14 - 12 - 2022
آقای کاپی رایت و گران شدن ماست!
احسان محمدی
۱- امروز رفتم سر کوچه ماست بخرم، دیدم نسبت به هفته گذشته گرون نشده مسوولان رسیدگی کنند! (پیامک!)
۲- هنوز داستان پخش زنده مسابقات ملی و توجیهات آقای «کاپی رایت» مشاور حقوقی تلویزیون بحث روز است، اینکه آیا چون «گران» است پس ما تشخیص میدهیم حق پخش بازیها را نخریم، حق مدیران تلویزیون است یا نه یک بحث جداست اما آیا قرار است تلویزیون که مدعی اخلاق گرایی و پرهیز از زندگی مادی و مبارزه با مصادیق سرمایهداری است هم وارد بازی «گران» و «ارزان» شود؟ رسانهای که «ملی» است و «خصوصی» نیست چطور میتواند مدام در فکر سود و زیان باشد؟ آنها که عدد و رقم حق پخشهای درخواستی شرکتهای دندان گرد را اعلام میکنند حاضرند خیلی شفاف میزان درآمدشان از آگهیهای تبلیغاتی که قبل، حین و بعد از پخش بازیهای فوتبال میگیرند را هم اعلام کنند؟ آگهیهای بازرگانی که گاهی حتی چند دقیقه از بازی را قورت میدهند و بینندگان عزیز چارهای جز تحمل آنها را ندارند. از سوی دیگر تلویزیون به واسطه فوتبال مخاطبان بسیاری را برای برنامههای دیگر خود جذب کرده است، برخی از رپورتاژ آگهیهای دولتی در خصوص مسکن مهر و مهر ماندگار و …درست در زمان پخش مسابقات فوتبال یا برنامه ۹۰ به نمایش درمیآیند چون ایمان دارند که هیچ برنامهای مانند این دو بیننده دست به نقد ندارند.
۳- اگر میتوان به سادگی میزان رقم درخواستی شرکتهای پخشکننده فوتبال را قیمت گذاری کرد آیا میتوان برای افزودن مخاطبان هم هزینهای برآورد کرد؟ یعنی تلویزیون میداند برای جلب یک مخاطب جدید و نگهداشتن آن باید چه اندازه هزینه کرد؟ آیا عدم پخش برنامههای محبوب- و البته مجاز- برای بیننده ایرانی باعث نمیشود او به سراغ شبکههای ماهوارهای برود که اتفاقا دست به دعا هستند که سیما فوتبالها را پخش نکند و مخاطب بیشتری را گرد سفرهای که پهن کردهاند جمع بیاورند؟ مشاور حقوقی سیما برای زیان فراری دادن مخاطب از تلویزیون وطنی هم میتواند عدد و رقم رو کند؟ چطور میشود از یکسو برای جلب مخاطب کمدی متوسط «خنده بازار» ساخت و به تحقیر شبکههای ماهوارهای پرداخت و از سوی دیگر مخاطب ایرانی را به طرف آنها هل داد؟!
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد