20 - 11 - 2024
لزوم خنثیسازی راهبرد ایرانهراسی
عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران و نایبرییس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران با بیان اینکه گردشگری پدیدهای پیچیده، ظریف، شکننده، بسیار حساس و تاثیرپذیر در مقابل بحرانها و تحرکات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جهان است، گفت: ازاینرو توجه به امنیت و احساس امنیت گردشگر و جدال و خنثیسازی راهبرد ایرانهراسی دشمنان اصل مهم در توسعه گردشگری کشور محسوب میشود.
به گزارش ایرنا، مهران حسنی با بیان اینکه در توسعه گردشگری عوامل متعددی به صورت زنجیره، ایفای نقش میکنند و در این بین امنیت و احساس امنیت از شاخصترین آنها است، افزود: توجه و رویکرد به امنیت پایدار و در تمام ابعاد جانی، مالی و…، باید توسط هر کشور میزبان برای گردشگران فراهم شده و در اولویت قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: بهطور حتم احساس امنیت و ایمنی در هر کشور و منطقهای علاقهمندی و انگیزه سفر را ایجاد و سفر توام با آرامش را به ارمغان میآورد.
عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران با بیان اینکه میزان تاثیرپذیری گردشگری بهاندازهای است که اختلال در هر یک از بحرانها و تحرکات اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی میتواند گردشگری را مختل و تعطیل کند و موجب عدم رونق کسب و کار شود، گفت: اساسا رونق گردشگری در یک منطقه و تردد گردشگران در یک مقصد را میتوان موجب شکل گرفتن امنیت دانست بهطوریکه هر چقدر احساس امنیت افزایش یابد بر میزان مدت اقامت و انتخاب مجدد سفر تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و در صورت عکس موضوع، باوجود تمایل، گردشگران از سفر به کشورهای مورد نظر و علاقهشان اجتناب خواهند کرد.
حسنی با اشاره به اینکه ایران کشوری است که براساس گزارش سازمان جهانی توریسم دارای رتبه پنجم در منابع و جاذبههای طبیعی و رتبه دهم در منابع و جاذبههای باستانی و تاریخی و میراث فرهنگی است، افزود: این امر بیانگر ظرفیت و پتانسیل بسیار بالا در جلب و جذب گردشگران از کشورهای هدف است و ارزآوری و ایجاد اشتغال از اثرات مثبت آن بهعنوان یک فعالیت اقتصادی است که سایر بخشها نیز از آن بهرهمند خواهند شد.
وی با اعلام اینکه ایران با وفور و تنوع در ظرفیتها نتوانسته به جایگاهی که شایسته آن است، دست یابد، تصریح کرد: شاخص توسعه گردشگری و سفر به ایران از بین ۱۱۹کشور جهان براساس پژوهشی که در سال۲۰۲۳ توسط اتاق بازرگانی ایران در حوزه گردشگری انجام شد، در جایگاه ۷۳ قرار دارد که نشاندهنده نامناسب بودن جایگاه ایران به نسبت ظرفیت جاذبهها در مقایسه با کشورهایی است که فاقد این ظرفیتها هستند.
دبیر و نایبرییس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران اظهار کرد: این عدم تناسب به عقیده کارشناسان دلایل متعددی دارد که از جمله آنها فقدان بسترهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایهگذاری در ایجاد تاسیسات گردشگری، بیانگیزگی سرمایهگذاران، تبلیغات ضعیف و عامل بسیار حائز اهمیت آن، انتشار اخبار منفی از ایران و…، است.
وی تصریح کرد: در ارتباط با انتشار اخبار منفی با رویکرد ایجاد احساس عدم امنیت در ایران، تجربه دستاندرکارانی که در زمینه ورود توریسم به ایران فعال هستند، بیانگر آن است که حس عدم امنیت در هنگام ورود به کشور در گردشگران وجود دارد ولی وقتی در گشتهای مختلف شهری و بینشهری به مناطق مختلف شرکت میکنند و طی مشاهدات عینی و ارزیابی رفتارهای شایسته و مناسبی که در مراکز اقامتی، پذیرایی، سرگرمی، تفریحی، فروشگاهها و مراکز خرید و حتی در خیابانها با آن مواجه میشوند، نگاهشان که از القای فقدان امنیت از طریق غول رسانههای خارجی به صورت پیشفرض شکل گرفته، تغییر کرده و ایران را با رضایت ترک میکنند.
این فعال حوزه گردشگری معتقد است که مشکل و فضای مسمومی که زمینه سوءبرداشت را در مبدا سفر ایجاد میکند، بهصورت سیستماتیک و برنامهریزیشده توسط اتاقهای فکر قوی با وجود افرادی قدرتمند و صرف هزینههای بسیار سنگین صورت میگیرد. درحالیکه ما خوب میدانیم ایرانیان، مردمان با اصالتی هستند که به مهماننوازی شهرهاند و حق میزبانی را نسبت به مهمانان درست و صحیح به جا میآورند.
وی ادامه داد: بنابراین برای رفع آنچه امروز از این بداخلاقیها تحت عنوان «ایرانهراسی» نام میبریم، نیازمند اتاق فکری به مراتب قویتر با بهرهگیری از اندیشمندان و متخصصان متعهد و با تخصیص اعتبار مناسب است که نقشه راهی با پشتوانه مطالعاتی را ترسیم کنند و مراجع ذیصلاح قانونی و صاحب تکلیف و مسوولیت در اجرا نسبت به عملیاتی کردن و نشان دادن چهره واقعی ایران و ایرانیان به جهانیان و مشخصا به کشورهای هدف گردشگری اقدام کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد