13 - 11 - 2019
اعتراض وارد است!
در نشست خبری آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان به پرسشهایی درباره حاشیههای پیش آمده برای معرفی یکی از شعرهای این آلبوم به نام هوشنگ ابتهاج، انتشار تصاویری از خوانندگان افسانه چشمهایت در مجتمع ایرانمال، حجم بالای اوجخوانیها و… پاسخ داده شد. آیین رونمایی از آلبوم «افسانه چشمهایت» ظهر دیروز با حضور علیرضا قربانی و همایون شجریان در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این نشست برخی خبرنگاران به تشریفات موجود، اعتراض و آن را به مثابه ورود به یک باشگاه پرورش اندام و نه یک نشست مطبوعاتی تشبیه کردند که در ادامه به خاطر این اتفاق، عذرخواهی شد.علیرضا قربانی نخستین فردی بود که درباره آلبوم افسانه چشمهایت صحبت و بیان کرد: خیلی خوشحالم که بعد از چهار، پنج سال این آلبوم منتشر شد. در این پنج سال که زمان زیادی برای تولید یک اثر موسیقی است، من خیلی صبر کردم تا این آلبوم تولید شود تا بازخوردها را ببینیم. پنج سال پیش شوق زیادی برای آن داشتم و تعلیق خیلی برای من به عنوان یک هنرمند بد بود ولی ما ناامید نشدیم و در نهایت آلبوم افسانه چشمهایت منتشر شد.
از مهیار علیزاده، آهنگساز سوال شد که چرا علیرضا قربانی و همایون شجریان برای خوانندگی در این آلبوم انتخاب شدند که او پاسخ داد: قرار بود از دو یا سه خواننده در کار استفاده شود. در آن زمان مشغول ضبط آلبوم «دخت پریوار» با آقای قربانی بودیم. یک روز من و آقای قربانی در ماشین بودیم که من این پیشنهاد را مطرح کردم که همراه با آقای همایون شجریان یک آلبوم بسازیم که هر دو با آن موافق بودیم. طبیعتا یک انسان جاهطلب دوست دارد بهترینها را در کار خود داشته باشد و من هم دوست داشتم بهترین خوانندگان دوران حضور داشته باشند. زمانی که با همایون عزیز هم طرحم را مطرح کردم، موافق بود.
او درباره اوجخوانی خوانندگان در این آلبوم گفت: خوانندهها کاملا در اوج نخواندند و در همه جا اوج و فرود حس میشد.این آهنگساز همچنین در پاسخ به این پرسش درباره حواشی پیش آمده درباره انتساب شعری به اشتباه به نام هوشنگ ابتهاج (سایه) در این آلبوم توضیح داد: واقعیت این است که پروسه انتخاب شعر این آلبوم برای من سخت بود. چون منظومه اصلی اشعار از آثار نیما یوشیج انتخاب شده بود و من سعی کردم اشعاری را انتخاب کنم که به ماهیت آثار لطمه زده نشود. ما دو خواننده داشتیم و باید بخشهایی برای اجرای سولو انتخاب میشد. یک قسمت از شعر آقای سایه را انتخاب و سرچ کردم و همه جا به اسم او بود. در این مدت دو، سه بار خود آقای هوشنگ ابتهاج را ملاقات کردم ولی هیچگاه نگفتم که این شعر را از او انتخاب کردم وگرنه این همه حاشیه به وجود نمیآمد. الان هم آنها به من لطف داشتند، عذرخواهی را پذیرفتند و اتفاق خاصی رخ نداد. خود آقای سایه ناراحت نبود. فقط میگفت بیدقتی شده است. به نظر میرسد برخیها که میخواستند نقدی به کار داشته باشند این مساله را بزرگ کردند.
سوال شد که دلیل برگزاری این نشست در تالار وحدت چیست و آیا به دلیل حواشی قبلی انتشار تصاویری از این هنرمندان در ایرانمال بوده است؟
رامین فاروقی، مشاور هنری آلبوم افسانه چشمهایت توضیح داد: آنجا از لحاظ جایگاه فرهنگی و بصری مناسب بود و ما نیز به دنبال یک کتابخانه مناسب بودیم و اینکه آنجا چه حواشیای داشت برایمان مطرح نبود.
از علیزاده درباره اوجخوانیهای مکرر هنرمندان در آلبوم سوال شد. او گفت: زمانی که هنرمند قصد آغاز یک کار را دارد به علایق شخصی خود نگاه میکند و بعد از تحقیق، به نتایج مختلفی میرسد. من ایده اصلی این آلبوم را از اپراهایی که در اتریش و ارمنستان دیدم گرفتم و دوست داشتم چنین کار بزرگی بسازم. در ارکسترهای مختلف خوانندهها با انواع صدا میتوانند دوئت یا چندخوانی داشته باشند. بله کارهایم اصولا مینور است. اینکه الان بخواهیم راجع به آلبوم و فضای آن قضاوت کنیم زود است. آلبوم عاشقانه نیست و محتوای آن برای همه مناسب است. همایون شجریان نیز درباره اینکه چه ویژگیهایی در کار دید که تصمیم گرفت به صورت مشترک با علیرضا قربانی آن را بسازند، گفت: با همدلیای که بین من و علیرضا شکل گرفت، تصمیم گرفتیم کار را انجام دهیم. من نقطه نظراتی داشتم که اگر عملی میشد، آلبوم ۱۰ تا ۲۰ درصد برایم جذابتر میشد مثلا اگر یک پرده پایینتر بود یا در گام تنوع بیشتری داشت.
علیرضا قربانی نیز در همین راستا گفت: هیچ اجباری برای کنار هم بودن ما جز یک احساس همدلی وجود نداشت. کنار هم بودن هنرمندان به سلایق و نشانههای فرهنگی آنها بازمیگردد. ممکن ساست خیلی وقتها به لحاظ تکنیکی باشد ولی اینکه با هم همسلیقه باشند و همدیگر را درک کنند به بهبود کار کمک خواهد کرد. به همین دلیل احساس کردم همدلی، وحدت، انسجام و درک متقابل نیاز و مهم بود. این سخت است که کسی را در کنار خود بپذیری که او را درک کنی و هم او را قبول داشته باشی. این انتخاب برای من سخت بود و شاید بهترین گزینه، همایون شجریان بود.
در این نشست مطرح شد که اگر اکنون این آلبوم ساخته میشد آیا تغییراتی در آن اعمال میشد؟
قربانی پاسخ داد: بله بعد از پنج سال ترجیح میدادم با تغییرات آلبوم را کار کنم ولی هر چه میشنوید ماحصل ذهنیت ما در آن موقع است البته همان زمان نیز ترجیح بر این بود که تغییراتی در کار باشد. ما در هنگام ضبط با همایون عاشقانه برای هم انرژی میگذاشتیم.
شجریان نیز درباره اینکه چرا مصاحبه نمیکند گفت: ترجیح میدهم کسانی صحبت کنند که مفید واقع میشوند. دلیل خاصی ندارد که مصاحبه نمیکنم.خبرنگاری سوال کرد که فضای کار به موسیقی کلاسیک نزدیک است و تا حدی برای مخاطب ایرانی ناآشناست آیا میخواستید مخاطب خارجی هم کار را بشنود؟
قربانی پاسخ داد: انتخاب فضای ارکسترال به نگاه مهیار بازمیگردد. در آلبوم «حریق خزان» موج مثبتی از مخاطب گرفتیم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم نگاه جدیدی را پیاده کنیم.
یکی از خبرنگاران اظهار کرد که گاهی در آلبوم صدای خوانندگان گوش آزار میشود. شجریان توضیح داد: اگر آلبوم در یک پرده پایینتر ساخته میشد این همه اوج وجود نداشت. پیشنهاد میکنم در زمانهای مختلف به ترکهای آن گوش دهید. کلیسسه آهنگسازی سلیقه آهنگساز است.
قربانی نیز در این زمینه گفت: ما سابقه موسیقی ارکسترال ضعیفی داریم. اظهارنظرهای مختلف سازنده هستند و اگر نقدی باشد به دلیل این است که ما در کار ارکسترال سابقه بالایی نداریم و گوش مخاطب عادت ندارد. این اوجخوانیها ایراد نیست و آن را به عنوان سلایق مختلف ببینیم.
علیزاده نیز گفت: قبل از اینکه همایون شجریان این کار را بخواند، آثار قبلی او فضای متفاوتی داشتهاند. من هیچ کاری را بدون ایده و تفکر انجام نمیدهم. برای نوشتن این آلبوم به گذشته خوانندگان فکر نکردم و فضای متفاوتی را ایجاد کردم.آلبوم «افسانه چشمهایت» پیش از این در تاریخ ۱۹ آبان ماه منتشر شده است.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد