24 - 10 - 2022
از امضای قرارداد سفید تا اسکان در انباری
راهآهن جمهوری اسلامی ایران شرکتهای مسافری ریلی را موظف کرده است که در هر سیر قطار یک نفر پزشک باید در قطار مستقر باشد و به مسافران خدمات ارایه دهد.
انجام معاینات پزشکی بیماران در زمان سیر قطار و انجام فوریتهای پزشکی و امدادی برای بیماران اورژانسی در مواقع لزوم از وظایف اصلی پزشکان قطار است. هزینه معاینات پزشکی مسافران رایگان است اما در صورت تجویز دارو، وجه آن توسط پزشک از مسافر اخذ میشود ولی ظاهرا پزشکان قطار وضعیت مناسبی ندارند و از شرایط سخت استقرارشان در قطار، عدم دریافت دستمزد منظم، نبود بیمه و امکانات پزشکی و بیمهری مدیران گلایه میکنند.
قوانین کار و دستمزد رعایت نمیشود
یکی از پزشکان قطار در اینباره به فارس گفت: شرکتهای خصوصی با حضور در مناقصه راهآهن و برنده شدن، موظف به تامین پزشکان قطار برای یک سال هستند، این شرکتها پزشکان مورد نیاز خود را از بین فارغالتحصیلان پزشکی و دیگر پزشکان دارای مدارک تحصیلی معتبر انتخاب میکنند.
وی اظهار داشت: شرکت پیمانکار فعلی، شماره پزشکان را از طریق سازمان نظام پزشکی به دست میآورد و از طریق پیامک و با همکاری سازمان نظام پزشکی به پزشکان عضو پیامک میدهد که «پزشک قطار با حقوق عالی و موقعیت مناسب» جذب میکند اما متاسفانه با جذب پزشکان قطار، حقوق آنها را ضایع میکند؛ شرکت مذکور ادعا میکند که کار در این شرکت به عنوان سابقه رزیدنتی پزشکان محسوب میشود درحالی که این مورد تخلف است.
وی مدعی شد: در سالجاری یکی از شرکتهای بزرگ ریلی مسافری با ترک تشریفات و بدون برگزاری مناقصه، قرارداد جذب پزشکان قطار را با یکی از شرکتهای خصوصی فعلی که مسوول تامین پزشک قطار است منعقد کرد. رقم این قرارداد هم برای اعزام پزشک در قطارها، نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزایش یافته است و این نشان از درآمد مطلوب شرکت اعزامکننده پزشک دارد.
این پزشک قطار افزود: این شرکت پیمانکار در اعزام پزشک قطار، قراردادی جامع و کامل در ۱۳ صفحه با یکی از شرکتهای مسافری ریلی منعقد کرد که در ۲۰ ماده بهطور کامل به همه جزییات پرداخته شده است، ضمن آنکه ۱۰ صفحه دیگر در این قرارداد پیوستهایی در مورد جزییات حقالزحمه پزشکان در هر مسیر، تعداد پزشکان مورد نیاز در هر قطار، فهرست داروهای مورد نیاز، فهرست تجهیزات و از این قبیل است.
وی بیان کرد: با این حال شرکت پیمانکار مذکور به تعهدات خود در قبال پزشکان قطار عمل نمیکند؛ این شرکت خود قراردادی جداگانه و بدون هیچ توضیحاتی با پزشکان قطار منعقد کرده و تنها به خواستههای خود از پزشکان پرداخته است و به هیچ یک از خدماتی که باید به پزشک قطار ارایه شود، در این قرارداد اشارهای نشده است.
وی افزود: طبق قانون پزشک قطار باید مشمول قوانین کار و بیمه باشد، پس از ۲۴ ساعت فعالیت ۴۸ ساعت استراحت داشته باشد، اما این قوانین توسط شرکت پیمانکار پزشک قطار اجرا نمیشود.
درخواست از مسوولان
یکی دیگر از پزشکان قطار با بیان اینکه شرکت مذکور در جذب پزشک انحصار کامل دارد، اظهار داشت: پس از بروز مشکلات برای پزشکان، تلاش کردیم با ارسال نامهای به راهآهن جمهوری اسلامی ایران از نحوه عملکرد پیمانکار اعزامکننده پزشک و نبود حسن اجرای شرکت ریلی اعتراض کنیم؛ این نامه به امضاء حدود ۸۰ نفر از پزشکان قطار رسید و رونوشت آن به دفتر وزیر راه و شهرسازی، دفتر ریاست مجلس، دفتر ریاست قوهقضاییه و سازمان بازرسی کل کشور نیز ارسال شده است.
این پزشک قطار اظهار داشت: در قراردادی که بین ما با شرکت اعزامکننده پزشک قطار، منعقد شد مبلغ دستمزد و حقالزحمه قید نشده است و حتی آنچه در قالب حقالسیر به پزشکان پرداخت میشود با حداقلهای تعرفه در حوزه درمان مطابقت ندارد.
این پزشک قطار گفت: در قرارداد ما با شرکت پیمانکار، مبنای کسور در حقالزحمه مشخص نشده است؛ قرارداد یک طرفه و به نفع شرکت مذکور قابل فسخ اعلام شده است، در صورتی که طبق قوانین قراردادها، تا اتمام زمان قرارداد قابل فسخ نیست مگر با توافق طرفین که در این رعایت نشده است؛ حتی در این قرارداد ما بیمه، عیدی، سنوات، حق لباس، خواربار، بن کارگری، مسکن، عایلهمندی، سختیکار، اضافهکار و از این قبیل موارد هم قید نشده است.
این پزشک قطار اضافه کرد: در قرارداد مذکور پایه حقوقی هم جهت بیمه مشخص نیست و تاکنون برای کسی فیش حقوقی صادر نشده است، حتی شرکت پیمانکار، پزشکان را ملزم به بیمه گروهی کرده است درحالی که این خواسته ما نیست.
استقرار پزشکان در انباری
یکی دیگر از این پزشکان قطار که خود را خانم «م» معرفی کرد، میگفت: خوابگاهی جهت پزشکان خانم در شهرستان در نظر گرفته نشده یا اگر باشد بسیار نامناسب و با ظرفیت کم است، در صورتی که شرکت ریلی، پیمانکار قبلی را ملزم به تامین هتل کرده بود، حتی محل استقرار ما در قطار بسیار نامناسب و دور از شأن پزشکان است؛ در برخی قطارها انباری به عنوان محل استقرار پزشک قطار در نظر گرفته شده است، این محل بسیار خوفناک و تاریک است ضمن آنکه در این انباری هم چفت و بندی ندارد.
این پزشک قطار گفت: در برخی از قطارها پزشکان در نیمکوپه مهماندار مستقر هستند که عدم برخورداری از حداقل امکانات و نبود سیستمهای سرمایشی و گرمایشی و تهویه، از مشکلات آنهاست. محل استقرار پزشک نیز غیربهداشتی تشخیص داده میشود و کوپههایی که پزشکان قطار در آن مستقر هستند عملاً انباری بوده یا روی چرخها واقع شدهاند.
وی بیان کرد: با این شرایط کار میکنیم اما پرداخت همین حقوق کم هم با تاخیر انجام میشود، در قراردادی که پیمانکار با شرکت ریلی مذکور منعقد کرده برای هر ساعت تاخیر مبلغ ۶۲۰۰ تومان از شرکت ریلی دریافت میکند ولی طبق قانون ۳ هزار تومانی را هم که در این باره برای پزشکان تعیین شده است، پرداخت نمیشود. وی اظهار داشت: با وجود افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی در نرخ قرارداد امسال نسبت به سال گذشته شرکت پیمانکار نه تنها حقالزحمه اندکی پرداخت میکند بلکه هر ماه با کاهش حقالزحمه پرداختی مواجه هستیم.
ارسال پیامکهای تهدیدآمیز
یکی دیگر از پزشکان قطار میگفت: تجهیزات پزشکی در قطار ناقص است و پزشکان باید با این حال فرم تاییدیه تجهیزات پزشکی را امضا کنند در غیر این صورت از سوی شرکت مذکور جریمه میشوند.
این پزشک قطار به عدم حضور مسوول فنی پزشک در ایستگاه راهآهن و عدم دسترسی پزشکان به مسوول فنی اشاره کرد و گفت: حتی در شرایطی شاهد تهدید به اخراج و ارعاب پزشکان قطار توسط مدیران شرکت پیمانکار و ارسال پیامکهای تهدیدآمیز از سوی آنها بودهایم مبنی بر اینکه نباید مشکلات خود را عنوان کرده و اعتراض کنید.
دو برابر مدت زمان قانونی در ماه کار میکنیم
یکی دیگر از پزشکان قطار حاضر در این جلسه گفت: درحالی که باید رقم قرارداد با پزشکان مشخص باشد هیچ نسخه قرارداد به دست ما نمیدهند، شرکت پیمانکار قرارداد خالی را مقابل ما قرار میدهد، از ما امضا میگیرد و با این شرایط ما را در وضعیت نامناسبی قرار دادهاند.
وی ادامه داد: حتی در طول یک سال نیز نرخهای تعرفه دستمزد بابت هر سیر مشخص نیست و در روزهای مشابه ممکن است نرخهای متفاوتی پرداخت کنند درحالی که باید طبق قانون قیمتها ثابت باشد این درحالی است که شرکت پیمانکار از شرکت ریلی بابت سیر و اعزام پزشک قطار ارقام ثابت دریافت کرده اما ارقام متغیر را به ما پرداخت میکند.
این پزشک افزود: در قطارهای
۲۴ ساعته لازم است دو پزشک همزمان در قطار فعال باشند درحالی که شرکت ذکر شده تنها برای کاهش هزینههای، خود یک پزشک اعزام میکند.
وی اظهار داشت: طبق قانون باید با انجام ۸ سیر در ماه توسط پزشکان، مبلغ سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان دستمزد به پزشکان پرداخت شود اما شرکت پیمانکار بیش از ۱۶ سیر برای پزشک قطار در نظر میگیرد و حقوق و دستمزد آن هم کمتر از رقم ذکرشده و این درحالی است که شرکت ریلی از این فعالیتها آگاه است اما اقدامی نمیکند درحالی که نظارت بر حسن انجام کار بر عهده شرکت مذکور است.
این پزشک قطار اظهار داشت: مورد دیگر تغییر مسیر اجباری سیر پزشک در میانه مسیر توسط شرکت پیمانکار است؛ مثلا به جای اینکه پزشک از مشهد به تهران برگردد، از همان جا برای قطار شیراز اعزام میشود که در صورت آگاهی از این تخلف توسط حاکمیت، شرکت پیمانکار جریمه میشود اما شرکت همین جریمه را هم در قالب کسر مستقیم از حقالسیر پزشک میپردازد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد