28 - 11 - 2019
از گورخواب تا ۲۰ دقیقه در منهتن
نمایشگاه کتاب تهران به پایان رسید و غرفهها یک به یک جمع شدند. برخی نمایشگاه را فرصتی برای عرضه کتابهای تازه میدانند و فصل رونق انتشاراتها و برخی دیگر آن را بلایی میدانند برای کتابفروشیهای کوچک. بسیاری از صاحبان فروشگاههای فرهنگی بزرگ و کوچک معتقدند تا چند ماه بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، فروش آنها افت محسوسی میکند. در این بین هر سال تعداد زیادی از کتابفروشیهای کوچک زیر سایه نمایشگاه کتاب تهران فراموش میشوند و مجبورند شغل دیگری انتخاب کنند.
با این همه بازار کتاب بعد از نمایشگاه هم به کار خود ادامه میدهد و چشم به راه فصل رونق میماند. کتابهای پیش رو بخشی از آثار تازه انتشاراتهای مختلف است که به تازگی وارد بازار نشر شده است.
چون بوی تلخ خوش کندر (زندگینامه فرهاد مهراد)
این کتاب که توسط نشر ماهی به چاپ رسیده است، مروری است بر زندگی فرهاد مهراد، خواننده نامآشنای ایرانی. نوید کهندل نویسنده این کتاب در مقدمه این اثر چنین نوشته است:
«در این کتاب قرار نیست سبک موسیقی و هنر فرهاد معرفی شود. کاری نداریم که سبک او چه بود، چه خواند و چگونه خواند. اینجا فرهاد در مقام یک انسان معرفی میشود. اگر با او به شکلی آشنا شدهاید، کارهایش را شنیدهاید یا یکبار از کنار شما رد شده و به شما لبخند زده است، یا حتی اگر از نوع لباسپوشیدنش خوشتان آمده یا طرح جلد کاست «خواب در بیداری» را دیدهاید و به طراحش علاقهمند شدهاید و حالا میخواهید بدانید منش او چه بوده، چگونه زندگی میکرده، چه چیزهایی او را آزرده یا خوشحال میکرده، اگر اینها برایتان جالب است، شاید این کتاب به شما کمک کند. البته انتظار نداشته باشید او را خوب بشناسید. چه بسا سردرگمتر از قبل شوید، زیرا فرهاد قصهای بیانتهاست.»
در پی پایان
«در پی پایان» کتابی است که توسط نشر آموت به چاپ رسیده است. در توضیح این اثر نوشتهاند: «راوی، زن جوانی که هرگز نامش فاش نمیشود، میخواهد با دوستش جیک به دیدن خانواده جیک برود. اگرچه جیک امیدوار است که همین سفر رابطهشان را جدیتر کند، راوی مدام در ذهنش دارد به پایان دادن این رابطه فکر میکند. اما این ظاهر قضیه است. آخر شب موقع بازگشت از منزل پدر و مادر جیک، او تصمیم میگیرد محلههای اطراف زادگاهش را به زن نشان دهد. جیک در برف شدید و سوز سرما اتومبیل را نگه میدارد و هنگام پیاده شدن از زن میخواهد منتظرش بماند، اما دیگر برنمیگردد. زن جوان به ناچار پس از مدتی مجبور میشود دنبال جیک بگردد. او برای پیدا کردن جیک وارد ساختمان مدرسهای قدیمی میشود، ولی با هر قدمی که برمیدارد، رازی مهآلود در کمینش نشسته…»
میدل مارچ
این کتاب نوشته جین آستین، نویسنده شهیر انگلیسی است که توسط نشر نی به چاپ رسیده است. در مقدمه کتاب نوشتهاند: «در سلسله رماننویسان بزرگ انگلیسی در قرن نوزدهم، که از جین آستین و خواهران برونته آغاز میشود و به چارلز دیکنز و توماس هاردی میرسد، جورج الیوت بهسبب مهارت و ژرفبینیاش در توصیف انگیزهها مقام منحصربهفردی دارد، بهطوری که بسیاری از نقادان مدرن او را بزرگترین رماننویس انگلیسی قرن نوزدهم میدانند.
شخصیتهای رمان میدل مارچ با وجود سادگی ظاهریشان زندگی درونی بغرنجی دارند. بعضی بر معیارهایی پای میفشارند که همگان آنها را صرفا تحسین میکنند و نه تشویق، بعضی دیگر بر عاداتی متکیاند که همگان آنها را تشویق میکنند و نه تحسین. میدل مارچ داستان یک شهر است با همه ابعاد و مناسباتش.»
تراژدیهای زمان ما را تنها گرگها کارگردانی میکنند
۱۰۰ سال پیش از آنکه دیدار «سرزمین فیلسوفان» نصیب نویسنده کتاب حاضر شود، این توفیق نصیب یک حاکم شرقی شده بود: ناصرالدینشاه قاجار. اما اگر اوقات شاه ایران در «دیار کفر» غالبا صرف تماشای زیبارویانِ درباری میشد، اوقات نویسنده این کتاب بیشتر به مطالعه مسائل فرهنگی و هنری میگذشت. کتاب حاضر نه تنها حاصلِ این اشتغال دیرپا، بلکه ثمره سالها تدریس اوست در دانشگاه تهران. این مجموعه که شامل ۱۰ مقاله تحلیلی درباره ۱۰نمایشنامهنویس بزرگ اروپایی در قرنِ بیستم است، تنها آثار نمایشی آنان را بررسی و تفسیر نمیکند، بلکه افزون بر آن، از آثارِ دیگرشان نیز سخن به میان میآورد تا تصویری نسبتا دقیق از شخصیت هنری آنان در اختیار خواننده قرار گیرد. نکته آخر آنکه در این مجموعه گذشته از آثار اصلی نمایشنامهنویسان، از ۵۰ ماخذ معتبر بیگانه نیز مستقیما استفاده شده است. نام و مشخصاتِ این مآخذ هم در زیرنویسها و هم در پایانِ هر بخش آمده است. دکتر تورج رهنما استادِ بازنشسته دانشگاه تهران است و نویسنده و مترجم آثار متعددی در زمینه ادبیات امروز ایران و کشورهای آلمانیزبان به زبانهای آلمانی و فارسی. رهنما در آغاز هزاره سوم میلادی به دریافت دو جایزه بزرگ در آلمان توفیق یافته است: جایزه شهر هانوفر در سال ۲۰۰۰ و نشان بینالمللی گوته در سال ۲۰۰۲٫
گورخواب
گورخواب رمانی است درباره انواع و اقسام گورخوابی ما ایرانیها: درباره دانشجویی که پوست از سر استادش میکند، داریوش مهرجویی فیلمساز که شرایط زمانه اعصابش را به هم ریخته است، چند جوان کتابدزد که با افسردگی و سرخوردگی میجنگند، زن و شوهری در شش و بش دزدی از موزه هنرهای معاصر تهران، دانشجویان مهاجرتکرده به آمریکا، کلنجار نویسندهای با سانسورهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در نهایت روند تبدیل شدن آدمی بدبخت به یک خونآشام. کتاب پر است از موسیقی و نقاشی و مجسمه و شعر و قصه و فیلم. شهر فرنگی است برای خودش که میکوشد تعریف صادقانه و بیتعارفی از زندگی تحویل مخاطبش بدهد.
این کتاب قصههایی دارد برای بازگویی جزئیات از قرار فراموششدنی زندگی آدمهایی که در صفهای دراز گورهایی از پیش مقرر آرام به پیش میرفتند اما همین مسیر اجباریشان را هم با دستاندازها و کلوخهایی ناگزیر روبهرو دیدند. آدمهایی که ایرانی بودند. آدمهایی که…
این کتاب توسط نشر ققنوس به چاپ رسیده است.
بیست دقیقه در منهتن
مایکل سرکین معمار، شهرساز و منتقد برجستهای در زمینه طراحی شهری است که بیش از هر چیز شهرتش را مدیون پیوندی است که میان ابعاد کالبدی شهر و ساختار اجتماعی و فرهنگی آن ایجاد میکند. نوشتههای او از جمله پرمایهترین و نافذترین نوشتههای شهرسازی آمریکا در سه دهه اخیر بوده و تاثیر بسزایی بر نظریههای اجتماعی و ادراکی طراحی گذاشتهاند. کتاب بیست دقیقه در منهتن که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده، حاصل زندگی سرکین در متن شهری منهتن است که با این حال صرفا یک یادداشت شخصی نیست. او از نوشتن خاطراتش آغاز میکند تا شالودهای ادبی- و طنزآمیز- به متن خود ببخشد و چارچوب علمی و نظری خود را بر آن بنا کند. بیست دقیقه مدتی است که سرکین از خانه تا دفتر کارش قدم میزند؛ کتاب حاضر به توصیف این پیادهروی میپردازد و در دل این توصیف، کیفیتهای کالبدی و اجتماعی شهر را بازگو میکند.
این کتاب توسط نشر بان به چاپ رسیده است.
افشاگر
جفری آرچر حدود یک دهه پس از آخرین مجموعهداستانش، با روایتهای جذاب و گیرای افشاگر مخاطبانش را با همان قلم خاص خودش مهمان تجربیات سفرهایش به جایجای جهان میکند. در این مجموعه به تماشای روایتهای ناب کارآگاهی از ناپل، زنی که در دهه ۱۹۳۰ به دنبال برابری حقوق است، پسری که به منبع ثروت بیکران پدرش پی میبرد و سایر شخصیتهای منحصربهفرد آرچر مینشینید. مجله تایمز درباره نویسنده انگلیسی افشاگر میگوید: «احتمالا جفری آرچر بهترین قصهگوی معاصر محسوب میشود.» او همواره با آثارش لذت و شگفتی به همراه میآورد. نشر چترنگ از همین نویسنده مجموعهداستان داستانهای گربهای را نیز منتشر کرده است. افشاگر را شیما الهی به فارسی برگردانده و انتشارات چترنگ آن را در۲۳۱ صفحه منتشر کرده است.
مارسل دوشان هم صحبتی در عصر
مارسل دوشان (۱۹۶۸- ۱۸۸۷)؛ نقاش و مجسمهساز فرانسوی است. اگرچه او برنامه معینی را در تجربههای خود دنبال نکرد، اما به سبب ذهن خلاقش، یکی از شخصیتهای اثرگذار در هنر سده بیستم به شمار میآید. دوشان تفکر قراردادی درباره پروسه هنری و بازاریابی هنر را به چالش کشید. او به نسبت آثار هنری اندکی که تولید کرده اما با همین آثار اندک تمام جنبشهای هنری آوانگارد دوره خود را پشت سر گذاشت.
در پاریس، ضمن اشتغال به کتابداری، به طور نیمهوقت در آکادمی ژولیان آموزش دید. در واقع، او هنرمندی خودآموخته بود. در نخستین آثارش، سخت تحت تاثیر سزان قرار گرفت (مثلا تک چهره پدر هنرمند .۱۹۱۰). با پیکابیا آشنا شد و تحت تاثیر کوبیستها به تجزیه و تحلیل حرکت شکل در فضا پرداخت. در دو پرده مشهور زن برهنه از پلکان پایین میآید (۱۹۱۲- ۱۹۱۱)، کوشید معادلی تصویری برای پیکر متحرک بیافریند. این پردهها فقط ظاهر کوبیست داشتند؛ و به لحاظ تاکید بر موضوع حرکت، بیشتر با هدف فوتوریستها سازگار بودند. دوشان در پردههای دیگرش (مثلا: شاه و وزیر در مسیر برهنههای شتابان- ۱۹۱۲)، همین روش بر هم نهادن برشهای واقعیت را- که از کوبیستها گرفته بود- چون وسیلهای برای بیان موضوعهای طنزآمیز به کار بست. چندی نگذشت که از طنز ملیح به نفی سنتها رسید. او با نمایش ساختههایی چون چرخ دوچرخه (۱۹۱۳) و بطری آویز (۱۹۱۴)، ماهیت ارزشهای تاریخی هنر را زیر سوال برد؛ و پیش از آنکه جنبش دادا به راه افتد، منادی آن شد.
دوشان در دهه ۱۹۲۰، نقاشی را وانهاد ولی در نمایشگاههای سوررئالیسم شرکت کرد. او با اقامت در آمریکا (۱۹۱۵)، نه فقط جنبشهای دادا و سوررئالیسم را در آنجا به راه انداخت، بلکه بیشترین تأثیر را بر جریانهای بعدی هنر آمریکایی گذاشت. رفته رفته، شخصیتی افسانهای یافت. در سالهایی که پنداشته میشد او از هرگونه فعالیت هنری کنار کشیده است و فقط به بازی شطرنج میپردازد (۱۹۴۶-۱۹۶۶)، پنهانی دستاندرکار تجربهای تازه بود. کار جدید او، نوعی جفتکاری سه بعدی با مصالح مختلط بود که میبایست از میان دو روزنه یک در چوبی اسپانیایی کهنه دیده شود. صحنه متشکل است از یک منظره تابناک با آبشار و پیکر واقعنمای زنی برهنه در پیشزمینه آن. این کار دوشان- با عنوان آبشار، گاز روشنایی- شاید بیش از هر اثر هنری سده بیستم تماشاگر را مبهوت و مغبون میکند. از جمله دیگر آثارش: عروس (۱۹۱۵)، فواره (۱۹۱۷)، پیشاپیش بازوی شکسته (۱۹۱۵).
برهمکنش تماشاگر اثر را میسازد. بدون این برهمکنش، نقاشی در زیرشیروانی محو میشود، اثر هنری وجود واقعی نخواهد داشت. نقاشی همواره به دو قطب متکی است؛ تماشاگر و سازنده و جرقه برآمده از این کنش دوقطبی به چیزی منجر میشود مثل الکتریسیته. نگویید هنرمند متفکری بزرگ است چون او تولیدش میکند. هرگز چیزی بدتر از هنرمند بهمنزله یک مغز متفکر ندیدهام. تا وقتی تماشاگر بگوید «شما چیزی حیرتآور تولید کردهاید»، هنرمند هیچ چیز تولید نکرده. تماشاگر حرف آخر را درباره اثر میزند. تماشاگر قدر هنرمند مهم است. اگر هیچ تماشاگری در کار نباشد هنری وجود ندارد، دارد؟ هنرمندی که به هنر خودش نگاه میکند کافی نیست. او باید یکی را داشته باشد که به اثرش نگاه کند. برای من تماشاگر تقریبا اهمیت بیشتری از هنرمند دارد، چون نه فقط نگاه میکند بلکه قضاوت هم میکند. فکر میکنم این راهی برای ورود نقش بیاهمیت هنر به جامعه است. این بازی کوچکی بین تماشاگر و هنرمند است. تماشاگر بخشی از ساختن نقاشی است، اما با صرف عمل نگاهکردن تاثیری اهریمنی را هم اعمال میکند.(بخشی از گفتوگو)
این کتاب توسط نشر بان به چاپ رسیده است.
ژرمینال
امیل زولا مهمترین چالشهای قرن بیستم را در دل ژرمینال جای داده و آن را به اثری جاودان بدل کرده است. بینوایان زولا روایت اعتراض و اعتصاب و مبارزه سرمایه و کار است. ژرمینال مخاطب را در تاریکی معدن زغالسنگ با خود همقدم میکند و خوی عصیانگر او را برمیانگیزاند تا دریچهای باشد رو به آزادی. نشر چترنگ برای اولین بار در ایران آثار برجسته و کلاسیک جهان را به صورت مصور، ترکیب متن و تصویر، منتشر کرده است و در تلاش است تا با رواج اینگونه ادبی، مطالعه آثار کلاسیک را برای مخاطبان مطبوعتر سازد. این اثر به متن اصلی وفادار بوده و به طور مستقیم از فرانسه ترجمه شده است. رمان مصور ژرمینال را محمود گودرزی به فارسی برگردانده و انتشارات چترنگ آن را در ۹۶ صفحه منتشر کرده است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد