25 - 01 - 2018
احتمال کاهش آلودگی هوای تهران تا ۵ سال آینده
شهردار تهران در خصوص وضعیت آلودگی هوا عنوان کرد: ممکن است بتوانیم طی چهار تا پنج سال آینده آلودگی هوا را به شدت کاهش دهیم.
محمدعلی نجفی گفت: امیدوارم همایش مقابله با آلودگی هوا اثرگذار باشد و راهحل جدیدی برای کنترل آلودگی هوا و آلودگی صوتی ارائه بدهد. امیدوارم مسوولان در تهیه بودجه ۹۷ نیز به این مسایل توجه کرده و عزم جدیای ایجاد شود.
شهردار تهران با بیان اینکه یکی از اصول مهم حفاظت از محیطزیست حفظ تعادل است، ادامه داد: عملکرد ما انسانها در قبال محیطزیست عامل اصلی بر هم ریختن تعادل به خصوص در سالهای اخیر است و مجموعه عملکرد ما موجب تشدید آلودگی هوا، آب و صدا شده است.
نجفی با اشاره به گزارش WHO در خصوص آلودگیهایی که کلانشهرها را تهدید میکنند، عنوان کرد: بر اساس این گزارش آلودگی آب، هوا و صدا به ترتیب زندگی شهروندان در کلانشهرها را تهدید میکنند و تهران با هر نوع از این آلودگیها درگیر است هر چند آلودگی آب در حال حاضر در تهران محدود است اما اگر برای آن تدبیری اندیشیده نشود میتواند در درازمدت تبدیل به یک بحران میانمدت شود اما ما همواره با آلودگی هوا و صدا در تهران روبهرو بودهایم.
وی با اشاره به ویژگیهای تهران از نظر جغرافیایی ادامه داد: شرایط اقلیمی و توپوگرافی تهران موجب شده همواره با پدیده ریزگردها و وارونگی هوا روبهرو بوده و همین مسایل آلودگی را تشدید میکنند.
شهردار تهران با بیان اینکه امروز حل مشکل آلودگی هوا در شهر تهران بسیار سخت به نظر میآید،گفت: شاید حل مشکل بسیار سخت باشد اما ممکن است طبق طرح ترافیک جدید بتوانیم طی چهار تا پنج سال آینده آلودگی هوا را به شدت کاهش دهیم.
با حرف و بدون عزم جدی به جایی نمیرسیم
نجفی با اشاره به تجربه موفق مکزیکوسیتی در مقابله با آلودگی هوا تصریح کرد: مکزیکوسیتی که یکی از آلودهترین شهرهای دنیا محسوب میشد، با اجرای یک برنامه حسابشده توانست نام خود را از لیست ۱۰ شهر آلوده جهان خارج کند. پس حل معضل آلودگی هوا میسر است اما ابتدا باید ضمن شناخت از مساله، عزم جدی داشته باشیم و هزینههای اجتماعی و اقتصادی آن را بپذیریم. شهردار تهران ادامه داد: اگر فقط حرف باشد اما عزم جدی وجود نداشته باشد به جایی نمیرسیم.
نجفی در ادامه به راهبردهای شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: راهبرد اول کاهش مطلوبیت حملونقل شهری و بهبود کیفیت حملونقل عمومی است که فقط بخش کوچکی از آن بر عهده شهرداری و بخش عمده آن بر عهده سایر ارگانهاست. طرح ترافیک جدید مطرحشده هم با همین هدف طراحی شد تا با کاستن از حملونقل شهری، آلودگی هوا را کاهش دهد اما برخی تلقی کردند که هدف ما افزایش درآمدمان از طرح ترافیک است، در حالی که بر اساس پیشبینیهای ما اگر هم طرح اجرایی شود درآمد سال آینده ما از طرح ترافیک کمتر از سال ۹۶ خواهد بود. نجفی بیان کرد: تغییر و تحول در هر سیستمی مشکل است اما در شهرداری مشکلتر است، از زمانی که وارد شهرداری شدم شاهد بودم تغییر به شدت با مقاومت روبهرو میشود و این مقاومت انگیزههای مختلفی دارد از جمله انگیزههای منفعتطلبانه و انگیزههای مربوط به مسایل اجتماعی.
شهردار جایگزینی وسایل نقلیه فرسوده را راهبرد بعدی برای شهرداری دانست و گفت: جایگزینی وسایل نقلیه فرسوده نیاز به بودجه فراوانی دارد که تحت عنوان تسهیلات بانکی و… باید صورت بگیرد اما این بودجه در اختیار شهرداری نیست و دولت باید در این زمینه تصمیم گرفته و اجرای آن به عهده شهرداری خواهد بود. اتوبوسها، تاکسیها و وانتها باید به صورت اساسی نوسازی شوند در حقیقت هر وسیلهای که به عنوان خودرو در شهر تردد میکند باید به صورت اساسی نوسازی شود.
شهردار راهبرد سوم را الزام بنگاههای تولیدی به ارتقای سیستم و تکنولوژی عنوان کرد و گفت: در این زمینه قانون وجود دارد اما از نظر اجرا با مشکل روبهرو هستیم هر چند بخش کمتری از آلودگی تهران مربوط به بنگاه تولیدی است اما عمده آن مختص منابع متحرک است راهبرد چهارم شهرداری نیز بالاتر بردن کیفیت معاینه فنی و محدود کردن تردد خودروهایی است که معاینه فنی ندارند هر چند ما آنها را محدود کردهایم اما در عمل فایده چندانی نداشته است. در قانون بودجه ۹۷ تبصرهای پیشبینی شده که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفته است. راهبرد بعدی رعایت مبحث ۱۹ ساختوساز است که میتواند آلودگی هوا را کاهش دهد. سازمان بهینهسازی مصرف سوخت تاکنون نقش مثبتی در این زمینه ایفا کرده است اما کافی نیست و میتواند نقش مثبتتری داشته باشد.
شهردار در ادامه با تاکید بر اینکه ترافیک موضوعی چندبعدی است، عنوان کرد: برخی از اقداماتی که در شهرداری صورت میگیرد خلاف آن چیزی بود که برای کاهش ترافیک نیاز است، ساخت مجتمع تجاری بزرگ مثل کوروش در بزرگراه ستاری خود به ترافیک دامن زد از سوی دیگر منطقه ۲۲ هم فرصتی بود که از دست رفت. منطقه ۲۲ طرح تفصیلی خوبی داشت اما با ساختمانهای بلندمرتبهای که در آن ساخته شد تهران از میان رفت پس میتوان گفت شهرداری هم اقداماتی در گذشته داشته است که به آلودگی هوا دامن زده و باید مسوولیت بپذیرد.
شهردار با بیان اینکه پس از شهرداری دولت و بقیه بخشها نیز باید در این زمینه مسوولیت بپذیرند، گفت: تیرماه ۱۳۹۵ دولت مصوبه کنترل آلودگی هوا را تصویب کرد که در آن برای ۱۱ دستگاه تکالیفی را مشخص کرد که ۹۰ درصد از آنها اجرا نشده است. در همین راستا دیماه نامهای به معاون سابق رییسجمهور در این خصوص فرستادم که چرا غیر از دو بند هیچ کدام از مفاد این مصوبه اجرا نشده است. این موضوع باید هم در دولت و هم در مجلس مورد توجه دقیقتری قرار گیرد امیدوار هستم این نامه تبدیل به یک کارگروه شده تا از دستگاهها سوال شود که چه اقدامی در این زمینه انجام دادهاند.
شهردار در ادامه به بحث آلودگی صوتی اشاره کرد و گفت: در مورد آلودگی صوتی تاکنون کمتر صحبت شده است اما آلودگی صدا چالش خاموشی است که روی سلامت روحی و جسمی تاثیر فراوان گذاشته و در این همایش هم به آن پرداخته خواهد شد. از نظر من ارقامی که در خصوص میزان مرگ و میر تحت تاثیر آلودگی هوا ارائه میشود، معلوم نیست چه مبنایی دارد و چقدر میتوان به آن اتکا کرد.
نجفی با بیان اینکه به غیر از راهبردهای ذکر شده برنامههای دیگری هم در شهرداری برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد تصریح کرد: رفتن به سوی شهر هوشمند یکی دیگر از راهکارهایی است که در شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا آن را تعقیب میکنیم. این مساله در گذشته جزو برنامههای اصلی شهرداری نبوده و ساختار و سازوکاری برای آن وجود نداشته است، اما در برنامهای که توسط شهرداری به شورا ارائه شده سازوکار شهر هوشمند پیشبینی شده و میتواند با کاهش تعداد جابهجایی تاثیرگذار باشد. دیروز جلسهای نیز با وزارت ارتباطات در این خصوص برگزار شد که محور اصلی آن رایزنی برای ایجاد شهر هوشمند است.
نجفی در پایان با اشاره به برنامهای که امروز پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه خواهد داد، گفت: در این برنامه میزان منابع مالی مورد نیاز برای کاهش آلودگی هوا مشخص شده و تضمین میکنیم اگر این منابع تامین شود سالانه ۲۵ درصد از غلظت آلایندهها خواهیم کاست. امیدواریم دولت و مجلس هم در این زمینه توجه جدی داشته باشند چرا که بودجه پیشنهادی مبلغ زیادی نیست و برای سال اول فقط ۱۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. امیدواریم عزم دولت و مجلس برای آنکه تهران به شهری سالم و قابل زندگی برای شهروندانش تبدیل شود روزبهروز جزمتر شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد