6 - 02 - 2021
آسیب جدی نمایشگاههای عرضه مستقیم به اصناف
نشست کارشناسی جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» با میزبانی اتاق اصناف ایران برگزار شد. بر همین اساس رییس اتاق اصناف ایران در این نشست گفت: اصناف در دوره شیوع کرونا آسیب بسیار زیادی متحمل شدند به طوری که در اسفندماه ۹۸ خریدها روی دستشان ماند و با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز توان اصناف در انبار، نگهداری و خرید جدید کاهش یافت. با این وجود کارنامه خوبی از ابتدای شیوع کرونا در ارتباط همکاری با دستگاه بهداشتی کشور و رعایت پروتکلها داشتیم.
سعید ممبینی در ادامه اظهار کرد: این همکاریها گاه به ۱۰۰ درصد رسید به این شکل که بعضی از صنوف کسب و کار خود را تعطیل کردند و بعضی از آنها مثل تالارها پس از ۱۰ ماه واحد صنفی خود را بازگشایی کردند و در حال حاضر تحت تاثیر بیماری کرونا و تغییر فرهنگ عمومی مشتری ندارند و به این ترتیب صنف تالارداران به طور جدی آسیب زیرساختی و زیربنایی دیدند. به این علت پیشبینی میشود برخی از ایشان ناگزیر شغل خود را تغییر دهند که این خود مستلزم تحمل خسارت بیشتری است.
وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم ما این بود که این آسیبها ادامه نیابد. بنابراین جابهجاییهایی در گروههای شغلی ایجاد کردیم و به این ترتیب تا حدودی دستمان باز شد و با تکمیل پروتکلهای بهداشتی این اجازه را گرفتیم که بعضی از اصناف حتی در شرایط نارنجی و زرد با رعایت این پروتکلها به فعالیت خود ادامه دهند.
ممبینی گفت: در مقابل با توجه به آسیب جدیای که نمایشگاههای عرضه مستقیم به اصناف وارد میکردند نیز تلاش کردیم امسال برگزاری این نوع از نمایشگاهها ممنوع شود و در کمیته کرونا، برخی از نمایشگاههای تخصصی را هم زیر سوال بردیم که وزارت بهداشت نیز حمایت کرد و ایراد نمایشگاههای تخصصی در این است که باید بازدیدکنندگان آن متخصص باشند و نباید موضوعی تخصصی داشته باشند. مثلا در نمایشگاه مبلمان، نیابد مردم عادی بروند نمونه مبل ببینند و سفارش بگیرند بلکه باید اعضای تخصصی این صنف حضور داشته باشند.
رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در مقابل ممنوعیتی که برای برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم گرفتیم نیز باید خدماتی به مردم بدهیم تا نیاز آنها با قیمت پایین تامین شود. به این ترتیب به دنبال شکلگیری نمایشگاهی به وسعت ایران هستیم و از اتحادیهها نیز میخواهیم ضمن مشارکت در جشنواره، نظارت خود بر واحدهای صنفی را بیشتر کنند تا آرامش بازار حفظ شود.
وی بیان کرد: اتحادیهها باید برنامه مدونی برای بازار اسفند داشته باشند و هر چه اینجا تصویب شود به کل کشور تسری میدهیم و در این حوزه باید جذابیت این طرح برای فروشندگان و مشتری نیز بالا باشد تا در سالهای بعد نیز این روال ادامه یابد.
ممبینی گفت: معتقد هستیم که این ظرفیت در اصناف وجود دارد و آنچه اهمیت دارد، این است که بتوانید واحدهای صنفی را نسبت به مزیت برگزاری این جشنواره توجیه کنید و این جشنواره از یکم اسفند برگزار میشود و برای این طرح باید تبلیغات و بروشورها آماده شود و به اطلاع عموم برسد.
در ادامه این نشست، علی اژدرکش رییس اتحادیه کفشهای ماشینی تهران با تقدیر از اقدامات اتاق اصناف ایران در متقاعد کردن دولت به ممنوعیت برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم و جلوگیری از آسیب این نمایشگاهها به اصناف اظهار کرد: ما به عنوان کسبه بازار امروز حاضر هستیم دست مشتری را هم ببوسیم که به مغازههایمان بیاید بنابراین هر کاری لازم باشد از جمله فروش فوقالعاده، تخفیف، هدیه ویژه و… برای کسب رضایت مشتری خواهیم کرد.
رسول شجری رییس اتحادیه کفشهای ماشینی نیز گفت: پیشنهاد تبلیغات ویژه و اطلاعرسانی ملی در سطح ملی برای برگزاری این جشنواره میتواند اعتماد به نفس را به واحدهای صنفی برگرداند چرا که واحدهای صنفی در سال جاری با توجه به شیوع کرونا به شدت آسیب دیدند بنابراین مهمتر از مسائل اقتصادی، نیاز داریم اعتماد به نفس اصناف را با برپایی چنین برنامههایی به ایشان برگردانیم تا کسب و کارهایشان رونق بگیرد.
علی بهرهمند رییس اتحادیه قنادان تهران بیان کرد: ما به روغن و شکر نیاز داریم چرا که قیمت شکر ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. لذا برای ارائه تخفیف به مشتریان ابتدا باید مواد اولیه ما تامین شود.
مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران نیز در این نشست گفت: از ایدههای جدید در پایین آوردن قیمت آجیل و خشکبار باید استفاده کرد و در خصوص همراهی در جشنواره و فروش فوقالعاده نیز توان اتحادیهها با هم متفاوت است که با تبلیغات گسترده محیطی میتوان نتیجه خوبی از آن گرفت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد