16 - 01 - 2018
از مهتاب تا مزخرفات فارسی
مهتاب
داستان در آلبانی و در دوران حکومت کمونیستی انور خوجه میگذرد، دختری جوان به نام ماریان در شبی مهتابی از مردی جوان سوالی میپرسد. چندی بعد که مرد نامزد میکند همین سوال ساده منجر به برانگیخته شدن سوءظنها و حتی برپایی دادگاههایی میشود که به وفور در جوامع استبدادزده دیده میشود؛ ماریان زیر بار تهمت و افترا به دفاع از خودش برمیخیزد…
اسماعیل کاداره نویسندهای است برخاسته از دل استبداد. کاداره با تمام محدودیتهای دوران حکومت انور خوجه با چنان ظرافت و زیبایی منحصربهفردی قلم زده است که نظیرش در طی تاریخ ادبیات به ندرت یافت میشود. بزرگترین ویژگی آثار او استفاده از تلمیح و استعاره به عنوان ابزار اصلی کارش است و همین ویژگی نوشتههای او را در طی تاریخ همواره زنده نگاه میدارد. شخصیتهای داستانهای کاداره با مشکلات اجتماعی دستوپنجه نرم میکنند و تبدیل به اسطورههایی فراموشنشدنی در دل تاریخ کتابخوانی مخاطبان خود میشوند. مهتاب را محمود گودرزی به فارسی برگردانده و انتشارات چترنگ آن را در ۸۶ صفحه و به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است.
ذهن ارتجاعی
ذهن ارتجاعی کتابی است در باب تاریخ اندیشه محافظهکاری از انقلاب فرانسه تا قرن بیست و یکم. تمرکز کتاب بر اروپای غربی و آمریکاست و این ایده را مطرح میکند که محافظهکاری در اساس راه و روشی سیاسی در واکنش به جنبشهای چپ ورادیکال بوده است.
فروپاشی
در شبی توفانی دست تقدیر کساندرا، راوی و شخصیت اصلی داستان، را در جادهای قرار میدهد که مسیر زندگی او را تغییر میدهد. صبح روز بعد با شنیدن خبر قتل زنی در جادهای که او شب گذشته از آن عبور کرده، وهم و وحشت همراهان همیشگی او میشوند. در این میان نشانههای فراموشی در کساندرا موضوع را پیچیدهتر میکند…
فروپاشی، اثر بی. ای. پاریس، نویسنده پرفروش نیویورکتایمز، مخاطبان خود را به تماشای برشی کوتاه از زندگی کساندرا مینشاند و آنها را درگیر ماجرای شومی میکند که زندگی او را تحتالشعاع خود قرار داده است. راویای که به دیدهها و شنیدههای خود هم اعتمادی ندارد، زندگی پر از ترس و وحشتی را تجربه میکند که هر لحظه از داستان را به کارزاری هیجانانگیز و پراسترس بدل میکند. فروپاشی را شیرین شکراللهی به فارسی برگردانده و انتشارات چترنگ آن را در۳۹۵ صفحه و به قیمت ۳۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است.
تفسیرها و تاویلها در انتظار گودو
نام بکت با تئاتر معاصر پیوند خورده است. در این حیطه، او شخصیتی پیشروست. پیشرو بودن بکت در دو حوزه فرمی و محتوایی است. درهمشکنی قاطع فرمهای مأنوس کلاسیک و ورود به عرصههای نو محتوایی دو ویژگی اصلی آثار اوست. بررسی تئاتر مدرن و پسامدرن بینام بکت میسر نیست.
عقبگرد یک پیاده شطرنج
عقبگرد یک پیاده شطرنج اثری است پُرنفس که در آن تقابل یک افسر عجیب اداره آگاهی با جهانی شرزده روایت میشود. غلامرضا معصومی نویسنده جوان این کتاب شخصیتی ساخته است که در ادبیاتِ ایران نمونه پخته آن کمتر وجود داشته است؛ پلیسی خسته و کمی خشن که در مرور پروندههای خود روایتهای تاثیرگذاری را رقم میزند و کشفشان میکند. اثر با ورود او به بندِ زندانیهایی آغاز میشود که برخیشان را خود او به آنجا فرستاده. او میخواهد ناشناس باشد و در کسوت یک لولهکشِ عادی… قهرمان اثر در این فرآیند دچار فلاشبکی طولانی میشود و میرود به شهری دورافتاده و مرموز که در آنجا خدمت کرده است و ماجراهایی را بازگو میکند که در هر کدامشان شخصیتهای پیشپاافتاده و زمینخورده قرار است نقشِ خود را بازی کنند. داستان معصومی پُرکشش است و ضرباهنگ تندی دارد. او از آدمهایی نوشته که همیشه در حاشیه بودهاند، از سربازهای پیادهای که حالا میخواهند نقش خود را با قدرتی مضاعف بازی کنند و پیش بروند. قهرمانِ معصومی در این فرآیند متبلور میشود و چهرهای میسازد که در آن جایی برای سانتیمانتالیسم و فرار از رئالیسم پرجان جهان نیست…
مزخرفات فارسی
رضا شکراللهی، نویسنده، ویراستار متخصص ادبیات داستانی، فعال ادبی و سردبیر وبسایت خوابگرد، کوشیده است بدون وارد شدن به مباحث تخصصی، برخی ظرایف زبان فارسی روزمره را به زبان ساده و با کمی چاشنی طنز بیان کند. مهمترین هدف نویسنده توجه دادنِ کاربر عام فارسیزبان به فکر کردن به واژهها و اصطلاحات و نیز نگارش پاکیزه و شیوا در این یادداشتها بوده است.
زماننگری و کیهانباوری در عصر صفویه
تامل در مفاهیم زمان و کیهان و کیفیت تجلی آنها در عرصه تاریخ و بهویژه تاریخنگاری، انگیزه اصلی فراهم آوردن این مجموعه بوده است. زماننگری و کیهانباوری را باید بیشتر محصول دغدغه اولیه مولف درباره کیفیت تاثیرگذاری جهانبینی مورخان در شیوه تاریخنگاری عصر صفویه ارزیابی کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد