. برخی نقاط مهم گردشگری و مناطق کمترشناختهشده با چالشهای فزایندهای پیرامون شرایط عملیاتی مواجه هستند. شاخص توسعه سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد، محدودیتهای جاری پیش روی بخش جهانی سفر و گردشگری- از جمله کمبود سرمایهگذاری، تعداد پایین نیروی کار ماهر و تابآور و مسائل و ضعفهای مربوط به مدیریت منابع فرهنگی و طبیعی- را نشان میدهد. در شرایط کنونی بسیاری از مقاصد با سطوحی از موانع و مشکلات دستوپنجه نرم میکنند و در برخی مقاصد نیز تعداد بالای بازدیدکنندگان موجب افزایش نگرانیهای زیستمحیطی شده است. در این شرایط تصمیمگیرندگان سفر و گردشگری باید تمهیداتی بیندیشند تا نقش فعالتری در مقابله با چالشهای اجتماعی، صلح و تبادل فرهنگی داشته باشند. از آنجایی که این صنعت تقریبا یکدهم تولید ناخالص داخلی جهانی و اشتغال را به خود اختصاص میدهد، بخشهای دولتی و خصوصی باید با یکدیگر همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که توسعه گردشگری در آینده، فراگیر و پایدار است.
حمایت از ستون فقرات سفر و گردشگری
یکی از حوزههایی که پتانسیل بالایی در پیشبرد شکوفایی اقتصادی- اجتماعی دارد، حوزه توانمندسازی اقتصادی شرکتهای کوچک و متوسط است. طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، بیش از 80درصد از مشاغل مسافرتی در این دسته قرار میگیرند و همین اهمیت اقتصاد توریسم را برای کشورها دوچندان کرده است. سیاستها و سرمایهگذاریهایی که پذیرش راهحلهای دیجیتال را ترویج و توسعه مهارتهای دیجیتال را تقویت میکنند و در عین حال دسترسی به اعتبار را بهبود میبخشند، میتوانند رونق عمدهای را برای شرکتهای کوچک و متوسط متمرکز بر گردشگری فراهم کنند. در کاستاریکا، Instituto Costariccense de Turismo، یکی از اعضای مرکز نوآوری گردشگری Mastercard، از چنین رویکردی حمایت میکند تا اطمینان حاصل شود که افزایش ترافیک توریستی باعث ایجاد فرصتهای بهتر برای شرکتهای کوچک و متوسط میشود. سال گذشته، موسسه Tico Treasures در کاستاریکا راهاندازی شد. این پلتفرم ارتباطات توریستی را با برنامه صنایعدستی کاستاریکا پیش میبرد و کارگروهی متشکل از 17صنعتگر در سراسر این کشور را ایجاد کرده است. این پلتفرم به بازدیدکنندگان اجازه میدهد تا با محصولات محلی و صنایعدستی کاستاریکا آشنا شوند، در مورد جوامع صنعتگران بیاموزند و سپس کالاها را از طریق یک تجربه خریداری کرده و به کشور خود ارسال کنند. این برنامه نمونهای از همکاری بخش عمومی و خصوصی است و اهداف چندگانهای از جمله ارائه تجربیات معتبرتر برای گردشگران، گسترش دسترسی شهروندان به اقتصاد دیجیتال و کمک به انعطافپذیری شرکتهای کوچک و متوسط را دنبال میکند.
حفاظت از محیطهای آینده
در سالهای اخیر رویکردهای جدیدی برای حل چالشهای پایدار مقاصد سفر و گردشگری در دنیا طرف توجه قرار گرفته است.
تسهیل همکاریهای نوآورانه دولتی و خصوصی در گردشگری برای مقابله با مسائل موجود، بیشتر طرف توجه قرار گرفته است. یک مثال قابلتوجه در اسکاتلند است؛ جایی که سازمان ملی گردشگری VisitScotland با شرکتTravel Corporation، یک اپراتور تور جهانی، برای کمک به کربن زدایی زنجیره تامین مقصد همکاری میکند. هر دو سازمان در حال ادغام بینش، دادهها و تخصص خود برای حمایت از کسبوکارهای محلی، توسعه ایدههای جدید برای کاهش ردپای کربن و شناسایی موانع برای تحقق گردشگری سبز هستند.
آموختههای حاصل از این پروژه و سایر پروژههایی که توسط بنیاد سفر رهبری میشوند گواه اقدامات موثر برنامهریزی شده در سطوح ملی و جهانی است. به نظر میرسد با ترکیب منابع و قابلیتهای بخش عمومی با تخصص فنی بخش خصوصی، تصمیمگیرندگان سفر و گردشگری میتوانند سیاستها و برنامههایی را وضع کنند که رشد گردشگری و حفاظت از محیطزیست را به تعادل برساند.
آنچه در شرایط کنونی اهمیت شایانی دارد استفاده از اهرم بازیابی سفر و پیشبرد رفاه اجتماعی- اقتصادی و ایجاد آیندهای فراگیرتر برای مقاصد ارزشمند است. افزونبر این با تسریع همکاری بین دولتها، سازمانهای مدیریت مقصد و شرکتهای فناوری، میتوان اطمینان حاصل کرد که مقاصد سفر و جوامعی که به آنها قدرت میدهند و محیطهایی که در آنها زندگی میکنند در قلب توسعه گردشگری آینده دیده میشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد