28 - 12 - 2017
آلودگی صوتی، بلای جان همسایگان بزرگراههای پایتخت
ایسنا- یک کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه آلودگی صوتی علاوه بر آثار جسمی، عوارض روانی دارد، گفت: آلودگی صوتی در برخی مناطق پایتخت فراتر از حد استاندارد است.
الهام کریمی با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی شهر تهران در آذرماه سال ۹۴ توسط شورای شهر تصویب شد، اظهار کرد: به دنبال آن کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران تشکیل شد که در حال حاضر دبیر این کمیته، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران است همچنین در راستای این مصوبه پروژه امکانسنجی و اولویتبندی نصب دیوارهای صوتی در بزرگراههای شهر تهران، ارزیابی عملکرد دیوارهای صوتی نصبشده در بزرگراههای پایتخت، بهروزرسانی نقشههای تراز صوتی شهر، تعیین حریم صوتی بزرگراهها و نظارت و همکاری در اجرای پروژه «تدوین دستورالعمل نحوه تست صدای خودروهای سواری در مراکز معاینه فنی» در حال اجراست.
معنای رنگهای نقشه آلودگی صوتی
این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به شاخص سنجش آلودگی صوتی در تهران اظهار کرد: چنانچه شاخص صوت در منطقهای بین ۵۵ تا ۶۰ دسیبل باشد، آلودگی صوتی در حد استاندارد و سالم است که با رنگ سبز روی نقشه ایستگاههای سنجش صوت تهران نشان داده میشوند. اگر این شاخص در منطقهای بین ۶۰ تا ۶۵ دسیبل باشد، آلودگی صوتی در آن منطقه برای کودکان و بیماران نامناسب است که با رنگ زرد روی نقشه نمایش داده میشود.
وی در ادامه گفت: شاخص صوت بین ۶۵ تا ۷۰ دسیبل بیانگر شرایط آزاردهنده برای همه افراد شهر است و با رنگ نارنجی نشان داده میشود. شاخص بالای ۷۰ دسیبل نیز بیانگر خطرناکی میزان آلودگی صوتی در مناطق و رنگ آن نیز قرمز است.
آلودگی صوتی میدان گلها و بسیج فراتر از حد مجاز است
کریمی در ادامه خاطرنشان کرد: بهطور مثال ایستگاه میدان گلها نزدیک به شهرک اکباتان قرمزرنگ است و آلودگی صوتی فراتر از حد مجاز را نشان میدهد. آلودگی صوتی در این منطقه به دلیل نزدیک بودن به فرودگاه است همچنین ایستگاه سنجش صوتی میدان بسیج در منطقه ۱۴ سمت بزرگراه افسریه قرمزرنگ بوده و این بزرگراه از نظر آلودگی صوتی شرایط بدی دارد چراکه این منطقه محل رفت و آمد خودروهای سنگین است.
این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه طبق اندازهگیریهای شرکت کنترل کیفیت صوت تهران اکثر بزرگراههای شهر صدایی بین ۷۰ تا ۸۰ دسیبل دارند، گفت: متاسفانه حدود ۸۰ درصد این بزرگراهها کنار مناطق مسکونی قرار دارند بنابراین میتوان گفت در بزرگراههای تهران آلودگی صوتی بین ۱۵ تا ۲۰ دسیبل بالاتر از حد استاندارد است.
آلودگی صوتی تاثیر جسمی و روانی دارد
کریمی با اشاره به اینکه آلودگی صوتی هم بر جسم و هم بر روان اثراتی دارد، تصریح کرد: ابتلا به سردرد، ناراحتی عصبی، کاهش شنوایی، زخم معده، افزایش فشار خون و بیماریهای قلبی نیز از جمله اثرات آلودگی صوتی است. همچنین در اینباره میتوان به کاهش تمرکز و تنش در ارتباط با دیگران اشاره کرد.
وی استفاده از پنجرههای دوجداره استاندارد را راهکاری برای کاهش آلودگی صوتی در منازل دانست و اظهارکرد: مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان درباره عایقبندی و کنترل صدا از طریق الزام به دوجداره کردن پنجرهها و جانمایی مناسب است که اجرای این قانون وظیفه معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نظاممهندسی است. رعایت این مبحث بهویژه در منطقه ۲۲ که ساختمانهای بلندی در آن وجود دارد میتواند بر کاهش شدت صوت موثر باشد. معماری ساختمانها باید به گونهای باشد که اتاقهایی که نیاز به سکوت بیشتری دارند رو به خیابان یا منبع آلودگی صوتی نباشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد