14 - 12 - 2022
آخوندی: فرآیند جابهجایی مسافر بازنگری شود
گروه حملونقل- دولت در ابتدای امسال با افزایش عوارض آزادراهها موافقت کرده است که براین اساس، پس از افزایش عوارض آزادراه تهران- پردیس دیگر آزادراهها هم با افزایش قیمت عوارض روبهرو میشوند.
افزایش نرخ آزادراهها با تعیین عوارض ۲۵۰۰ تومانی برای آزادراه تهران- پردیس از سوی دولت در سال جدید شروع شد و در نوبتهای بعدی دیگر آزادراهها هم به این لیست اضافه میشوند و نرخ عوارض تمامی آنها افزایش پیدا میکند.
براین اساس بجز آزادراه تهران- قم که از سوی دولت ساخته شده و عوارض کنونی آن ۳۰۰ تومان است، مابقی آزادراهها با مشارکت بخشخصوصی ساخته شده است و هزینه نگهداری از آنها با تورم هرساله افزایش پیدا میکند بنابراین عوارض سایر آزادراهها هم در سال جدید با افزایش روبهرو میشود.
در واقع افزایش دوبرابری قیمت قیر در سالهای گذشته موجب شده است که هزینه آسفالت افزایش زیادی پیدا کند و همین امر، هزینه نگهداری را با افزایش چند برابری مواجه کرده است بنابراین بخشخصوصی که بنابر توافق با دولت باید بازگشت سرمایه داشته باشد این هزینهها را از محل عوارض تامین میکند.
بر این اساس اصلیترین و گرانترین ماده در راهسازی کشور قیر است که در احداث آزادراهها، جادههای جدید و بهسازی و نگهداری از جادههای قدیمی به کار میرود اما از سال گذشته به دلیل پرش قیمتی بیش از دو برابر قیر، ۳۵ تا ۴۰ درصد از اعتبارات تخصیصی وزارت راه در احداث جادههای جدید یا بهسازی جادههای قدیمی صرف خرید قیر میشود که این موضوع باعث شده راندمان جادهسازی در کشور کاهش پیدا کند.
وزارت راهوشهرسازی نیاز سالانه به قیر را ۵/۱ میلیون تن اعلام کرده است که این میزان قیر برای احداث آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و بهسازی راههای روستایی و بین شهری صرف میشود و با احتساب قیمت روز، سالانه باید دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بابت آن پرداخت شود. در حال حاضر قیمت هر تن قیر یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است که این رقم ۵۰ درصد از تخصیصیهای وزارت راه را دربرمیگیرد.
به همین جهت دولت در اوایل امسال با افزایش قیمت عوارض آزادراهها موافقت کرد که به این ترتیب افزایش قیمت از اسفندماه شروع شده و احتمالا تاپایان سال و اوایل سال آینده مابقی آزادراهها هم با افزایش قیمت مواجه میشوند.
دریافت چندین عوارض در یک آزادراه
بنابر اعلام وزارت راهوشهرسازی آزادراهها با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی بخشخصوصی ساخته میشوند و دولت برای همکاری بیشتر بخشخصوصی باید مشوقهایی را بهکار گیرد که یکی از این مشوقها دریافت عوارض است بنابراین بخشخصوصی باید مطمئن شود که وزارت راهوشهرسازی و دولت به تفاهمنامهها و وعدههای خود برای ساخت آزادراهها پایبند هستند و بخشخصوصی از سود سرمایهگذاری خود و بازگشت اصل سرمایه مطمئن باشد.
در حال حاضر آزادراه تهران- کرج، آزادراه کرج- قزوین، قزوین- زنجان، آزادراه کمربندی مشهد، قطعه ۴ آزادراه تهران- شمال، آزادراه خرمآباد- پل زال، تهران- ساوه، ساوه- سلفچگان، اهواز- بندر امام خمینی (ره)، ساوه- همدان، قم- کاشان- اصفهان، اصفهان- شاهینشهر و کنار گذر اصفهان از جمله آزادراههایی هستند که با مشارکت بخشخصوصی ساخته شدهاند و افزایش قیمت تمامی این آزادراهها در دستور کار دولت قرار دارد.
اما مشکلی که بجز افزایش هزینه برای مسافران وجود دارد این است که در برخی از آزادراهها چندین ایستگاه عوارضی وجود دارد که همین موضوع موجب ترافیک در عوارضیها میشود و حتی هزینه مسافران را چند برابر میکند که دلیل این موضوع تعدد سازندههای بخشخصوصی برای یک آزادراه است و موجب میشود که هر شرکتی برای خود عوارض دریافت کند.
توسعه آزادراهها
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه برای توسعه آزادراههای کشور باید با بخشخصوصی همکاری کنیم تا سرمایهگذاریها و بازگشت سرمایههای بخشخصوصی افزایش یابد، گفت: برای افزایش ایمنی سفر، معاینه فنی وسیله نقلیه و کنترل رفتار رانندگان بهطور مستمر مورد توجه قرار دارد و تمام فرآیندهای جابهجایی مسافر از ورود به پایانه تا پیاده شدن در مقصد بازنگری میشود.
عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم در برابر پرداخت عوارض بزرگراهها انتخاب دیگری هم دارند، گفت: در کنار بزرگراهها راههای موازی وجود دارد و مردم اختیار دارند از این راهها بدون پرداخت عوارض استفاده کنند.وی افزود: البته برای توسعه آزادراههای کشور باید همکاری کنیم تا سرمایه گذاریها و بازگشت سرمایههای بخشخصوصی افزایش یابد و پرداخت عوارض آزادراهها به تحقق این اهداف کمک میکند.وزیر راهوشهرسازی در خصوص سفرهای جادهای در نوروز اظهار داشت: با گزارشهایی که در ماههای گذشته ارایه شده بود، ایستگاههای بازرسی فنی اتوبوسهای برونشهری در پایانهها به منظور کنترل قبل از حرکت آغاز به کار کرد و دو موضوع ایمنی وسیله نقلیه در مرحله نخست و کنترل رفتار رانندگان در طول سفر میتواند ایمنی را ارتقا دهد.آخوندی با بیان اینکه هرچند که رانندگان قشر زحمتکشی هستند و معمولا به خاطر شغل خود از خانوادههایشان دور هستند ولی باید با شیوههای مختلف رفتارهای خطرناک آنها کنترل شود، تصریح کرد: سلامت جسمی رانندگان، قدرت کنترل وسیله نقلیه و آموزش آنها ضرورت دارد و به نظر میرسد کسی که میخواهد وسیله نقلیه را کنترل کند باید صلاحیتهایی بیشتر از داشتن گواهینامهداشته باشد و باید سیستم کنترل رفتارهای پرخطر رانندگان در طول ۲۴ ساعت شبانه روز از طریق تماس مسافران با شمارههای تعاونیهای مسافربری که در بلیتها قید شده است وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: با ابلاغ بخشنامهای به استانها در دو ماه گذشته، تمامی عملیاتهای ایمنی جادهها به ویژه نصب علایم، خطکشی و اقدامات دیگر انجام شده است. همچنین هماهنگی بین حملونقل برونشهری در پایانههای مسافری با حملونقل درونشهری در پایانههای جنوب از طریق مترو و پایانه غرب از طریق
پارک سوار به خوبی صورت گرفته است که آسایش شهروندان را به دنبال دارد.
پیشبینی ۶/۵ میلیون نفر سفر دریایی در نوروز
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقرار ۱۳۷۵ اکیپ زمستانی و نوروزی در بیش از ۲۱۰ هزار کیلومتر از راههای سراسر کشور گفت که در طرح نوروزی امسال استقرار ۱۲۵۰۶ نفر راهدار با ۷۶۵۹ دستگاه ماشینآلات و ایمنسازی جادهها از طریق نصب علایم و اتمام عملیات راهداری تا ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۲ و آمادگی دستگاههای فوق مدرن برفخور به تعداد ۸۸ دستگاه از جمله اقدامات وزارت راهوشهرسازی در حوزه راهداری و حملونقل جادهای است.وی افزود: ۶۴۹ باب راهدارخانه برای اسکان مسافران نوروزی در شرایط غیرعادی جوی و کولاک و… که امکان ادامه سفر وجود نداشته باشد، آمادهسازی شده است و تعداد ۱۶۵۶ دستگاه ماشینآلات راهداری به سیستم موقعیتیاب GPS مجهز شدهاند که در طول ایام نوروز تحت عنوان گشت راهداری در خدمت هموطنان خواهند بود.
وزیر راهوشهرسازی گفت: امسال با توجه به بارشهای شدید برف به ویژه در استانهای شمالی کشور به مقدار لازم مخلوط شن و نمک خریداری شده و در انبارهای شن و نمک راهدارخانهها ذخیره شده است.
وی تصریح کرد: آمادهسازی پایانههای مرزی جادهای جهت تردد مسافران خارجی نوروزی، آمادگی کامل و تجهیز مراکز پیشفروش بلیت در سطح کشور، بهکارگیری حدود ۱۹۵۰۰ دستگاه اتوبوس (غالبا از نوع ویژه و VIP هستند)، ۳۵۹۰۰ دستگاه مینیبوس و ۳۵۸۰۰ دستگاه سواری کرایه در طرح نوروزی امسال از دیگر اقدامات در دست انجام وزارت راه وشهرسازی است.
آخوندی ادامه داد: همچنین از دیگر اقدامات وزارت راهوشهرسازی در حوزه راهداری و حملونقل جادهای شناسایی ایام و مسیرهای دارای بیشترین تقاضای سفر توسط ادارات کل استانی با توجه به تجارب سال گذشته و وضعیت تعطیلات سالجاری و برنامهریزی به منظور بهرهگیری از حداکثر توان ناوگان موجود و افزایش کنترل نامحسوس از ناوگان حملونقل عمومی مسافری است.
وزیر راهوشهرسازی تصریح کرد: سفرهای دریایی (سفرهای دریایی، سفرهای تفریحی و گردشگری) به طور متوسط سالانه از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است و پیشبینی میشود در نوروز ۹۳ بیش از ۶/۵ میلیون نفر سفر دریایی در مناطق و مسیرهای دریایی انجام شود.وی اظهار داشت: با توجه به اقدامات موثر سازمان بنادر و دریانوردی در تامین زیرساختهای لازم از جمله ساخت بنادر مسافری و تامین منابع مالی خرید شناورهای مسافری مدرن و ایمن با همکاری بخشخصوصی با تامین ۵۶ فروند شناور مدرن مسافری و ۵۷ فروند شناور لندینگ کرافت (ویژه حمل خودرو) در بنادر مسافری کشور، ظرفیت حمل مسافر به ۵۸۴۷ صندلی و ظرفیت حمل خودرو به ۲۵۳۷ دستگاه رسیده است.
آخوندی بیان کرد: ترددهای ساحلی تفریحی (گشت دریایی) در مناطق دریایی شمال و جنوب کشور انجام میشود و هموطنان عزیز باید توجه داشته باشند که حتما از قایقها و محلهای تعیین شده و با اطمینان از نظارت سازمانهای متولی و با رعایت ایمنی کامل اقدام کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد