3 - 04 - 2021
آینده بورس در دست شرکتهای دانشبنیان
یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر آینده درخشان شرکتهای دانشبنیان در بازار سرمایه در خصوص حضور این شرکتها در بورس و نحوه تعامل آنها گفت: براساس آییننامههای تشخیص موسسات و شرکتها، شرکتهای دانشبنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاریسازی، نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده انبوه تشکیل میشوند. بهزاد خسروی افزود: شیوه تامین مالی برای شرکتهای دانشبنیان در دنیا به جای استقراض از بانکها، بیشتر از طریق بازار سرمایه صورت میگیرد. پس در مورد رابطه شرکتهای دانشبنیان با بورس و برعکس باید ساز و کارهای درستی به لحاظ قانونگذاری، سیاستگذاری، اجرا و نظارت انجام شود.
نیاز دانشبنیانها به بازارگردانی
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ارزش شرکتهای دانشبنیان براساس عملکرد واقعی خودشان است و حبابی در کار نیست زیرا این شرکتها دارای بخشهای تحقیق و توسعه هستند و به صورت مداوم تولید محصول و خدمات میکنند، خامفروشی ندارند، محصولاتشان ثابت نیست و براساس نوآوری و خلاقیت پیش میروند و صورتهای مالی آنها همیشه واقعی با رشد بسیار سریع نسبت به شرکتهای صنعتی و تولیدی است. او افزود: محصولات ناشی از فناوری، منجر به رشد متفاوت در ارزش سهام بازار بورس میشود که دنیا هم تجربه کرده و در کشور خودمان نیز در چند سال اخیر به آن رسیدهایم. واقعیت این است که آینده بازار بورس در ایران در اختیار شرکتهای دانشبنیان خواهد بود. به طور مثال، بازار بورس در حوزه نفت و مشتقات نفتی در سال ۲۰۱۶ حدود ۷/۱ هزار میلیارد دلار بوده در حالی که این عدد کمتر از نصف درآمد شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانشبنیان در جهان بوده است. خسروی گفت: این روند در ایران هم قطعا اتفاق خواهد افتاد و در این مسیر قرار خواهیم گرفت. ما نیاز به بازارگردانها و صندوقهای حمایتی داریم که این موضوع باید بخشی از استراتژی معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری باشد و کارگزاران حرفهای و آموزشدیده اختصاصی برای این شرکتها داشته باشیم تا شرکتهای دانشبنیان و بورس برای یکدیگر جذاب باشند. این الگوبرداری را نیز میتوان از کشورهای پیشرفته دنیا یا در حال توسعه مثل کرهجنوبی داشته باشیم.
استراتژیهای تبلیغاتی
او افزود: نکته دیگر این است که استراتژیهای با رویکرد تبلیغاتی در حوزه مارکتینگ شرکتهای دانشبنیان در سطح جامعه باید تعریف، تدوین و اجرا شود. مشکل این است که فهم عمومی مردم از این موضوع نسبت به مردم کشورهای پیشرفته در سطح بسیار پایینی قرار دارد. مسلما مردم از شرکتهایی که میشناسند نسبت به شرکتهایی که هیچ شناختی نسبت به آن ندارند، بیشتر استقبال میکنند. این کارشناس بازار سرمایه درباره تعامل شرکتهای دانشبنیان و بورس بیان کرد: اکنون بیش از ۴۰ شرکت دانشبنیان با ارزش بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان معادل شش درصد ارزش کل بورس را در شرکتهای دانشبنیان داریم. این در حالی است که ما در ده سال گذشته از این ظرفیت برخوردار نبودیم. این شرکتها باید یک تیم قوی مالی داشته باشند و میتوانند با حمایت آنها ظرفیت افزایش ارزش سهم را حتی درصورت نزولی بودن شاخص کل در بورس داشته باشند. او ادامه داد: زیرا همیشه دارای محصولاتی ناشی از خلاقیت و نوآوری، مثل شرکتهای واکسنسازی در دنیا هستند. شرکتهای دانشبنیان میتوانند مهمترین حوزه پیشبرنده استراتژیک در شرایط نرمال و تحریم در راستای اقتصاد مقاومتی باشند. یکی از استراتژیهای رهایی از وابستگی به نفت و حرکت در مسیر توسعه پایدار اجرای اقتصاد مقاومتی، تحقق اقتصاد شرکتهای دانشبنیان است اما به در نظر گرفتن ساز و کارهایی نیاز دارد و کلیدیترین و ارزشمندترین دارایی در اقتصاد دانشبنیان، میزان اندوخته فکری در یک جامعه است.
تامین مالی شرکتهای دانشبنیان
خسروی درباره نحوه تامین مالی این شرکتها اظهار کرد: شرکتهای دانشبنیان به دلیل ویژگیهای خاص از جمله نوپا و نوآور بودن از گزینههای تامین مالی محدودی برخوردارند که این موضوع میتواند برای شرکتهای دانشبنیان و بورس حائز اهمیت باشد. اکثر این شرکتها از وثایق برخوردار نیستند و برای تامین مالی تمایل دارند که از طریق فروش سهام، سرمایهگذاری خود را جبران کنند؛ بنابراین باید مکانیسمهای ویژهای از طرف دولت و مجلس در این حوزه صورت بگیرد. به عنوان مثال صندوقهای جسورانه به عنوان یک مدل سرمایهگذاری میتواند الگوی بسیار مناسبی برای کسبوکارهای دانشبنیان باشد. او ادامه داد: واقعیت این است که رشد بیش از میانگین شش برابری برای شرکتهای دانشبنیان حتی در زمانی که ما شاهد سقوط شاخص کل بورس در کشور بودیم، دلایل خود را دارد. یکی از این دلایل، وجود واحدهای تحقیق و توسعه است که به واسطه این واحدها، محصولات و خدمات خود را ارتقا میدهند. به تعبیری این شرکتها از صورتهای مالی و عملکردی واقعی برخوردار هستند به طوری که میتوانند در بالا بردن شاخص کل موثر باشند. زمانی که شاخص بقیه شرکتها افت کند، شرکتهای دانشبنیان میتوانند شاخص کل قیمت را جبران کنند همانطور که در بورسهای معتبر دنیا مثل نیکی و والاستریت شاهد این رویداد هستیم.
چالشهای شرکتهای دانشبنیان در ارتباط با بورس
این کارشناس بازار سرمایه در مورد چالشهای روبهروی شرکتهای دانشبنیان گفت: یکی از این چالشها پایین بودن سطح دانش مالی بازار سرمایه در حوزه ارزشگذاری به دلیل عدم توجه به شرکتهای دانشبنیان در کشور است. البته این مورد به حوزه قانونگذاری، سیاستگذاری، اجرا و نظارت در کشور برمیگردد و نقش سازمان بورس، فرابورس و معاونت علمی و فناوری در این حوزه کم نیست. او گفت: هر چند اقدامات خوبی انجام شده، اما مسیر طولانی را برای پیشرفت در این حوزه در پیش داریم بنابراین، باید ساز و کارها از لحاظ قانونگذاری تا تعریف و تدوین دستورالعملها با رویکرد پذیرش شرکتها از جنس دانشبنیان صورت بگیرد. البته نباید نسبت به شاخصهایی مثل شاخص نوآوری در فرابورس بیاعتنا باشیم. امروزه در بورسهای دنیا شاخصهای جدیدی از جمله نوآوری و خلاقیت وجود دارند که خود این شاخصها در ارتقای شرکتهای دانشبنیان خیلی موثر هستند. خسروی در پایان در مورد جذابیت بازار سرمایه برای ورود شرکتهای دانشبنیان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قطعا بازار سرمایه برای ورود این شرکتها جذاب است و به جز بازار سرمایه، بازار دیگری را برای شرکتهای دانشبنیان نمیتوانیم در نظر بگیریم و این الگوبرداری براساس تجربهای است که سایر شرکتهای دانشبنیان در کشورهای پیشرفته انجام دادهاند که ما شاهد این روند هستیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد