5 - 12 - 2017
ارتباط مردمی بهترین راه جذب گردشگران است
مسوول انجمن گردشگری ایران به نقش گردشگری در دیپلماسی عمومی اشاره و اظهار کرد: ارتباط مردمی بهترین راه برای جذب گردشگران دیگر کشورهاست چراکه واژهای تعریفشده برای تمام کشورهاست و هیچ عاملی مانع تبادل گردشگران و سفیران نمیشود.
امیرحسین ایمانیزاده در مراسم آغاز به کار نمایندگی دفتر انجمن گردشگری ایران در دانشگاه یزد با اشاره به تاریخچه ایجاد رشته گردشگری در ایران اظهار کرد: رشته گردشگری تا قبل از شکلگیری به صورت کنونی به عنوان بخشی از رشته جغرافیا مطرح بود و فعالیت مستقل نداشت ولی با توسعه جایگاه گردشگری کشور لزوم تاسیس رشته و دانشکدهای مستقل با عنوان گردشگری بیش از پیش احساس شد.
او ادامه داد: البته پذیرفتن این رشته به عنوان یک علم مطرح دنیا در کشورمان کار آسانی نبود اما با توجیهات علمی که انجام شد، گردشگری به عنوان یک علم و رشته مجزا و مهم مطرح شد و به دنبال آن نیز انجمن علمی گردشگری در تهران شکل گرفت.
مسوول انجمن گردشگری ایران احساس نیاز به توسعه صنعت گردشگری کشور را در شکلگیری این رشته تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: گردشگری مانند دریچه نجاتی برای کشور، در دو سال ابتدایی شکلگیری خود به عنوان یک رشته دانشگاهی توانست بیش از چهار هزار دانشجو را در مقطع کارشناسی و بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش کند و فارغالتحصیلان زیادی را به بازار اقتصادی این رشته سوق دهد.
او یادآور شد: رشته گردشگری از معدود رشتههای دانشگاهی است که با توجه به نیاز آن در کشور، مشاغل بسیاری را در این حوزه ایجاد کرده است.
ایمانیزاده یزد را دومین استان خواستار ایجاد شعبه انجمن گردشگری کشور ذکر کرد و در این باره گفت: استان آذربایجان شرقی قبل از یزد و به عنوان اولین استانی بود که درخواست ایجاد شعبه این انجمن را در تبریز ارائه کرد.
او با تاکید بر لزوم پیوند علم گردشگری و صنعت اظهار کرد: نیازهای علمی زمینماندهای در کشور وجود دارد که با علم گردشگری قابل مرتفع شدن است اما با این وجود مسایل گردشگری نیز رها شده است در حالی که نیاز به مطالعه و حمایت دارد.
مسوول انجمن گردشگری ایران در مورد اهمیت برنامهریزی گردشگری، گفت: گردشگری بدون برنامه، زیانی بیش نیست لذا باید چارهاندیشی شود و با نگاهی علمی، هزینههای زیستمحیطی و اجتماعی و سایر موضوعات متاثر از آن را بررسی کرد.
او ادامه داد: متاسفانه افرادی که به کشور داخل میشوند در مقایسه با افرادی که از کشور به قصد گردشگری خارج میشوند، کمتر هستند و این عامل نشاندهنده ضرر اقتصادی در این حوزه است در حالی که در دیگر کشورها این نسبت ثابت یا رشد افزایشی دارد.
ایمانیزاده با اشاره به نقش گردشگری در دیپلماسی عمومی اظهار کرد: ارتباط مردمی، بهترین راه برای جذب گردشگران و سفیران دیگر کشورهاست زیرا گردشگری مانند ورزش و هنر در تمام روابط کشورها تعریفشدنی است و هیچ عاملی مانع تبادل گردشگران و سفیران نمیشود لذا ارتباط مردمی بسیار موثرتر از تبلیغات رسمی و سفارتخانهها میتواند کشور را به دیگر کشورها معرفی کند.
او در مورد ضعف مدیریتی در این حوزه نیز عنوان کرد: بیان اینکه محدودیت وجود دارد، تنها بهانه و ضعف مدیریتی است و یکسری بایدها و نبایدها در قوانین تعریف میشوند که برای سفیران فرهنگی کشور پذیرفتنی است اما هنوز عزم ملی خود را جزم نکردهایم تا به جای حرف زدن و بهانه آوردن، عمل کنیم.
این مسوول در رابطه با گردشگران فرهنگی نیز گفت: ۳۰ درصد از گردشگران دنیا فرهنگی هستند و جذب درصد کمی هم از این گردشگران به جذب گردشگر در دیگر کشورها منجر خواهد شد ولی مهمتر این است که این گردشگران پیرو قوانین هر کشوری هستند.
او با بیان اینکه گردشگری نوعی عبادت محسوب میشود، بیان کرد: قرآن خطاب به مسلمانان با بیان «سیرو» آنها را به مسافرت امر و خطاب به غیرمسلمانان با بیان فعل «یسیروا» آنها را به گردشگری فرا میخواند.
ایمانیزاده با تاکید بر توجه به معنویت در گردشگری نیز گفت: علم گردشگری با پرداختن به بحثهای معنوی مسافرت و تاثیرات آن در روح و روان انسان میتواند جایگاه این علم را ثابت کند، از این رو دانشگاهها و دستگاههای اجرایی میتوانند این موضوع را به عنوان بخشی موثر پیگیری کنند .
محمدصالح اولیا، رییس دانشگاه یزد نیز ضمن تاکید بر اهمیت پرداختن دانشگاه و انجمن علمی گردشگری به این علم، عنوان کرد: دانشگاه نباید راه خودش را برود و به این علم بیتفاوت باشد بلکه باید ظرفیتهای خالی گردشگری را با دانشجویان این رشته تکمیل کند و گام موثری در راستای ارتقای سطح علمی گردشگری در استان بردارد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد