11 - 02 - 2018
آلودگی هوای تهران ربطی به کیفیت بنزین ندارد
با تشدید آلودگی هوا، بحث داغ کیفیت بنزین بار دیگر در مرکز توجه اذهان عمومی قرار گرفت و همچنین اختلاف بین وزارت نفت و سازمان استاندارد نیز بالا گرفته است.
سازمان ملی استاندارد طی ماههای گذشته و با اوج گرفتن آلودگی هوای تهران در زمستان طی دو اظهار نظر نخست کیفیت بنزین تهران را تایید کرد و چندی بعد آن را زیر سوال برد.
اگرچه رییس سازمان ملی استاندارد پیشتر گفته بود بنزین پایتخت از کیفیت مطلوبی برخوردار است اما وی اخیرا در یک نشست خبری، کیفیت بنزین پایتخت را زیر سوال برد و گفت: نتایج جدیدترین آزمون کیفی بنزین در دو نمونهبرداریای که از بنزین تهران صورت گرفته نشان میدهد مشکلاتی در میزان گوگرد وجود داشته به طوری که این رقم در تهران ۶۰ بوده در حالی که طبق استاندارد باید ۵۰ باشد. اگرچه رقم گوگرد نسبت به سال گذشته بهتر شده است.
وی همچنین درباره میزان اکتان موجود در بنزین عرضهشده در تهران که یکی از مولفههای کیفی سوخت بهشمار میرود توضیح داد: نتایج ۵۰ مورد نمونهبرداری نشان میدهد عدد اکتان بنزین حدود ۹۰ است که زیر حد استاندارد است اگرچه در فاکتورهای نگرانکننده مانند بنزن و آروماتیکها مورد مردودی نداشتیم و میزان گوگرد نیز در حد استاندارد بوده است.
البته بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در پاسخ به موضوعات مطرحشده از رییس سوی سازمان ملی استاندارد درباره میزان اکتان بنزین تهران گفت: اطلاع دقیقی در حال حاضر از این میزان ندارم اما درباره میزان گوگرد موجود در بنزین، نمونهبرداری انجامشده در کلانشهر تهران ۶۰ PPM عنوان شده بود در حالی که میزان استاندارد آن ۵۰ PPM است.
وی درباره سخنان رییس سازمان ملی استاندارد مبنی بر اینکه گوگرد بنزین در تهران بالاتر از حد استاندارد بوده است، اظهار کرد: ممکن است در یک یا دو جایگاه چنین گفتهای تایید شود اما به طور کلی بنزین عرضهشده در کلانشهرها از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
با این حال چندی پیش معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزههای استاندارد و محیط زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و کلانشهرها به دلیل استفاده از بنزین، گازوییل و گاز مایع غیراستاندارد است.
محمدجواد حشمتی خواستار توجه جدی و واقعی به بهینهسازی سوخت از سوی وزارت نفت منطبق با استانداردهای یورو ۴ شد و گفت: برای حفظ سلامت و جان مردم باید به دور از هر ملاحظه سیاسی و حتی اقتصادی نظرات کارشناسی و نتایج آزمایشهای متعددی که آلودگی بنزین و سایر سوختها را تایید کرده است، بپذیریم و اقدام فوری و مناسب را انجام دهیم.
در این میان علیرضا صادقآبادی، معاون جوان وزیر نفت در امور پالایشی تاکید کرد بنزین یورو ۴ تولیدی در کشور، همگی در کشور توزیع میشود و در جای دیگری مصرف نمیشود. وی تصریح کرد: سعی ما انجام تکلیف و اولویتی است که بر عهده وزارت نفت گذاشته شده و این تکلیف توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در هشت کلانشهر است.
در همین حال روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نیز در پاسخ به برخی اظهارنظرها درخصوص کیفیت بنزین عرضهشده در تهران در اطلاعیهای تاکید کرد بنزین توزیعی در کلانشهرها از جمله تهران که در پالایشگاههای کشور تولید میشود همگی مطابق با مشخصات استاندارد جهانی و استاندارد یورو۴ است و آلودگی هوای تهران ارتباطی به کیفیت بنزین عرضهشده ندارد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی طی اطلاعیهای در پاسخ به ادعای عرضه نشدن بنزین استاندارد در جایگاهها، اعلام کرد به منظور دستیابی به نتیجه بهتر در بررسی جایگاهها با توجه به تخصصی بودن موضوع، پیشنهاد میشود نمونهبرداری بنزین، انجام آزمایشهای تخصصی و بررسیهای کارشناسی درخصوص کیفیت بنزین با حضور کارشناسان شرکت ملی پخش انجام شود تا قبل از هر گونه اظهارنظر، بررسیهای لازم صورت گیرد.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه کیفیت تمامی بنزین عرضهشده در کلانشهرها بهویژه تهران یورو ۴ است، درخواست میکند هرگونه مستندات را به این شرکت تحویل دهند تا در اسرع وقت بررسی و پاسخ کارشناسی لازم ارائه شود.
در پایان همچنین لازم به ذکر است که به نظر میرسد بهتر است برخی مسوولان قبل از آزمایشهای لازم علمی و فنی، نسبت به هر گونه اظهارنظر دقت لازم را داشته باشند تا زحمات تولیدکنندگان و توزیعکنندگان فرآوردههای نفتی در تولید و عرضه سوخت باکیفیت تحتالشعاع واقع نشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد