6 - 12 - 2022
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما متوقف شد
بند «ب» ماده «۱۶۱» قانون برنامه پنجم توسعه تصریح دارد که قیمت بلیت هواپیما باید از سال سوم آزاد شود. در این بند آمده است: دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوعسازی نرخ خدمات حملونقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حملونقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهرهبرداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آنها اقدام کند.
با توجه به اجرای این قانون از سال ۹۰ باید تا پایان سال گذشته متنوعسازی نرخ خدمات حملونقل هوایی بار و مسافر انجام میشده است که این اتفاق نیفتاد. حالا نه تنها بخش اول الزام قانونی، زیر پا گذاشته شده است بلکه سازمان هواپیمایی کشوری صراحتا از اجرای قانون استنکاف میکند.
روز گذشته حمیدرضا پهلوانی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حاشیه مراسم سالروز تصویب قانون تاسیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که با توجه به توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها همچنین اینکه طبق قانون برنامه پنجم در سال سوم باید شاهد آزادسازی قیمت بلیت هواپیما باشیم چه تصمیمی در این باره اتخاذ شده است، اظهار کرد: آزادسازی قیمتها فعلا متوقف شده اما ساختارسازی در مجموعه سازمان اتفاق افتاده است یعنی اگر قرار باشد این اتفاق در اقتصاد کشور بیفتد مولفههایی در سازمان وجود دارد و برای متمایز کردن یا رتبهبندی شرکتها با تعامل شرکتهای هواپیمایی اقداماتی انجام شده و تقریبا به نتیجه رسیده که به شرکتهای هواپیمایی نیز ابلاغ شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به محض اینکه ساختار تعریف شود از پارامترهای تعیین شده بهره میگیریم.
رتبه اول سازمان هواپیمایی در منطقه
دیروز همچنین رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به کسب رتبه اول این سازمان در منطقه از نظر سیستم پیشرفته کنترل فضای کشور از متوقف شدن آزادسازی قیمتها خبر داد و گفت: ساختارسازی برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما صورت گرفته و مولفههای آن در سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث حضور در منطقه ایکائو و همچنین تاییدیههای rvfm، ایکائو حدود شش ماه قبل مولفههای لازم را به ما اعلام کرد، تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس این مولفهها برای همگونسازی تجهیزات و امکاناتی که در ساختار صنعت هواپیمایی وجود دارد و با توجه به استانداردهایی که ایکائو شاخصها را بر اساس آنها مطرح کرده است، کارهایی انجام داده که منجر به کسب مقام اول در همگونسازی این پارامترها با صنعت هواپیمایی شده است.
پهلوانی با اشاره به اینکه ۸۰ فروند هواپیما طی این مدت مورد بازبینی بازرسان سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری واقع شدهاند، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری ما موفق به کسب رتبه اول در منطقه به لحاظ انطباق ساختارهای ( fvfmسیستم پیشرفته در کنترل فضای کشور) شده است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری به تلاش سازمان در راستای افزایش ناوگان به صنعت هوایی اشاره و خاطرنشان کرد: طی مدت کوتاهی تعدادی فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است و امیدواریم با تلاشهایی که صورت میگیرد و همچنین با ساختارسازیهایی که توسط سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفته، شاهد حضور تعداد بیشتری هواپیما در صنعت هوایی کشور باشیم.
بسترسازی برای ورود هواپیماها
وی در ادامه درباره اینکه هواپیماهای وارد شده مربوط به کدام شرکتها هستند، خاطرنشان کرد: ما شرکتها را مشخص نمیکنیم بلکه سازمان هواپیمایی کشوری بسترهای لازم را برای ورود هواپیما فراهم میکند.
پهلوانی افزود: در واقع پارامترهایی که ممکن است مانع ورود هواپیما شود را با قوانین منطبق کرده و سعی میکنیم بسترسازی لازم برای ورود هواپیما صورت گیرد تا شاهد حضور هواپیماهای بیشتری باشیم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه درباره تاثیر تحریمها بر صنعت هواپیمایی کشوری تصریح کرد: سیاست استکبار در ایجاد زمینههای روانی برای نامتعادل جلوه دادن اوضاع اقتصادی ایران است اما جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریمها ید طولایی دارد و قطعا در ارتباط با صنعت هواپیمایی مشکلاتی داریم اما ایرانی جماعت در شرایط سخت خودش را نشان میدهد و در صنعت هوایی نیز این اتفاق افتاده و موفق شدیم تعاریفی را که در سطح بینالملل برای ورود هواپیما وجود دارد را بشکنیم و امیدواریم این روند ادامه یابد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد