4 - 10 - 2023
اعتراف شکست در مقابل «گوگل»
مدیرعامل «مایکروسافت»: ۱۰۰ میلیارد دلار برای «بینگ» هزینه کردهایم
گروه فناوری- «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، روز گذشته در دادگاه گوگل حاضر شد تا به سوالهای وزارت دادگستری ایالاتمتحده جواب دهد. این پرونده نتیجه شکایت دولت آمریکا از گوگل است. مقامهای وزارت دادگستری میگویند که گوگل رفتار انحصارگرایانه دارد و به رقبایش اجازه نفسکشیدن نمیدهد. بهگفته وزارت دادگستری آمریکا، گوگل سالانه ۱۰ میلیارد دلار به اپراتورها و تولیدکنندگان گوشی میدهد تا جایگاه موتور جستوجویش را در بازار حفظ کند. پرونده دادگاه روی همین موضوع تمرکز دارد. برخلاف اکثر جلسههای دادگاه، رسانهها در جلسه «نادلا» و وکلای وزارت دادگستری حضور نداشتند، با این حال بلومبرگ بهنقل از افراد حاضر در دادگاه، جزئیاتی از حرفهای ردوبدلشده را فاش کرده است.
«نادلا» برای توصیف نقش پررنگ گوگل در زندگی روزمره مردم گفت: «صبح از خواب بیدار میشوید، دندانهایتان را مسواک میزنید و در گوگل جستوجو انجام میدهید.» گفتههای نادلا در حالی مطرح میشود که مذاکرههای «مایکروسافت» و «اپل» بر سر فروش بینگ در سال ۲۰۲۰ در روزهای اخیر بسیار خبرساز شده است. یکی از مدیران ارشد مایکروسافت معتقد است این شرکت میتواند شریک بهتری برای اپل باشد، اما اپل در نهایت تصمیم گرفت به همکاری با گوگل ادامه دهد. «ساتیا نادلا» میگوید در مذاکرههای سال ۲۰۲۰ اپل از مایکروسافت برای افزایش ارزش قراردادش با گوگل سوءاستفاده کرد. بسیاری از تحلیلگران دیدگاه مشابهی دارند. نادلا میگوید: «فکر میکنید که اگر رقابت در حوزه جستوجو وجود نداشت، گوگل حاضر بود به اپل پول بدهد؟ چرا آنها باید چنین کاری انجام دهند؟»
مدیرعامل مایکروسافت در ادامه جلسه دادگاه گفت این شرکت تاکنون ۱۰۰ میلیارد دلار برای بینگ هزینه کرده است. او دلیل سرمایهگذاری هنگفت مایکروسافت را اینگونه توضیح داد: «جستوجو در اینترنت را به عنوان بزرگترین حوزه نرمافزاری در دنیا نگاه میکنم. ما بازیگری هستیم که سهم بسیار کمی داریم، ولی همچنان برای حضور در این بازار پافشاری میکنیم، چون ما به بازار جستوجو به عنوان حوزهای نرمافزاری نگاه میکنیم که میتوانیم در آن مشارکت کنیم.»
حاضر بودیم اسم «بینگ» را از موتور جستوجوی آیفون حذف کنیم
مدیرعامل مایکروسافت همچنین به طور مستقیم اعتراف کرد که بینگ در حال حاضر نمیتواند با گوگل رقابت کند و قرارداد پرحاشیه اپل و گوگل، اجازه نمیدهد که سافاری توسط کروم از بین برود. «نادلا» معتقد است که قرارداد «اپل» و «گوگل» صرفا به سودآوری ارتباط ندارد و فلسفههای دیگری در پشت آن خوابیده است. او میگوید در صورت تبدیلشدن بینگ به موتور جستوجوی پیشفرض آیفون، گوگل میتواند از طریق یوتیوب و جیمیل، کروم را در معرض توجه قرار دهد و سافاری را از بین ببرد. با همه اینها مایکروسافت بهخوبی میداند که برای تبدیلکردن بینگ به موتور جستوجوی بهتر، به کاربر نیاز دارد.
نادلا میگوید اگر مایکروسافت به کاربران میلیاردی اپل دسترسی داشته باشد، توانایی بهبود چشمگیر بینگ را دارد. نادلا میگوید دسترسی به کاربر پرتعداد به حدی مهم است که مایکروسافت در مذاکرات سال ۲۰۲۰ حاضر بود اسم بینگ را از نتایج جستوجوی محصولات اپل حذف کند. هفته گذشته اعلام شد که مایکروسافت در پی فروش بینگ به اپل بوده است.
مدیرعامل مایکروسافت گوگل را دروغگو خواند
با این حال «ساتیا نادلا» میگوید که ادعای گوگل مبنیبر سادهبودن تغییر موتور جستوجوی پیشفرض در گوشی و کامپیوتر «دروغ» است. او سخنانش را در دادگاه پرحاشیهای مطرح کرد که با محوریت شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل برگزار میشود. نادلا در دادگاه گفت که مایکروسافت در تلاش بوده است تا بینگ را به موتور جستوجوی پیشفرض آیفون تبدیل کند، اما اپل با این درخواست موافقت نکرد. وکیل گوگل در دادگاه گفت که مایکروسافت با امضای قرارداد توانسته است بینگ را به موتور پیشفرض برخی از محصولات تبدیل کند، اما هربار کاربران ترجیح دادند سراغ گوگل بروند. بهگفته او، شرایط امروزی بینگ نتیجه برخی از اشتباههای استراتژیک مایکروسافت است.
مایکروسافت در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ توانسته بود بینگ را به موتور جستوجوی پیشفرض شماری از گوشیهای «ورایزن» و «بلکبری» و «نوکیا» تبدیل کند؛ با این حال کاربران ترجیح دادند با بیتوجهی به بینگ، جستوجوی خودشان را از طریق گوگل انجام دهند. ساتیا نادلا اعلام کرد که در حوزه لپتاپ، بینگ موتور جستوجوی پیشفرض است و سهمش در بازار به کمتر از ۲۰ درصد میرسد. اکثر لپتاپهای امروزی از ویندوز استفاده میکنند و مایکروسافت همواره در حال ترغیب کاربران ویندوز به استفاده از بینگ است.
دولت ایالاتمتحده میگوید گوگل که حدودا ۹۰ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد، سالانه به صورت غیرقانونی ۱۰ میلیارد دلار به اپراتورهای مخابراتی و تولیدکنندگان گوشی میدهد تا جایگاهش حفظ شود. گوگل قراردادهای خبرسازی با اپل و AT&T امضا کرده است. جایگاه محکم گوگل در صنعت جستوجو باعث میشود این شرکت بیشترین سهم تبلیغات آنلاین را از آنِ خود کند. نادلا میگوید: «امروز تغییر پیشفرضها در ویندوز سادهترین و در موبایل سختترین کار است.» قاضی دادگاه از ساتیا نادلا پرسید که «با درنظرگرفتن کیفیت کمتر بینگ در مقایسه با گوگل، چرا اپل باید سراغ سرویس مایکروسافت برود؟» این سوال روی استدلال اصلی گوگل متمرکز است. غول صنعت جستوجو میگوید که جایگاه فعلیاش بهدلیل ارائه سرویس باکیفیتتر است، نه انحصارگرایی. ساتیا نادلا در پاسخ به قاضی گفت که مایکروسافت در تلاش بود تا ازطریق دسترسی به کاربران اپل نشان دهد که مهندسان بینگ میتوانند فاصله بین کیفیت این موتور جستوجو و گوگل را کاهش دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد