7 - 09 - 2017
از فلش تا دکابریستها
سفرنامه حاجی مهندس: سفرنامه فرش
این کتاب سفرنامهای متعارف نیست. در آن از سنتهای بافندگی در ایران، بخش مهمی از هنرهای ایران، رسمها، آداب و رسوم و گاه ریشه تاریخی برخی از پدیدهها و حوادث سخن رفته است. همچنین از اتفاقاتی که در حین گردآوری اطلاعات اساسی در مورد فرش ایران برای نویسنده رخ داده یا به گوشش خورده از بار فرهنگی یا تاریخی خالی نیست. در این سفرنامه نویسنده به برخی از هنرهای کاربردی، ابزارها و فنون و گاه ریشه تاریخی آنها یا نسبت آنها با شهرها و مناطق کشور پرداخته است.
فلش
جیم کراس، نویسنده کتاب پرفروش «سگی که با خدا صحبت کرد: جذاب، اثرگذار، جالب و صادقانه. سفر راشل آنه به همراه خرش فلش، همچنانکه وقایع ناخوشایند خانوادهاش را با این دوست چهارپا توصیف میکند، لذت ناب خواندن را نیز بههمراه دارد. او سفره دلش را هم برای ما باز میکند و برای داشتن یک زندگی بامعنا و هدفمند درسهایی فراموشنشدنی به ما میدهد. من دوستش داشتم!
دیو برچت، نویسنده کتاب بمان و وقتی کریسمسی ناگوار برای آدمهای نیکوکار اتفاق بیفتد:
این کتاب آدم را چوبکاری میکند! فلش، یک زندگینامه شخصی به علاوه داستانی حیوانی است که علاوه بر دلپذیر بودن، گاهی پرتنش هم میشود و با حقایقی روحانی همراه است که همه در جای خود آمیخته به شوخیاند. با اینکه خودم خارج از شهر زندگی میکنم، این داستان مرا بر آن داشت تا قوانین محلی را زیر پا بگذارم و برای خودم خری بگیرم!
آخر داستان
عشق، عشق زمینی، عشق به همنوع و حواشی آن تا بوده از مهمترین دغدغههای بشر بوده است. با وجود این، آثار کمی هستند که عشق، موضوع اصلیشان بوده و گرفتار کلیشههای رنگ و رو رفته رایج و سانتی مانتالیزم نشدهاند و توانستهاند از زاویه تازهای به آن بپردازند. رمان آخر داستان اثر لیدیا دیویس یکی از آنهاست. رمانی نفسگیر و غیر سانتیمانتال درباره عشق، پشیمانی و خاطره، درباره روانشناسی نقطهای که یادآوری و فقدان با هم تلاقی دارند.
لیدیا دیویس در سال ۱۹۴۷ در نورث امپتون ماساچوست دیده به جهان گشود.
پدر و مادرش هر دو با دنیای ادبیات آشنا بودند. لیدیا نیز از همان کودکی علاقه بسیاری به خواندن داشت و در سن ۱۲ سالگی نوشتن داستان را آغاز کرد. در مدرسه بریرلی نیویورک درس خواند. در مدرسه پوتنی ورمونت را آموخت. به سال ۱۹۶۵ در رشته زبان انگلیسی وارد دانشکده بارنارد شد و زیر نظر «گریس پالی» در زمینه نوشتن داستان تمریناتی داشت. در این دوران بود که با مجلات گوناگونی چون «منچستر گاردین»، «کلمبیا ریویو»، «پاریس ریویو» و «فیکشن اینترنشنال» همکاری کرد.
طی سالهای ۱۹۷۴- ۱۹۷۳ در پاریس زندگی کرد و از ژان پل سارتر و میشل فوکو نیز مطالبی به زبان انگلیسی ترجمه کرد. با وجود نظر منتقدان در مورد سبک کارش، خود معتقد است که همیشه از دو نویسنده بزرگ الهام گرفته است: «ساموئل بکت و فرانتس کافکا».
اکنون وی در نیویورک زندگی میکند و در دانشکده بارد، داستاننویسی تدریس میکند و در ضمن مشغول ترجمه شاهکار مارسل پروست «در جستوجوی زمان از دست رفته» به زبان انگلیسی نیز است.
در مدح عشق
از باب دیلان، برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۶، نقلقولی میکنند در باب عشق که میگوید: فقط عشق است که هست! عشق است که چرخ دنیا را میچرخاند و این حقیقتی است غیرقابلانکار. حال هرچه شما میخواهید درباره عشق فکر کنید… بکنید ولی نمیتوانید بدون عشق زندگی کنید. حرف من را باور کنید چون من تلاش کردم و نشد.
مغز اندرو
«مغز اندرو» آخرین شاهکار تکاندهنده خالق «رگتایم»، «بیلی باتگیت» و «کتاب دانیل» است که ما را با خود به سفری اعجابانگیز درون مغز مردی میبرد که بیش از یک بار در زندگی باعث بلاهای خانمانسوز برای دیگران شده است.
کاجزدگی
ضحی کاظمی نویسنده پُرکار و جوان روزگار ماست. او در سالهای گذشته چند رمان منتشر کرده است. رمان کاجزدگی متفاوتترین تجربه نویسندگی اوست. رمانی در ژانر علمی- تخیلی با گرایش آخرالزمانی، ژانری که از محبوبترین و بدیعترین ژانرهای ادبی تاریخ داستاننویسی جهان است. رمان درباره آدمهای یک شهر مسخشده است که انگار سایهای نیرومند آنها را تحت سیطره خود دارد. بیماری مرموزی حولوحوششان میچرخد و حالا کسانی پیدا شدهاند که میخواهند این وضعیت را تغییر دهند. اهمیت کار نویسنده در این نکته نهفته که او تلاش کرده روایتی ایرانی براساس قواعد مرسوم این ژانر بنویسد؛ اتفاقی که بهندرت در ادبیات ما سابقه داشته است. برای همین شاهد استفاده از پارهای عناصر و اساطیر ایرانی در اثر هستیم که نویسنده از آنها برای ساختن روایت خود استفاده کرده است. رمان مملو از ماجرا و اتفاق است و برای همین خواننده خود را جذب میکند. کاجزدگی را باید یک تجربه جسورانه دانست در راستای ژانرنویسی؛ امری که باعث میشود ضحی کاظمی ما را به دنیایی عجیب و مشکوک دعوت کند. دنیایی که در آن خطر در کمین است.
در خدمت و خیانت زنان
در این کتاب از پرداختن به فرهنگ و تاریخ مردسالار و نقش آن در فرو کاستن نقشهای زنانه پرهیز کردهام. تنها به این دلیل ساده که امروز هر روزنی را که بگشایی سخن از ستم تاریخی مردان است و مظلومیت زنان. نخواستم مرتکب تکرار این قصه مکرر شوم. تمرکز بحثهای این کتاب بر بازنمایی و توصیف ویژگیهای زیستی زن است. در این مسیر از نظریات مطرح روانشناسی برای تبیین مفاهیم و تعاریف یاری گرفتهام. وقتی از زن حرف میزنیم، نمیتوانیم از فمینیسم و آثار و عواقب آن حرف نزنیم. بنابراین در بخشی از کتاب از توصیف هستی جسمانی زن که مقهور نظام هورمونهاست فاصله میگیرم. در فصل مفصلی از کتاب، پای فمینیسم به میان میآید و خدمتها و خیانتهای آن در مراحل مختلف اوج میگیرد.
پیچ
رمان پیچ نوشته زهرا شاهی اثری است درباره زنی که نمیتواند دنیا را به تملک خود درآورد.
شاهی در این رمان با زبانی طنزآلود و ایجاد موقعیتهای گاه متناقض رابطه خاصی میان زن و شوهر آرمانگرای عجیبش ساخته که در آن جنسی از بلاتکلیفی در رابطه وجود دارد.
رمان با جستوجوی قهرمانش آغاز میشود برای فرا رفتن از زندگی روزمره؛ زندگیای که او تلاش میکند درش برای خود گوشه و فضایی فردی بیابد و نفس عمیقتری بکشد. برای همین شروع میکند به عکاسی در خیابان و مترو و همین امر قرار است ماجرایی را برای او رقم بزند. شاهی بیش از هر چیز درباره یک وضعیت زیستی روایت کرده است؛ در فضای شهر تهران. رمان قصهگوست و مملو از خردهروایت که در لفافی از طنز پیچیده شدهاند.
برای همین پیچ را میتوان اثری خوشخوان دانست که مخاطبش را سرگردان و رها نمیکند. یک رمان روایی که در آن تناقضهای زنده بودن میان روزمرگی زندگی محور متن است.
دکابریستها
دکابریستها روایت تاریخی نخستین قیام روشنفکرانه ملت روس علیه حکومت استبدادی تزار است که در دسامبر ۱۸۲۵ رخ داد و اگرچه یکروزه سرکوب شد، اما تاثیری شگرف بر رشد خودآگاهی سیاسی- اجتماعی ملت روس نهاد. نمایشنامه دکابریستها از نخستین نمونههای تئاتر مستند روسی است. این نمایش در سال ۱۹۶۷ به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیروزی انقلاب روسیه، روی صحنه رفت.
لئانید زورین کوشیده با تکیه بر منابع مکتوب تاریخی شکلگیری محفلهای دکابریستها و قیام آنان را تا حد امکان نزدیک به واقعیت بازسازی کند.
او در این نمایشنامه بهخوبی نشان میدهد اشرافزادگان تحصیلکرده و شرافتمندی که قلبشان برای میهنشان میتپید و از استبداد تزار به تنگ آمده بودند برای آنکه تغییری در اوضاع و شرایط کشور به وجود آورند با چه موانع عملی و تردید و تزلزلهای فکری- عقیدتی دستوپنجه نرم میکردند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد