10 - 03 - 2020
ادبیات
تازههای نشر نی
غرور و تعصب
غرور و تعصب محبوبترین رمان جین آستین و یکی از معروفترین رمانهای تاریخ ادبیات جهان است. قهرمان داستان یکی از جذابترین قهرمانان در کل ادبیات به حساب میآید. در این رمان، بازیگوشی و انضباط، جنبوجوش و خویشتنداری، ارزشهای رمانتیک و فضیلتهای کلاسیک و بسیاری ویژگیهای دیگر در تقابل و تعادل قرار گرفتهاند. نهایتا غرور جای خود را به سجایای والاتر میدهد و تعصب (یا پیشداوری) نیز در سیر داستان رنگ میبازد…
یادداشتهای یک دیوانه
وجه مشخصه داستانهای گوگول سادگی قصهنویسی، ویژگی قومی، امانت محض نسبت به زندگی و بکر بودن و سرزندگی خندهآور آنهاست که همیشه تحتتاثیر احساس عمیق غم و دلتنگی قرار میگیرد. همه این ویژگیها یک منبع دارند: گوگول شاعر است، شاعر زندگی حقیقی. اولین تاثیری که هر یک از قصههای گوگول بر خواننده میگذارد این است که با خود بگوید: «چقدر همه اینها ساده، عادی، طبیعی، و حقیقی است، و در عین حال چقدر بکر و تازه.» این سادگی قصهنویسی، این صراحت لهجه، این پرهیز از نمایشپردازی، این پیشپاافتادگی و معمولی بودن اتفاقات قصهها، علائم حقیقی و قطعی خلاقیت هستند: این شعری حقیقی است، شعر زندگی خود ماست. تقریبا همه قصههای گوگول کمدیهای سرگرمکنندهای هستند که با هیچوپوچ شروع میشوند، با هیچوپوچ ادامه مییابند، و به اشک ختم میشوند و در پایان، زندگی نام میگیرند. قصههایش همگی همینطورند: اولش سرگرمکننده، سپس غم! زندگی خود ما هم چنین است: اولش سرگرمکننده، و بعد غم. چقدر شعر، چقدر فلسفه، و چقدر حقیقت در اینجا نهفته است!
در هزارتو
«… بیرون آسمان همانطور سفید دلگیر باقی میماند. هنوز روشنایی روز باقی است. خیابان خالیست: آمد و شدی نیست، و عابری هم در پیادهرو نیست. برف میباریده؛ و هنوز آب نشده… درها بسته است. پنجرهها هیچکس را نشان نمیدهد چه چسبیده به شیشهها، چه حتی دورتر در وسط اتاقها. تختبودن این فضا، علاوه بر این اشاره به این است که پشت این پنجرهها کسی نیست، پشت این درها، پشت ورودی این خانهها. و کل این صحنه همچنان خالی باقی میماند: بدون هیچ مردی، زنی، یا حتی بچهای.»آلن ربگرییه در ایران نام آشنایی است، بیشتر برای علاقهمندان سینما بهدلیل فیلمنامه سال گذشته در مارینباد. در هزارتو رمان غریبی است. ربگرییه چنان توجه خوانندهاش را به جزئیات (بهظاهر) بیربط و پرشمار جلب میکند، و شاید پس از خواندن رمان، دیگر هیچکس نتواند به شیوه معمول در زندگی هرروزه به جزئیات اطرافش بیتوجه بماند: به نحوه قرار گرفتن یک لیوان روی میز، نقش تَرَکی روی سقف، و نوسان سایهای روی دیوار از تابخوردن چراغی در باد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد