8 - 05 - 2017
از بهینهسازی پروفایل تا اشتراکگذاری
گروه فناوری- بازاریابی شبکههای اجتماعی یکی از سریعترین راههای اطلاعرسانی درباره یک محصول جدید است. یک توئیت میتواند در عرض چند دقیقه و حتی سریعتر از تلویزیون و دیگر رسانههای سنتی در کل دنیا فراگیر شود.
این روزها میلیونها نفر مقدار زیادی از زمان خود را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند بنابراین اگر به توجه دیگران نیاز دارید، باید در شبکههای اجتماعی دنبال آنها باشید.
روش جدید بازاریابی به این شکل است. در گذشته مردم اغلب زمان خود را در جادهها رانندگی میکردند بنابراین بازاریابها از بیلبوردها برای تبلیغات استفاده میکردند. امروزه مردم بیشتر زمان خود را در شبکههای اجتماعی هستند بنابراین بازاریابها از این روش جدید برای تبلیغات استفاده میکنند.
نتیجه مطالعات اخیر نشان داده است که شبکههای اجتماعی در حال تبدیل شدن به کانالهای فروش هستند و بیشتر شرکتها دنبال این هستند که مشتریهای خود را از طریق فیسبوک و توئیتر و اینستاگرام پیدا کنند.
با پیروی کردن از یکسری نکات، پروفایل شما در شبکههای اجتماعی شناختهشده مینماید. هرچقدر فالوئرهای بیشتری داشته باشید، میتوانید فروش محصولات خود را نیز بالا ببرید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی فرآیندی است که در آن شما محصول یا خدماتی که ارائه میکنید، از طریق کانالهای مختلف شبکههای اجتماعی به دیگران معرفی میشوید. هدف نهایی از هر کمپین شبکه اجتماعی این است که یک محصول شناخته شود و میزان ترافیک وبسایت، تعداد فالوئرها و مشتریهای آن افزایش پیدا کند. فیسبوک، توئیتر، گوگلپلاس، پینترست، یوتیوب، اینستاگرام و لینکدین محبوبترین شبکههای اجتماعی در سراسر دنیا هستند.
در ادامه به نکاتی برای افزایش قدرت بازاریابی برای تازهکارها میپردازیم.
انتخاب یک شبکه اجتماعی برای شروع
بهعنوان یک فرد مبتدی شما باید یک یا دو شبکه اجتماعی را انتخاب کنید. سعی نکنید در یک لحظه در تمام آنها فعالیت داشته باشید. بسیاری از تازهکارها این اشتباه را مرتکب میشوند و پس از مدتی بدون اینکه هیچ فایدهای برایشان داشته باشد، از ادامه کار منصرف میشوند. یکی از بهترین راهها برای شناسایی مناسبترین شبکه اجتماعی این است که تعدادی افراد و برندهای تاثیرگذار پیدا و بررسی کنید که در کدام شبکه اجتماعی موفقتر هستند. بهعنوان مثال افرادی که در زمینه فعالیت موردنظر شما حرفهای هستند، بیابید و تعداد فالوئرهای فیسبوک، توئیتر، گوگلپلاس، اینستاگرام و پینترست آنها را باهم مقایسه کنید. هرکدام را که تعداد فالوئرهای بیشتری داشت، بهعنوان اولین شبکه اجتماعی خودتان انتخاب کنید زیرا احتمال موفقیت شما در آنجا بیشتر است.
بهینهسازی پروفایل
بعدازاینکه تصمیم گرفتید از کدام شبکه اجتماعی میخواهید استفاده کنید، باید پروفایلتان را بهینهسازی کنید. بهینهسازی پروفایل شانس افزایش تعداد فالوئرهای شما را بیشتر میکند و همچنین برای سئوی سایت خوب است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقالات مرتبط با سئو را برای هر شبکه اجتماعی بهطور جداگانه مطالعه کنید. نکات زیر برای بهینهسازی همه سایتها قابل استفاده هستند:
از یک عکس واقعی استفاده کنید و صورت خود را نشان دهید. عکس حیوانها یا جاهای دیدنی را بهعنوان عکس پروفایل خود انتخاب نکنید. شبکههای اجتماعی برای ارتباط دادن انسانها به یکدیگر ساخته شدهاند بنابراین اگر میخواهید پروفایلتان قابلاعتماد باشد، باید چهره خود را به دیگران نشان دهید.
یک توضیح خوب و کامل در مورد خود یا شرکتتان بنویسید. زمینه کاری و تخصصهای خود را ذکر کنید. تمام مواردی را که از داشتن آنها به خودتان افتخار میکنید، داخل پروفایل قرار دهید.
به کاربران بگویید چه اطلاعاتی را میخواهید با آنها به اشتراک بگذارید. انجام این کار ضروری نیست اما بعضی از مردم دوست دارند بدانند چه اطلاعاتی را میتوانند از پروفایل شما دریافت کنند.
در قسمت درباره شما لینک وبسایت خودتان را قرار دهید. به عبارتی از پروفایل شبکه اجتماعی خود برای سئوی وبسایت استفاده کنید.
اتصال وبسایت به پروفایل شبکه اجتماعی
مرحله بعد از آمادهسازی پروفایل شبکه اجتماعی این است که آن را به وبسایت خود متصل کنید. برای هر پلتفرمی باید از فرآیند مخصوص استفاده کنید. بنابراین قبل از انجام، آن دستورالعملها را بهدقت موردمطالعه قرار دهید. زمانی که این کار بهدرستی انجام شود، موتورهای جستوجو متوجه خواهند شد کدام وبسایت به کدام پروفایل در شبکه اجتماعی مرتبط است.
قرار دادن دکمههای شبکه اجتماعی در وبسایت
دکمههای اشتراکگذاری شبکههای اجتماعی را داخل وبسایت خود قرار دهید تا خوانندگان بتوانند محتوای شما را بهراحتی به اشتراک بگذارند. راهها و پلاگینهای متفاوتی برای انجام این کار وجود دارند که میتوانید با جستوجو کردن در گوگل آنها را پیدا کنید. بهعنوان مثال بنویسید چگونه میتوانید دکمههای اشتراکگذاری شبکههای اجتماعی را به وردپرس اضافه کنید. به یاد داشته باشید که این دکمهها هرچقدر بزرگتر باشند، بیشتر روی آنها کلیک میشود.
دنبال کردن افراد و برندهای مهم در زمینه کاری خود
تا اینجا یاد گرفتیم چگونه شبکه اجتماعی موردنظر خود را انتخاب کنیم، پروفایل خود را بهینه کنیم، آن را به وبسایت خود منتقل کنیم و از دکمههای اشتراکگذاری شبکههای اجتماعی استفاده کنیم. قدم بعدی این است که افراد مناسب را فالو کنید و از این طریق تعداد فالوئرهای خود را افزایش دهید. راههای افزایش فالوئر در مراحل شش تا ۱۰ توضیح داده شده اما قبل از آن شما باید افراد سرشناس در آن شبکه اجتماعی را فالو کنید. مطمئنا آنها شما را دنبال نخواهند کرد زیرا پروفایل شما تازه شروع به فعالیت کرده است. اما انجام این کار به سه دلیل زیر مهم است:
پلتفرمهای شبکههای اجتماعی از این اطلاعات استفاده میکنند و به دیگران پیشنهاد میدهند کدام پروفایلها را دنبال کنند. بنابراین با دنبال کردن افراد شناختهشده در یک حوزه به دیگران میگویید که شما نیز در این زمینه فعالیت میکنید.
یکی از ترفندهایی که مردم برای افزایش تعداد فالوئرها انجام میدهند این است که فالوئرهای افراد معروف را دنبال میکنند زیرا احتمال میدهند برخی از این افراد آنها را نیز فالو کنند.
این افراد معمولا اطلاعات مهم و مفیدی را در زمینهای که فعالیت میکنند، به اشتراک میگذارند. پس شما نیز میتوانید این نکات را یاد بگیرید و آنها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
تعادل بین تعداد افرادی که فالو میکنید با تعداد فالوئرها
بهتر است تعداد افرادی که فالو میکنید و تعداد افرادی که شما را دنبال میکنند را متعادل نگه دارید؛
به خصوص در شبکههای اجتماعی مانند توئیتر، گوگل پلاس و پینترست. دلایل زیادی برای انجام این کار وجود دارند که چند مورد از آنها را میتوانید در ادامه بخوانید:
اپلیکیشنها از این نسبت برای پیشنهاد دادن شما به دیگران استفاده میکنند. بنابراین هر چقدر تفاوت میان آنها بیشتر باشد، شانس شما برای اینکه به دیگران پیشنهاد داده شوید کمتر میشود.
باعث افزایش اعتماد میشود. شما به کدام پروفایل اعتماد بیشتری دارید؟ پروفایلی که ۱۰۰۰ نفر دنبالکننده دارد و ۲۵۰۰ نفر را دنبال کرده است یا پروفایلی که ۵۵۰ نفر دنبالکننده دارد و ۵۱۰ نفر را دنبال کرده است؟
اهمیت شبکههای اجتماعی برای سئو بالا رفته است. اگرچه این موضوع هنوز تایید نشده است اما معمولا افراد دارای پروفایل قویتر در شبکههای اجتماعی، موقعیت بهتری نسبت به افرادی دارند که پروفایلشان ضعیف است.
افرادی که تعداد فالوئرهایشان بیشتر از تعداد افرادی است که دنبال کردهاند و همچنین افرادی که توسط اشخاص مهم فالو شدهاند، پروفایل قویتری دارند.
اشتراکگذاری محتوای جالب
پایه و اساس داشتن یک کمپین موفق این است که محتوای جالبی با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. همانطور که احتمالا قبلا هم خواندهاید، «محتوا پادشاه است» و این موضوع در شبکههای اجتماعی نیز صادق است. هرچقدر محتوای شما جالبتر باشد، بیشتر به اشتراک گذاشته میشود و تعداد افراد بیشتری به سمت شما جذب خواهند شد. محتوای جالب چیست؟ تعدادی از خصوصیات آنها را میتوانید در ادامه بخوانید:
مقالات، داستانها و صفحههای مرتبط با زمینهای که در آن فعالیت میکنید اما لزوما همه آنها نباید از وبسایت شما باشند.
آمار جالب در حوزهای که در آن فعالیت میکنید.
استفاده کردن از جملات انگیزشی.
مطالعات تحقیقاتی.
عکس و فیلم.
هرازگاهی ویدئوها یا مطالب خندهدار را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
استفاده از هشتگها را فراموش نکنید. هشتگهای مرتبط، محتوای شما را قابل جستوجو میکنند.
روزانه چند پست بگذارید اما زیادهروی نکنید.
یکی از رایجترین سوالاتی که افراد مبتدی میپرسند این است که روزانه چه تعداد پست باید به اشتراک بگذارند؟ پاسخ این سوال به شبکهای که در آن فعالیت میکنید بستگی دارد. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است که بهترین آنها به شرح زیر هستند:
پروفایل شخصی در فیسبوک: هر تعداد پستی که دوست دارید.پروفایل کاری در فیسبوک: نباید از یک یا دو پست در روز و هفت پست در هفته بیشتر باشد.
پروفایل در توئیتر: هرچقدر محتوای بیشتری بگذارید، بیشتر در معرض دید قرار میگیرد.
پروفایل شخصی و کاری در گوگل پلاس: هرچقدر دوست دارید میتوانید مطلب به اشتراک بگذارید. اما در انجام آن زیادهروی نکنید زیرا ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.
پروفایل در پینترست: تعداد کمی پست بهصورت روزانه کافی است.
فراموش نکنید که دیگران را فالوبک کنید
اغلب مردم تمرکز خود را بر جذب فالوئرها میگذارند و فراموش میکنند افرادی که آنها را دنبال کردهاند، فالو کنند. هرروز در میان دنبالکنندههای خود جستوجو کنید و تعدادی از آنهایی را که میخواهید، فالو کنید. انجام ندادن این کار تاثیر بدی بر مخاطب میگذارد و گاهی اوقات تعداد فالوئرها را بهشدت کاهش میدهد.
پیروی از قوانین
شبکههای اجتماعی برای از بین بردن اسپمرها یکسری قوانین دارند. بهعنوان مثال توئیتر و گوگلپلاس برای تعداد افرادی که میتوانید در هر روز فالو کنید، محدودیت دارند. فیسبوک نیز قوانین مخصوص به خودش را دارد. این یعنی مدتی زمان میبرد تا بتوانید تعداد فالوئرهای خود را افزایش دهید. از راههای غیرمجاز برای افزایش تعداد فالوئرهای خود استفاده نکنید زیرا ممکن است حساب کاربریتان مسدود شود. زمان خود را صرف ساختن یک پروفایل جالب کنید و صبور باشید. شاید پروفایل شما هم تبدیل به یک پروفایل معتبر و پرطرفدار شود.
زمانی که صحبت از شبکههای اجتماعی به میان میآید، دو بخش کلی را میتوان برای آن در نظر گرفت. اولی به راهاندازی پروفایل مربوط میشود و دومی به نحوه استفاده شما از حساب کاربریتان میپردازد. برای رسیدگی کردن به موضوع اول خیلی مهم است که شبکه اجتماعی متناسب با زمینه فعالیت خود را انتخاب کنید و سپس وبسایت خودتان را به آن متصل کنید. بخش دوم را باید با دنبال کردن افراد مناسب کامل کنید و با توجه به قوانین شبکههای اجتماعی با مخاطبان خود محتوای جالب به اشتراک بگذارید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد