6 - 02 - 2024
از لیونل مسی تا صادق بوقی!
نادر نینوایی- به تازگی عربستان سعودی ویدئو کلیپ تبلیغاتی را با حضور «لیونل مسی» برای معرفی گردشگری این کشور و رد باورهای غلط در مورد آن، ساخته و منتشر کرده که توجهات جهانی را به سوی خود برانگیخته است.
برخی از فعالان گردشگری و رسانهای کشور ضمن بازنشر این ویدئو کلیپ در فضای مجازی خواستار ساختن و منتشر شدن تبلیغات مشابه برای رفع ایرانهراسی و معرفی جاذبههای کشورمان شدند.
عزتالله ضرغامی در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به این ویدئوی تبلیغاتی گفت: «به من میگویند ببینید لیونل مسی (برای عربستان سعودی) یک ویدئو گردشگری پر کرده و چقدر چیز خوبی است و شما چرا این کار را نمیکنید. اولا او چند میلیون به خاطر اسمش میگیرد و چند ده میلیون دلار برای توزیع آن در فضای مجازی میگیرد. ما اینجا آه نداریم که با ناله سودا کنیم!»
وی افزود: «اما من شنیدهام که صادق بوقی گیلان رفته و یک ویدئو پر کرده و مردم را دعوت کرده به غرفه گیلان (در نمایشگاه گردشگری) بروند. حتما تاثیرات آن بیشتر از او (لیونل مسی) در استان گیلان است. توجه میکنید. ما جلوی او (صادق بوقی) را نمیگیریم، خیلی هم خوب است و تشکر هم میکنیم. از این چیزها خیلی دارد تولید میشود.»
وزارت گردشگری البته اقداماتی برای معرفی گردشگری ایران در مجامع بینالمللی داشته است که حضور در نمایشگاه فیتور اسپانیا و نیز برگزاری نمایشگاه بینالمللی گردشگری در تهران و دعوت از رییس سازمان جهانی گردشگری برای حضور در ایران، از آن جمله هستند. با این همه همچنان وقتی عملکرد تبلیغاتی عربستان و ایران در حوزه گردشگری را به عنوان دو رقیب منطقهای در ترازو میگذارید، همچنان کفه ترازو به نفع عربستان سنگینی میکند.
باید در نظر داشت در سالهای اخیر جو رسانهای خوبی در مورد کشورمان در عرصه بینالمللی وجود نداشته است و چنانچه قصد داشته باشیم موج ایرانهراسی موجود را بشکنیم چارهای به جز تبلیغات و استفاده از ظرفیتها و چهرههای بینالمللی برای معرفی جاذبههای گردشگری کشورمان پیش رویمان نیست.
کمپین تبلیغاتی مسی برای عربستان
در کمپین ویدئو مارکتینگ جدید ویزیت عربستان (Visit Saudi)، مسی با یک توپ و با شوتهایی پرقدرت و دقیق، به سوی تابلوهایی شلیک میکند که کلیشههای منفی در مورد عربستان روی آنها نوشته شده و لازم است این کلیشهها در ذهن مسافران شکسته شوند و فرو بریزند تا بتوانند از زاویهای جدید به عربستان نگاه کنند. مسی از دنبالکنندگانش خواسته تا اگر از عربستان دیدن کردهاند، تجربه خود را با هشتگ ShareYourSaudi#به اشتراک بگذارند، اما اگر هنوز سفر به عربستان را تجربه نکردهاند، تفکرات قدیمی خود را کنار گذاشته و نگاهی به چهره جدید این کشور بیندازند.
این فوقستاره دنیای فوتبال در کلیپ طراحیشده برای معرفی گردشگری عربستان میگوید: «چیزی که من درباره عربستان دوست دارم این است که همیشه چیزی را کشف میکنم که هرگز انتظارش را نداشتم.» در ادامه این کلیپ تبلیغاتی مسی به سراغ چهار باور غلط میرود که درباره عربستان وجود دارد؛ یک کشور خشک و کویری، کسالتآور با فرهنگی بسته که زنان در آن هیچ نقش و فعالیتی ندارند. در لابهلای شوتهای مسی و همزمان با فرو ریختن تابلوهایی که شعارهای منفی در مورد گردشگری عربستان روی آنها درج شده است، تصاویر از حضور آزادانه زنان در این کشور، معماری مدرن سازهها، تفریحات و جاذبههای گردشگری این کشور به نمایش درمیآیند.
این ویدئو مناظر متنوع عربستان سعودی از جمله آبهای بکر دریای سرخ، کوههای سرسبز اسیر، تبوک پوشیده از برف، شهر ساحلی جده و پایتخت شلوغ ریاض را به نمایش میگذارد. این کمپین با برجسته کردن فعالیتها و جاذبههای مختلف همچون پروازهای بالن هوای گرم AlUla، و رویدادهای موسیقی MDL Beast به خوبی جاذبههای مختلف عربستان را در کلیپی کوتاه گنجانده و مخاطب را با آنها آشنا میکند.
علاوه بر این، این کمپین بر فرهنگ باز و استقبالکننده عربستان سعودی، به ویژه الهامبخشیدن به زنان جوان سعودی برای دستیابی به پتانسیل کامل خود تاکید میکند. مسی از پیشگامانی مانند تیم ملی فوتبال زنان عربستان، دانیا آکیل، ورزشکار موتورسواری، دیجی کاسمیکات و رایانا برناوی اولین زن سعودی در فضا تجلیل میکند.
در این ویدئو همچنین تصاویری متفاوت از طبیعت متنوع عربستان میبینیم که در مواردی برفی یا حتی سرسبز است که نشان میدهد بیابان تنها بخشی از این کشور است و نه تمام آن. کمپین عربستان از مخاطب دعوت میکند پیشداوریها را کنار بگذارد و فراتر از تفکرات همیشگی، نگاهی دوباره به عربستان بیندازد.
چشمانداز گردشگری عربستان
عربستان در راستای چشمانداز ۲۰۳۰ میلادی که هدف آن ایجاد منبع اقتصادی جدید مانند گردشگری و کاهش وابستگی این کشور به صادرات نفت است، در سالهای اخیر تلاش زیادی برای تغییر چهره خود در اذهان عمومی جهان کرده است تا بتواند مسافران بیشتری را جذب کند. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی سهم بخش گردشگری در تولید داخلی خود را به بیش از ۱۰ درصد برساند و با ایجاد یک میلیون فرصت شغلی، سالانه ۱۰۰ میلیون گردشگر را جذب کند.
این رقیب منطقه ایران برای رسیدن به این هدف استفاده تبلیغاتی از چهرههای محبوب و شناختهشده را نشانه گرفته تا بتواند به کمک شهرت آنها چهره جدید خود را به جهانیان نشان دهد.
عربستان در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی قراردادی چند میلیون دلاری با «لیونل مسی» امضا و اعجوبه آرژانتینی را بهعنوان سفیر گردشگری خود انتخاب کرد. براساس این قرارداد مسی باید در سال حداقل ۱۰ پست از بازدیدها و تجربیات خود از عربستان را در شبکههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارد و سالانه یک بار با اعضای خانواه خود به عربستان سفر کند. مسی در اولین سفر خانوادگی خود به عربستان، از جاذبههای مختلف این کشور بازدید کرد و از آن زمان به بعد هرازچندگاهی در کمپینهای بازاریابی ویزیت عربستان حضور دارد. این فوقستاره فوتبال بیش از ۴۷۰ میلیون دنبالکننده در اینستاگرام دارد و هر از چند گاهی نیز پست یا استوری از عربستان در صفحه شخصی خودش منتشر میکند. مقامات عربستانی اعلام کردهاند این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود یک هزار میلیارد دلار در بخش گردشگری سرمایهگذاری کند که این اقدام عربستان را به یکی از بزرگترین مقاصد سرمایهگذاری گردشگری جهان تبدیل میکند.
کمپینی برای تصاحب بازار گردشگری
کمپین گردشگری عربستان با حضور لیونل مسی، اهداف ویژه و درآمدزایی درازمدت را هدف قرار داده است.
این کمپین بازارهای کلیدی در اروپا، هند و چین را نشانه میگیرد و هدف آن حذف باورهای غلط رایج در مورد عربستان است.
عربستان سعودی همچنان به هموار کردن راه برای توسعه و رشد گردشگری ادامه میدهد و بر پایداری و پرورش فرهنگ، سرگرمی و صحنههای ورزشی در سطح جهانی تمرکز دارد.
این کشور در طول فصل زمستان و با آفتاب همیشگی خود زنده میشود و امسال میزبان ۱۷هزار رویداد است که آن را به پیشروترین مقصد گردشگری زمستانه جهان تبدیل میکند. رویدادهای گردشگری قابل توجه عربستان عبارتند از: فصل ریاض، فصل جده، فصل دیریه، جام عربستان، جایزه بزرگ عربستان سعودی، جشنواره هنر AlUla و جشنواره آسمان .AlUla با توجه به اقدامات انجامشده همچنین بازدید از عربستان سعودی با پیشرفتهای مستمر و ابتکارات در نظر گرفتهشده برای ویزای آن تسهیل شده است.
برنامه eVisa اکنون شامل ۶۳ کشور و منطقه اداری ویژه، در کنار ویزای ساکنان شورای همکاری خلیجفارس و ویزای توقف ۹۶ ساعته رایگان است.
دارندگان ویزای توقف عربستان میتوانند از اقامت رایگان یک شب هتل در طول توقف خود در هنگام رزرو با شرکت ملی عربستان سعودی لذت ببرند و همچنین از ویزای خود برای گشت و گذار در عربستان سعودی یا حتی انجام عمره بهره ببرند.
باتوجه به اقدامات همهجانبه عربستان در حوزه تبلیغات گردشگری و نیز با نظر به ظرفیتهای بالای ایران در زمینه توریسم انتظار میرود دولت ایران نیز از رقابت با رقیب منطقهای خود بازنماند و اقدامات تبلیغاتی بیشتر و موثرتر برای معرفی ایران کلید بخورد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد