7 - 03 - 2017
اعتبار ۳ میلیارد تومانی به یک فرودگاه غیراقتصادی
آخوندی در نامهای به محمدباقر نوبخت، سه میلیارد تومان بودجه برای تکمیل فرودگاه غیراقتصادی تربتحیدریه طلب کرده است. گویا او میخواهد پاسخ رای اعتماد نمایندگان را به تدریج بدهد. در حالی که به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، تمام فرودگاههای کشور به جز فرودگاه امام (ره)، زیانده هستند و ساخت فرودگاه جدید توجیه اقتصادی ندارد، وزیر راه وشهرسازی با ارسال نامهای به رییس سازمان برنامه و بودجه خواستار تزریق ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل فرودگاه تربت حیدریه شده است. عملیات اجرایی ساخت این فرودگاه به دلیل غیراقتصادی بودن، طی ۱۰ سال گذشته متوقف بوده و ایده احداث آن نیز زیر سوال است.
داستان احداث فرودگاه تربیت حیدریه به ۱۰ سال پیش بازمیگردد و طی این مدت مسوولان وزارت راهوشهرسازی وعدههایی برای تکمیل این فرودگاه به نمایندگان مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی دادهاند که آخرین وعده آن مربوط به سال ۹۲ میشود که قرار بود این فرودگاه در بهمن همان سال افتتاح شود اما این وعده اجرایی نشد تا اینکه پنج روز پیش در تاریخ ۱۰ اسفندماه، وزیرراهوشهرسازی با ارسال نامهای به محمدباقر نوبخت، رییس سازمان توسعه تجارت ایران اختصاص ۳ میلیارد تومان بودجه از محل اعتبار ردیف (۴۳- ۵۵۰۰۰۰ ) قانون بودجه سالجاری، برای اتمام این طرح را درخواست کرده است.این درخواست در حالی مطرح شده که این فرودگاه غیراقتصادی است و اختصاص هر بودجهای به تکمیل آن، به معنای هدررفتن منابع دولتی است. نکته دوم اینکه، نماینده مردم تربت حیدریه، از جمله نمایندگانی بود که درخواست استیضاح اخیر وزیر راهوشهرسازی را امضا کرده بود و مشخص نیست آیا بین رای اعتمادی که وزیر راه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفت با این مکاتبه و نرمش وزیر، رابطه معناداری وجود دارد یا خیر. احتمالا این رابطه معنادار است چراکه وزیر راهوشهرسازی طی سه سال و نیم گذشته که سکان وزارت راه را در دست داشته، هیچ اقدامی برای تکمیل فرودگاه یادشده انجام نداده و حالا به فاصله کمتر از دو هفته از استیضاح، این فرودگاه را در کانون توجه قرار داده و درخواست تخصیص اعتبار برای آن کرده است.
البته نماینده تربت حیدریه در گفتوگو با مهر معتقد است که ساخت فرودگاه تربت حیدریه یا «مه ولات»، کاملا توجیه اقتصادی دارد. سعید باستانی میگوید: ساکنان شهرستانهای مه ولات، خواف، رشتخوار، کاشمر، برداسکن و خلیل آباد میتوانند از این فرودگاه استفاده کنند زیرا فرودگاه شهیدهاشمینژاد با حجم بالایی از زائران مواجه است و فرودگاه مهولات، تکمیلکننده فرودگاههاشمی نژاد است.
به گفته باستانی، هزینه ساخت این فرودگاه باید زودتر از این تامین میشد زیرا با احداث این فرودگاه علاوه بر خدماترسانی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان شهرستانهای اطراف، میتوان برای ترانزیت کالا از این فرودگاه استفاده کرد چون این منطقه در صدر لیست تولید برخی محصولات کشاورزی قرار دارد و این فرودگاه میتواند نقش مهمی در صادرات این محصولات ایفا کند.
در میان اظهارات نماینده مردم تربت حیدریه نکتهای که تاحدودی تعجب برانگیز است؛ اشاره به مناسب بودن جاده اتصالی مشهد به تربت حیدریه است که اما و اگرها درباره احداث این فرودگاه را با وجود این جاده مناسب و فاصله کم تا مشهد افزایش میدهد.
براساس گزارشهای رسمی، تمام فرودگاههای کشور به جز فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) غیراقتصادی هستند و با وجود خواب میلیاردتومان سرمایه، سودآوری برای کشور ندارند. بسیاری از این فرودگاههای غیراقتصادی تحت فشار مسوولان محلی و نمایندگان مجلس در شهرهای کوچک کشور ساخته شدهاند و گاهی حتی یک پرواز در هفته از این فرودگاهها انجام نمیشود.
ساخت فرودگاه در شهرستان تربیت حیدریه نیز از جمله همین موارد است؛ این شهر در فاصله حدود۱۵۴ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد و بر اساس قوانین و چارچوبهای بینالمللی، فاصله بین فرودگاهها باید حداقل ۲۵۰ کیلومتر باشد تا ساخت آن توجیه اقتصادی پیدا کند؛ مگر اینکه دو شهر مرکز استان باشند یا تقاضای مسافر برای ساخت این فرودگاه بالا باشد.
با این توصیف، باید به این سوال پاسخ داده شود که چرا وزیر راه درخواست کرده تا چنین بودجهای برای تکمیل فرودگاه تربت حیدریه اختصاص یابد؟ با توجه به محدودیت شدید منابع دولتی و کسری بودجه، آیا نباید منابع دولت برای تکمیل طرحهای اولویتدار از جمله نوسازی ناوگان ریلی، تجهیز فرودگاههای پر تردد و توسعه و تکمیل جادهها اختصاص یابد؟
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد