17 - 12 - 2019
از « مخفیگاه» تا « سفری به عمق خیال»
از تضاد تا هماهنگی
دنیای ذهنی هنرمند، دنیایی شخصی است و راهیابی به این ذهنیت تا اندازهای دشوار است. به همین علت، معمولا کمتر میبینیم هنرمندان به طور مشترک اثری ارائه دهند و آن تعداد اندک هم که آثار مشترک ارائه میدهند، شاهد آن هستیم که همواره سایه ذهنیت هنرمندی سنگینتر است، تا آنجا که حتی میتوانیم تصور کنیم اثر ارائه شده، اثر آن هنرمندی است که ذهنیتاش غالب بر اثر است. هدف از برگزاری این نمایشگاه، مشاهده تضادها و هماهنگیهای دنیای ذهنی سه هنرمند جوان است. تضاد ذهنیت در زمانی که هر یک به تنهایی اثری خلق میکنند و هماهنگی در زمانی که هر سه نفر تصمیم بر خلق یک اثر مشترک میگیرند؛ هماهنگیای که در نتیجه گفتوگویی بلندمدت با به اشتراکگذاری و بیان ذهنیت شخصی یکایک آنها با یکدیگر میسر شده است.
این نمایشگاه جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ تا سهشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در گالری اُ دایر است.
دوئت با پارتیتور رنگی
آثار من دوگانهوار شکل گرفتهاند. دوئت دوگانهای است بین پیشطرح و کار، بین موجودات و فضا، بین عینیت و ذهنیت و پارتیتور صفحه ذهن من است. مجموعه رنگها و نقشها و پالت من. این مناظر برای من به مانند آوازند و این آواز روی دیگر سکوت است. سکوت و آوازی چونان دوئت و دوئلی با خویشتن خویش، در جدال و هماهنگی با پارتیتور رنگی.
نکته بنیادی در این آثار برای من این است که چگونه میتوان طبیعت و اشیا در میان آن را از بینهایت زاویه مشاهده کرد. همواره فکر میکنم به چگونگی آشنایی و غریبگی زمانها و مکانها، در جهانی که در عین داشتن حدودی از روشنایی میتواند به بینهایت چیز تقسیم شود و با کنار هم نهادن چیزهای به ظاهر متفاوت در هر حالت طبیعی یک کل هارمونیک به وجود آورد.
و این سوال که آیا این ذهن آدمی است که این وجه هماهنگی را به چیزها نسبت میدهد؟
من کوشیدهام در مرز باریکی مابین انتزاع و عینیت حرکت کنم. پس نور را با رنگ درآمیختهام و عناصر ناهمگون را همچون عناصر یک زبان برای رسیدن به هارمونیهای تازهتر به کار بردهام و برای دستیابی به مفهومی از مکان سعی کردهام تا مکان هم خود یک ابژه دانایی باشد.
من میخواهم نور، زمان، مکان، و کژتابی به عنوان وجهی از طرح و رنگ، در مجموع ما را به جایی رهنمون کنند که مانند خود جهان آشنا باشد و در وهله بعد این آشنایی نقابی شود که در زیر آن تمام وجوه آشنا فرو بریزد و ما را در احوال ناشناختهتری از ابتدای مواجهه با آثار رها سازند.این نمایشگاه از جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ تا چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در گالری شیرین برپاست.
سفری به عمق خیال
شاهنامه فردوسی یک اثر حماسی سرشار از حس و حرکت است، تصور افسانههای شاهنامه در کنار بیان روایی و صریح، وزن و آهنگ زیبا از نبردهای آمیخته به عشق و افسانه، ذهن هنرمند را به شوق میآورد تا با سفر به عمق خیال خود صحنهها را به تصویر کشد. ناگفته پیداست مانوس شدن جوانان و نوجوانان با این شاهکار ادبی باعث ماندگاری و مانایی فرهنگ و ادب سرزمینمان خواهد بود. این مجموعه، آثار کودکان و نوجوانانی است که تصورات خود را بر اساس داستانهای پرمحتوای شاهنامه به تصویر کشیدهاند.
این نمایشگاه از جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ تا چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ در گالری سایه برپاست.
مخفیگاه
کنوته وستر متولد ۱۹۷۷ در اوما سوئد، فارغالتحصیل هنرهای زیبا از آکادمی هنرهای زیبای اوما و ژوهانسبورگ است و تا به حال نمایشگاههای متعددی در نیویورک، اسکاندیناوی، آفریقای جنوبی و ترکیه برگزار کرده.
وستر با دیدگاهی که بر پایه نگاه مستندگونهاش به پدیدههایی چون مهاجرت و معضلات سیاسی دارد، خلق آثاری را پیش میگیرد که مرزی برای استفاده از رسانه در آن مطرح نیست و وستر بر اساس فرم و مفهوم هنرش از آنان استفاده میکند.
این آثار محصول مشترک تجربه زیسته خود هنرمند و اتفاقاتی است که وی را مجبور به خلق این آثار میکنند. این آثار همچون یادگارانی است از کسانی که این اتفاقات را خود رقم زدند و اکنون در میان ما حضور ندارند تا آن اتفاقات را شرح دهند.
هنر وستر به دور از مختصات بومی و منطقهای است چرا که موضوعهایی که وی بر آن تمرکز میکند دغدغههای امروزی جهان، چون مهاجرت و نژادپرستی است. انسانی که او در مقابل ما مجسم میسازد همه در برابر معضلی بزرگ قرار دارند. و نگاه او تنها یک نگاه سومشخص و راوی ساده و ساکت در برابر آنهاست.
هدف از برپایی این نمایشگاه نگاهی دوباره به گزیدهای از آثار وی در متن جامعه ایران است، چرا که وضعیت انسانی که وی را میتوان راوی آن تلقی کرد، بیشباهت به دغدغههای امروز ما نیست.
این نمایشگاه از جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ تا سهشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در گالری طراحان آزاد برپاست.
دونفره
نمایشگاه دونفره عکسهای وحید دشتیاری و مهدی خندان با دو چاپ مجزای سیانوتایپ و چاپ نقره درباره فرآیندی آلترناتیو در ثبت واقعیت است؛ یکی در پی بازستانی روح ازدسترفته عکس و برگردان نسخه جعل به اصل است و دیگری بهدنبال روح گمشده شهر و برگردان یک اصل به نسخهای جعلی.
«مثل هیچکدام» اثر مهدی خندان گرهگاهی از تعامل آدمها با هم، با نمادها و با مکانها در شهری چون تهران است که در آن سوژهها گریزان از منطق زندگی شهری و دلسرد از تعاملات روزانهشان، ضمن کنترل وضعیت با حفظ فاصله به پرسه زدن در شهر مشغولاند. در این مجموعهعکسها نشانههای شهری تهران نه نشانههای مرسوماند و نه بناهای مشهور بلکه کلمات عمومی میادین شهری و تابلوهای هر روزهاند که بار معناییشان را باخته و بار نمادین شهری را به دوش میکشند. رد این مفاهیم در قالب کلمات و نشانهها بر گوشهوکنار تصویر نشسته است. مهدی خندان در این مجموعه شهر را مولد تجربههای گوناگون نشان میدهد؛ همزمانکه رد تکنیک و شیوه چالشبرانگیز ظهور تصویر در حین چاپ عکس نمایان میشود، تخیلات و تمایلات شهرنشینی در این گسست، آشفتگی و ناپایداری به یاد آورده میشوند. این مجموعه حاصل گشتوگذارهای عکاس است با موتوری که بر سپرش یک دوربین سوار شده و روایت را همان دوربین در بازههای زمانی مشخص ثبت میکند. عکاس در اینجا از متن شهر که پیوندی جدانشدنی با تجربههای برگرفته او از فضا و کلمه دارد، یک بازی رمزگانی را میگشاید. افق دیدِ کاهشیافته ناظر در این عکسها با آن رنگ و روح لاجون آبیاش، چشماندازی زبون و درعین حال مخفیانه از فعل مشاهده و رصد سوژههایی ارائه میدهد که نه سودای پیشروی دارند و نه میل به پسرفتن.
وحید دشتیاری در مجموعه «قلم دروغ» که عکسها در آن با شیوه چاپ نقره تولید شدهاند، بهدنبال برگرداندن اصالت و روح گمشده عکاسی و بازگشت ستایش یگانگی عکس به نسخههایی همگانی است که دمدستی، هرروزه و فاقد اصالتاند. عنوان «قلم دروغ» که الهامی بازیگوشانه از کتاب «قلم طبیعت» هِنری تالبوت است، بر ابتذال و پوچی عکسهای روزمره اینستاگرامی کاربران تاکید میکند. هرچند عکسهای به اشتراک گذاشتهشده در فضای مجازی دارای دو مشخصه زمان و مکاناند همزمان اما از هر دو مولفه عاری و بیبهرهاند. این عکسها که بارها در بستر ناواقعی دیجیتال به اشتراک و بازنشر گذاشته و بارها مجازی لمس میشوند دیگر فاقد آن روح و اصالت یگانه عکساند. «قلم دروغ» سرگشته آن روح گمشده است و تلویحا از شیوه چاپ برای بازگشت اصالت تصویر بهره میگیرد.
زندگی روزمره و حضور در فضاهای شهری، تجربه مکانها و گشتوگذارهای مجازی همگی در دایره تکثیر ماشینی تکرار میشوند و محصولات اجتماعی پوچ، ناواقعی و بیثمر میآفرینند.
این نمایشگاه از جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ تا چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در گالری محسن برپاست.
دسترسی محدود۸
پروژههای پارکینگاری، دسترسی محدود هشت را با همکاری پروژههای آران و جامعه نیومدیا و با مشارکت مرکز فرهنگی تیرافکن، استودیو مارکوف، پلتفرم ۳ و مدرسه هنر و ادبیات بیدار، در مرداد ۹۸ برگزار خواهد کرد.
دسترسی محدود همچون دورههای قبلی، فراخوانی باز برای آثار ویدئویی و شنیداری منتشر کرده و پذیرای پروپوزالهای چیدمانهای سمعی بصری و اجرا بوده است. بهعلاوه، در فهرست برنامههای این جشنواره، بخشی برای برنامههای مهمان در نظر گرفته شده است که با دعوت از کیوریتورها، هنرمندان و محققان با تمرکز بر صحنه هنری شهرهای مختلف شکل میگیرد. بخشی دیگر از این تلاش، به کاوش در بایگانیهای پیشین اختصاص یافته تا فرصتی را برای نگاه به گذشته تصاویر متحرک، ویدئو و فیلمهای تجربی مهیا کند و در آینده بهعنوان کار ماده برنامههای آموزشی/تحقیقاتی بتوان آنها را به کار گرفت.پروژههای پارکینگالری، در سال ۱۳۸۶ جشنواره دسترسی محدود را تاسیس کرد. پارکینگالری یک فضای پژوهشی کوچک بود که یک جشنواره مستقل برای ویدئو، صدا و اجرا را کلید زد.
از آن زمان تا به حال، کارهای فراوانی از هنرمندان برجسته و در حال ظهور، از ایران و کشورهای مختلف دنیا در این جشنواره به نمایش درآمده است.
جشنواره دسترسی محدود از آغاز شکلگیری خود، با فضاهای گوناگونی همکاری کرده و از بایگانیهای متعددی سود جسته است؛ کیوریتورها و بایگانیهایی در برلین، استکهلم، هلسینکی، قاهره، لوبلیانا، پاریس، تورنتو، سانفرانسیسکو، وین، مونترال، بروکسل، لاهه، دوبلین به دسترسی محدود یاری رساندهاند تا ماموریت خود را به انجام برساند: کاهش شکاف میان حوزههای مختلف و ارائه نمونههایی متنوع از فعالیتها و رویکردهای بین ارشتهای.
این نمایشگاه از جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ تا جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ در گالری آران برپاست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد