24 - 09 - 2019
موانع حضور شرکتهای ایرانی در بازار عراق
اگرچه افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه از جمله عراق یکی از اولویتهای اصلی دولتمردان در سال جاری به حساب میآید اما همچنان در این حوزه مشکلاتی وجود دارد که مانع از دستیابی به این هدف میشود. بر همین اساس رایزن بازرگانی ایران در بغداد با تشریح بخشی از چالشهای پیشِروی شرکتهای ایرانی برای حضور در بازار عراق، از شش چالش اصلی در بازار این کشور برای تجار ایرانی خبر داد.
ناصر بهزاد اظهار کرد: عراق جمعیتی نزدیک به ۴۰ میلیون نفر دارد که این جمعیت در بخشهای مختلف مرکزی، شمالی و جنوبی دارای سلایق مختلفی است. از همین رو یکی از چالشهای پیشِروی بازرگانان ایران، چالش آمایشی است که موفقیت در تامین نیازهای متنوع این جمعیت کلان، نیازمند نگاه حرفهای است. رایزن بازرگانی ایران در بغداد ادامه داد: یکی دیگر از چالشهای فعالیت تجاری در عراق، حضور رقبای متعدد از کشورهای مختلف در عراق است؛ چین، ترکیه، هند، آمریکا، ژاپن و آلمان تنها بخشی از ۷۰ کشوری هستند که در عراق، نمایندگی و سفارت دارند و بهتبع پیگیری مواضع سیاسیشان در عراق، مواضع اقتصادی و تجاریشان را هم دنبال میکنند و در بخشهای مختلف هم در بخش کالا و هم در بخش خدمات فعال هستند.
وی افزود: ایران گرچه در سالهای اخیر و بهویژه در دو سال گذشته موقعیت ممتاز و خوبی را در عراق داشته ولی به هر حال رقبای سرسختی از کشورهای مختلف در عراق حضور دارند و فعالیت در این فضای رقابتی سنگین هم یکی از چالشهای بازرگانان ایرانی در عراق است. بهزاد با تاکید بر لزوم ورود شرکتهای ایرانی به عرصههای نو در کشور عراق گفت: بهجهت انتقال فناوریهای جدید، توجه به حوزههای فنی و مهندسی، خدمات پیمانکاری، اتوماسیون اداری، خدمات بیمهای و از این دست، ما نیازمند تغییر در نگاه خود هستیم و ما باید بتوانیم هماهنگ با تغییر سیاستهای عراق حرکت کنیم که این موضوع نیز یکی از چالشهای جدی ما برای فعالیت در کشور عراق است.
رایزن بازرگانی ایران در بغداد مشکلات بانکی در عراق را یکی از چالشهای جدی شرکتهای ایرانی در این کشور دانست و خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای اصلی ما در این کشور، کامل نبودن ظرفیتهای بانکی در عراق است. البته بهدنبال توافقات بانک مرکزی دو کشور، فضایی ایجاد شد تا بسیاری از مشکلات مالی با استفاده از ارز عراق و دینار حل شود. اما با وجود همه این توافقات و ظرفیتها، هزینههای تامین مالی برای پروژههای کلان و بزرگ بالاست و این چالش بزرگی در عراق است.
وی ادامه داد: البته این چالش به معنای آن نیست که هیچ کار بانکی با عراق ممکن نیست چراکه به هر حال یک ظرفیت بزرگ بانکی در عراق وجود دارد. بهزاد گفت: عدم تبلیغات مستقیم شرکتهای ایرانی در بازار عراق یکی دیگر از چالشهای شرکتهای ایرانی در این کشور است و باید سازوکاری طراحی و فراهم شود که شرکتهای ایرانی بتوانند کیفیت خود را با ابزارهای مختلف و به شکلهای گوناگون در مناطق مختلف عراق معرفی کنند.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که ممکن است فعالیت تجاری شرکتهای ایرانی در عراق را دستخوش تغییر کند، نوسانات نرخ ارز است که این نوسانات ممکن است تجارت را زیر سوال ببرد چراکه با توجه به قراردادهای بلندمدتی که بعضا شرکتهای ایرانی در عراق بستهاند و این قراردادها نیازمند نرخ ثابت ارز بوده، نوسانات ارزی میتواند برای شرکتهای ایرانی مسالهساز شود.
به گفته رایزن بازرگانی ایران در عراق، بوروکراسی کند، نبود ساختار همسان و همگن در فرمتهای قرارداد، ورود شتابزده به برخی پروژهها، وقفههای صادراتی از سوی ایران و رفتارهای سلیقهای در بعضی گمرکات عراق نیز از دیگر چالشها و موانعی است که پیشروی شرکتهای ایرانی در عراق قرار دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد