12 - 11 - 2017
ابعادی دیگر از چرایی تعطیلی خط ۷ مترو
معاون نظارت شورای شهر تهران ابعادی دیگر از چرایی تعطیلی خط ۷ متروی تهران را تشریح کرد.
افشین حبیبزاده با اشاره به تعطیلی خط ۷ متروی تهران اظهار کرد: پیش از آغاز به کار شورای شهر پنجم گزارشات متعددی در خصوص وضعیت ناایمن خط ۷ مترو دریافت میکردیم، به گونهای که بلافاصله پس از استقرار شورای شهر جدید از مسوولان معاونت حمل و نقل درخواست کردیم که رسیدگی به این گزارشات را در دستورکار قرار دهند اما متاسفانه گزارش قانعکننده نبود و گزارش ارائه شده با اطلاعات دریافتی همخوانی نداشت.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه گزارشات متعددی به اعضای شورای شهر واصل شد که این خط امنیت کافی ندارد، گفت: با تغییر معاون حملونقل و ترافیک شهرداری، بستر کار کارشناسی گشوده و جلسات متعددی در این باره با حضور کارشناسان برگزار شد.
حبیبزاده با اشاره به اینکه در این جلسات من و آقای علیخانی به عنوان نمایندگان شورا، مسوولان قبلی مترو و مسوولان جدید شرکت داشتیم و بحثهای کارشناسی متعددی نیز در این زمینه انجام شد، گفت: در نهایت برخی دلایل سبب شد که حتی ذرهای نسبت به تعطیلی این خط شک نداشته باشیم و بلافاصله این خط تعطیل شد.
معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه سیگنالینگ مورد استفاده در این خط «موقت» بوده، گفت: موقت بودن سیگنالینگ بسیار خطرناک بود، چراکه راهبر با استفاده از بیسیم با مرکز در ارتباط بود. همچنین سیستم تهویه در این خط بسیار مشکل داشت به گونهای که هیچ هواساز و هواکشی در طول ۲۲ کیلومتر خط ۷ مترو فعالیت نداشت که این مساله نیز بسیار نگرانکننده بود. چرا که اگر حریق یا حادثهای در داخل تونل رخ میداد علاوه بر اینکه مسافران راه خروج نداشتند، نمیتوانستیم از وضعیت آنها نیز باخبر شویم.به گفته وی، متاسفانه بحث نبود هواکش خط ۷ مترو بسیار جدی بود به گونهای که حتی هنوز برخی از این زمینها که باید هواکشها در آن ساخته میشد تملک نشده بود و در برخی ایستگاهها هم که سیستم هواساز پیشبینی شده بود، شاهدیم که بهصورت منقطع و مقطعی بوده در حالی که طراحی سیستم هواکش یکپارچه است و نمیتوان هواساز یک ایستگاه را فعال کرد در حالی که ایستگاه قبل و بعد هواساز نداشته باشند.حبیبزاده افزود: این خط دارای نواقص زیادی بود که ضریب ناایمنی را افزایش میداد. جالب است بدانید که نامههای مشاور خط نیز در جلسه قرائت شد که اتفاقا در هیچ نامهای مشاور خط به طور صریح اعلام نکرد که این خط ایمن است چراکه با وجود این حجم نواقص نمیتوانست تاییدیههای لازم را ارائه دهد.
وی با بیان اینکه افتتاح این خط از ابتدا نیز نباید صورت میگرفت و با عجله این خط مترو افتتاح شد، گفت: حالا این خط تعطیل شده است و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن لازم است و افتتاح خط آن هم به صورت کامل در عرض شش ماه امکانپذیر نیست اما طی نامهای به آقای پورسیدآقایی و شهردار تهران پیشنهاد کردیم که خط ۷ مترو پس از تکمیل به یکباره زیر بار نرود و ایستگاه به ایستگاه خط ۷ راهاندازی شود.
معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم باید در جریان روند ایمنسازی خط ۷ قرار گیرند، گفت: اگر بخواهیم که خط ۷ به یکباره زیر بار مسافرگیری برود، قطعا بیشتر از شش ماه زمان لازم دارد اما پیشنهاد شده که به صورت فازبندی این خط افتتاح شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد