4 - 10 - 2017
از گفت و گو با مرد گنجهای تا قربانی
گفتوگو با مرد گنجهای
«بعد از ماجرای کوره، میخواهم محبوس بمانم، میخواهم کوچک بمانم، نمیخواهم این همه صدا و آدم دور و برم باشد. میخواهم توی تاریکی دور بمانم از همهچیز. آن گنجه را میبینی آنجا، همان که بیشتر اتاق را گرفته؟ یک نگاه داخلش بیندازی میبینی هیچ لباسی توش نیست. پُرِ بالش و پتوست. میروم آن تو، در را عقبم میبندم و ساعتها توی تاریکی مینشینم. لابد بهنظرت احمقانه میآید. حس میکنم آن تو بهترم. احساس ملال نمیکنم، فقط مینشینم. گاهی وقتها آرزو میکنم گنجه پا در بیارد، برود و فراموش کند من آن تو هستم.»
این بخشی از کتاب «گفتوگو با مرد گنجهای» است. کتابی با قلم ایان مک یوون که توسط نورا موسوینیا در نشر هیرمند به چاپ رسیده است.
برو دیدبانی بگمار
برو دیدبانی بگمار رمانی است با مضمون ضدنژادپرستانه و با همان شخصیتهای کشتن مرغ مقلد که ماجراهای ۲۰ سال بعد از آن داستان را از زبان دختری جوان روایت میکند. اکنون، جین لوئیز ۲۶ ساله از نیویورک به زادگاهش برمیگردد تا با پدر ۷۲ سالهاش، اتیکس فینچ ملاقات کند. جین خاطراتش را با هنری کلینتون مرور میکند که دوست و خواستگارش بوده و حالا در دفتر پدرش مشغول به کار است. او در ادامه حقایق تلخی را درباره پدرش و دیگر افراد شهر میفهمد که او را سخت منقلب و افسرده میکند…
هارپر لی از نویسندگان مطرح آمریکایی است که سال ۱۹۶۰ با انتشار اولین رمان خود، کشتن مرغ مقلد به شهرت جهانی رسید، رمانی که جایزه پولیتزر را برایش به ارمغان آورد. برو دیدبانی بگمار، دومین رمان او، تابستان ۲۰۱۵ به دست خوانندگان رسید. این رمان تنها چند ساعت پس از عرضه در رتبه نخست فهرست کتابهای پرفروش سایت آمازون قرار گرفت. به گفته نویسنده، این کتاب پیش از کشتن مرغ مقلد نوشته شده است اما داستان آن ۲۰ سال پس از وقایع کتاب اول اتفاق میافتد.
سمانه توسلی که پیش از این ترجمه کتابهای لاشه شناور و خشونتورزان به چنگش میآورند را در کارنامه خود دارد، برگردانی دقیق از دومین کتاب هارپر لی ارائه داده است.
شکستن امواج
برای لارس فونترییه، تلاش برای رسیدن به اصالت در هنر سینما عبارت است از کشف و بهکارگیری ظرفیت و قابلیت این فرم هنری برای دستیابی به ابزاری برای فرار از تسلط ارزشهای فرهنـگ بورژوایـی و عادت و ابتذال زندگی روزمره: «وقتی فرد در زندگی واقعی در معرض تهدیدهای متعدد قرار میگیرد، باید دست به خلق نوعی زندگی و هستی خیالی بزند زیرا در این زندگی خیالی میتوانید چیزهایی را مهار کنید که در زندگی واقعی هیچ کنترلی رویشان ندارید.»
لارس فونترییه تنها به دنبال کسب نام و اعتبار نیست و آثارش عمیقا ریشه در جستوجوی حس صادقانهای از خویشتن خود دارند که زیر روکش نازک عصبیکننده و برانگیزانندهای پنهان شده است و در نگاه نخست تصویر کاریکاتورگونهای از حساسیت هنریاش به نمایش میگذارد.
دلقک خصوصی
«دلقک خصوصی»، بازتابی طنزآلود و خاکستری از آثار اساتید قدیم ژانر نوآر و بهنوعی پایهگذار ژانر «نوآرِ دلقکی» است. جیمز فین گارنر که پیش از این، اعجاز طنز سیاه را در یکی از پرفروشهای نیویورکتایمز «قصههای از نظر سیاسی بیضرر» به نمایش گذاشته بود، این بار با اثری نو بازگشته است.
یولیسس و عربی
جیمز جویس، نویسنده پرآوازه ایرلندی از مهمترین و تاثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم است. جویس با مجموعهداستان دابلینیها (۱۹۱۴) پا به عرصه نویسندگی گذاشت. داستان کوتاه «عربی» از این مجموعه جزو تاثیرگذارترین آثار او، روایت ارزشها و نگرانیهای انسان در قرن بیستم است. او یولیسس را به عنوان ستاره درخشان کارنامه خود و بزرگترین رمان قرن بیستم ثبت کرد. یولیسس روایت یک روز تابستانی همراه با استیون دِدالوس، لئوپولد بلوم و مالی بلوم است.
این اثر از مهمترین آثار نوشتهشده با تکنیک جریان سیال ذهن است. جویس با بهکارگیری متدهای زبانی و ادبی به گونهای متفاوت، به خلق دنیایی جدید از کلمات دست زده است. از این رو آثار وی همواره جزو دشوارترین کتب ادبی محسوب میشود و به سبب این دشواری، بسیاری از لذت مطالعه آنها محروم ماندهاند. در همین راستا رمانهای مصور به مطالعه سادهتر این آثار بدون تغییر در متن اصلی کمک میکند. نشر چترنگ برای اولین بار در ایران آثار برجسته و کلاسیک جهان را به صورت رمان مصور، ترکیب متن و تصویر منتشر کرده است و در تلاش است با رواج اینگونه ادبی، مطالعه آثار کلاسیک را برای مخاطبان مطبوعتر سازد.
یولیسس و عربی را شهریار وقفیپور به فارسی برگردانده و انتشارات چترنگ آن را در ۵۲ صفحه و به قیمت ۱۷ هزار تومان منتشر کرده است.
۶- خورشید نیمهشب
یون، قهرمان داستان خورشید نیمهشب در حال فرار است. او به فیشرمن، بزرگترین جنایتکار اسلو، خیانت کرده است. در مسیر فرار، گذارش به شهری کوهستانی در گوشه دورافتادهای از نروژ میافتد؛ شهری که آنقدر به قطب نزدیک است که خورشید هیچگاه در آن غروب نمیکند. یون که امیدوار است بتواند در این شهر پنهان شود، به خانه لیا و پسرش کنوت پناه میبرد. لیا اسلحهای برایش دستوپا میکند. اما خورشید نیمهشب کمکم دارد یون را به مرز جنون میکشاند. در این حین دارودسته فیشرمن هم نزدیک و نزدیکتر میشوند…
نیویورکتایمز درباره خورشید نیمهشب مینویسد: «یو نسبو استعدادش را نشان میدهد. او با ظرافت، فضای سرد زمستان نروژ را با جزییات به تصویر میکشد تا با شری که آن مردان به پا میکنند، همگام باشد.»
بسیاری از منتقدان یو نسبو را از بهترین رماننویسان ژانر پلیسی جنایی و نوآر عصر حاضر میدانند. نشر چترنگ رمان خون بر برف را نیز از همین نویسنده به چاپ رسانده است. خون بر برف قسمت اول رمان خورشید نیمهشب است اما از لحاظ موضوعی مستقل از آن است و تنها نقطه اشتراک این دو رمان شخصیتهای «فیشرمن» و «هافمن»، سردمداران قاچاق و توزیع مواد مخدر در نروژ هستند.
سه نامه و یک قصه
سه نامه و یک قصه، منتخبی است از بهترین داستانهای کوتاه کوتاه جهان که در بازه زمانی طولانیمدتی از ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا اواخر سده اخیر میلادی نگاشته شدهاند. داستانهایی که در این مجموعه گردآوری شدهاند، درونمایهای جهانشمول دارند و نگاهها و جهانبینیهای مختلف فرهنگی را به نمایش میگذارند. داستان کوتاه «سه نامه و یک قصه» از این مجموعه، روایت زنی است که به دلیل کارش مجبور است روزی دو بار سوار اتوبوس شود. او در این رفتوآمدها متوجه موضوعی جالب و شایع میشود و در نامههایی از مشاهداتش مینویسد…
سه نامه و یک قصه ۱۸ داستان کوتاه از نویسندگانی همچون اوراسیو کیروگا، کاترین منسفیلد، آگوست استریندبرگ، دیوید فاستر والاس، فرانک اوکانر و… را دربر میگیرد.
به نقل از دنور پست: «این کتاب مجموعهای است از داستانهای کوتاه که میتوانید آنها را پشت چراغ قرمز هم بخوانید.»
قربانی
ماجرای قربانی از جایی آغاز میشود که ادنتا فرای، زنی میانسال و سیاهپوست، پریشاناحوال خیابانها را در جستوجوی دختر ۱۴ سالهاش میگردد؛ دختری که روز بعد وقتی دستوپابسته در زیرزمین کارخانهای متروکه پیدا میشود، ادعا میکند مورد تعرض گروهی قرار گرفته است. داستان قربانی به پروندهای حلنشده در نیویورک دهه ۸۰ میپردازد و در هر فصل از کتاب، ماجرا از دید یکی از شخصیتهای داستان روایت میشود.
جویس کرول اوتس، نویسنده رمان قربانی، نویسندهای است که کتابهایش بارها در فهرست پرفروشترینهای نیویورکتایمز قرار گرفتهاند. او اینبار دست به نگارش رمانی زده است که تاثیر غمانگیز خشونت جنسی، نژادپرستی، بیرحمی و قدرت را بر زندگی افراد بیگناه به تصویر میکشد. داستان براساس پروندهای واقعی نوشته شده است و سعی دارد به جنبههای متفاوت آن معنا ببخشد. نیویورکپست مینویسد: «قربانی را باید در میان بهترین کارهای اوتس جای داد. روایت او با حوصله و به تدریج، آجربهآجر داستان را بنا میکند و زمینه اجتماعی ماجرا را برای خوانندهاش روشن میکند. قربانی هجونامهای است بر روابط میان نژادها.»

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد