1 - 02 - 2017
اجباری شدن ۱۱ استاندارد خودرویی از سال دیگر
گروه صنعت- از سال آینده ۱۱ استاندارد خودرویی اجباری میشود. پس از آنکه نمایندگان مجلس براساس ماده «۶۸» برنامه ششم توسعه وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد را موظف به ارتقای ایمنی خودروهای داخلی کردند، دبیر انجمن خودروسازان ایران از اقدام سازمان ملی استاندارد نسبت به افزایش و بهروزرسانی استانداردهای ۵۵گانه خبر داد و گفت: از دیماه سال آینده، ۱۱ استاندارد خودرویی اجباری میشود.
احمد نعمتبخش با اشاره به ماده «۶۸» قانون برنامه ششم توسعه مصوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این ماده قانونی نمایندگان مجلس همزمان وزارت صنعت و معدن و سازمان ملی استاندارد را موظف کردند تا نسبت به ارتقای استانداردهای خودرویی اقدام کنند.
افزودن برخی استانداردها
وی گفت: پیش از تصویب این ماده قانونی توسط نمایندگان مجلس، سازمان ملی استاندارد به بروزرسانی استانداردهای ۵۵گانه اروپا را آغاز کرد و در این جریان برخی از استانداردها را نیز افزوده شد بهطوری مجموع استانداردها خودرویی به همراه چهار استانداردهای زیستمحیطی به ۸۱ استاندارد افزایش یافت.
وی تصریح کرد: خوشبختانه سازمان ملی استاندارد از مدتها قبل نسبت به این مساله اطلاعرسانی لازم را کرده و شرکتها نیز اقدامات اصلاحی را انجام دادند بهطوری که از ابتدای دیماه ۴۴ مورد از استانداردها به مرحله اجرا گذاشته شد که بهطور عمده استانداردهای قدیمی است که بروزرسانی شده است.
استانداردهای ایمنی نیاز به سرمایهگذاری دارد
وی همچنین از اعمال ۱۱ استاندارد اجباری در سه ماهه پایانی سال ۹۶ خبر داد و گفت: با توجه به اینکه برخی از استانداردها ایمنی است و نیاز به سرمایهگذاری و تغییرات دارد از این رو اجرای آن زمانبر است بنابراین ۱۱ استاندارد نیز از ابتدای دیماه سال ۹۶ اجباری خواهد شد.
وی در ادامه از تصویب ۲۲ استاندارد جدید خودرویی خبر داد و افزود: در راستای سختگیرانه کردن استانداردهای خودرویی، ۲۲ استاندارد جدید نیز پس از جلسات متعدد خودروسازان و سازمان ملی استاندارد و بررسی و جمعبندی نهایی به شورای سیاستگذاری خودرو ارائه و مقرر شد در خودروها اعمال شوند اما با توجه به اینکه این ۲۲ استاندارد جدید تنها روی پلتفرمهای جدید قابل اجراست و در خودروهای موجود امکان اجرا ندارد، وزیر صنعت و معدن خواستار ارائه دلایل عدم اعمال آنها روی خودروها موجود شد، از این رو مقرر شد شرکتهای خودروساز با بررسی این مساله، دلایل آن را اعلام کنند.
۲۲ استاندارد سختگیرانه داشتیم
دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: البته ۲۲ استاندارد سختگیرانهای که در شورای سیاستگذاری خودرو مطرح شده، پیش از سختگیری نمایندگان مجلس نسبت به استانداردها بوده است به طوری که وزارت صنعت و معدن و سازمان ملی استاندارد به همراه انجمن خودروسازان جلسات متعددی را در این راستا برگزار کرده و موارد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
به گزارش خبر خودرو، نعمتبخش افزود: البته برخی از تستهای ایمنی مانند کراش تست از جمله استانداردهایی است که هماکنون اجرایی میشود. بنابراین اینکه توسط یکی از نمایندگان مطرح شده که در صورت تصادف و احتمال مرگ سرنشینان، خسارت و دیه آن برعهده خودروساز است، اظهارنظری غیرعلمی است.به گفته وی، سازمان ملی استاندارد زمانی که اطمینان حاصل کند که تمام استانداردها توسط شرکتهای خودروساز پاس شده، مجوز شمارهگذاری را صادر میکند بنابراین زمانی که خودرویی به صورت غیرمجاز به مانعی برخورد کند مقصر خود راننده بوده و ارتباطی به خودروساز نخواهد داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد