19 - 01 - 2018
اعلام جدیدترین فهرست مجوز پیشفروش خودروهای داخلی و وارداتی
جدیدترین فهرست مجوزهای صادره جهت پیشفروش خودروهای داخلی و وارداتی از سوی وزارت صنعت
اعلام شد.
اداره کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت آخرین فهرست مجوزهای صادره در زمینه پیشفروش خودروهای تولید داخلی و وارداتی را اعلام کرد.
بر این اساس، شرکتهای جهان نوین آریا، نگین خودرو، ایرتویا، آرین موتور پویا، آرین موتور تابان، کرمان موتور، سایپا (پارس خودرو)، خودروسازان راین، سایپا، صنعت خودرو آذربایجان، مدیران خودرو، بهمن موتور، آسان موتور، ماموت خودرو، کارمانیا و ایران خودرو مجاز به پیشفروش خودروهای تولید داخل و وارداتی هستند.
شانزدهم دی ماه گذشته سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیهای اعلام کرده بود که پیشفروش خودرو توسط شرکتهای فاقد نمایندگی رسمی و بدون اخذ مجوز از وزارت صنعت غیر قانونی است و مردم میتوانند هرگونه گزارش یا شکایت در خصوص پیشفروش غیرقانونی خودرو یا سایر تخلفات اقتصادی را از طریق تلفن ۱۲۴ با سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات در میان بگذارند.
علی علیآبادی فراهانی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرد: شرکتهای غیر نمایندگیهای خودرو هم میتوانند با انعقاد قرارداد خدمات پس از فروش با نماینده رسمی همان خودرو نسبت به واردات خودرو اقدام کنند اما بر اساس مصوبه هیات وزیران، فقط نمایندگان رسمی میتوانند خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه کنند.وی یادآور شد: طبق مصوبه ۹ آذر ماه سالجاری هیات وزیران، علاوه بر شرکتهای نمایندگی، شرکتهای غیرنمایندگی هم میتوانند به واردات خودرو اقدام کنند.
سایت ثبت سفارش از ۲۵ دیماه برای شرکتهای واردکننده غیرنمایندگی رسمی، بار دیگر فعال شده است.
مخالفت جدی شورای رقابت با افزایش تعرفه واردات خودرو
در این حال رییس شورای رقابت از مخالفت با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: وزارت صنعت در تعیین تعرفهها، مشورتی با شورای رقابت نداشت و تنها توصیه ما افزایش نیافتن تعرفهها بود.
به گزارش مهر به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، رضا شیوا گفت: همانطور که بارها گفتهایم، شورای رقابت در موضوع خودروهای وارداتی ورود نمیکند اما به نظر ما بالا رفتن تعرفهها باعث کم شدن رقابت میشود. وی افزود: سالهای گذشته نیز همین اتفاق افتاد و ما تلاش کردیم تا تعرفهها را کم کنیم اما متاسفانه دوباره امسال دولت تصمیم گرفت تا تعرفهها را افزایش دهد که این مساله موجب کاهش فضای رقابت در صنعت خودروسازی داخلی میشود.
شیوا در توضیح این موضوع گفت: وقتی تعرفه خودروهای وارداتی افزایش مییابد، فضایی انحصاری و غیررقابتی برای خودروسازان داخلی ایجاد میشود و در چنین فضایی، کیفیت خودروهای داخلی ارتقا نمییابد و دیگر مسایلی همچون خلاقیت، نوآوری و رقابت وجود نخواهد داشت.
رییس شورای رقابت افزود: بالا رفتن تعرفهها شاید درآمدی را عاید دولت کند اما درکل به نفع اقتصاد کشور نیست.
شیوا در پاسخ به سوالی در خصوص به وجود آمدن بازار انحصاری برای خودروهای بالای ۴۰ هزار دلاری موجود در کشور، پس از ممنوع شدن واردات این خودروها و واکنش شورای رقابت به این انحصار گفت: شاید ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار باعث افزایش قیمت این خودروها که قبلا وارد کشور شدهاند بشود اما چون در همین سطح قیمت، باز هم چندین رقیب وجود دارد، شورای رقابت ورود نخواهد کرد.شیوا تعیین تعرفه و آییننامه واردات خودرو را از وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و افزود: تنها کاری که شورای رقابت در این خصوص انجام داد، این بود که ممنوع بودن واردات خودرو از جانب واردکنندگان سنتی را در آییننامه جدید حذف کردیم، تا از انحصاری که برای نمایندگان رسمی در واردات خودرو به وجود آمده بود جلوگیری کنیم.رییس شورای رقابت افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعیین تعرفهها مشورتی با شورای رقابت نداشت و تنها توصیه ما افزایش نیافتن تعرفهها بود که آن هم کسی گوش نکرد.
هرج و مرج در قیمتگذاری خودروهای وارداتی
اما هرج و مرج در قیمتگذاری خودروهای وارداتی در شرایطی افزایش یافته است که هیچ نظارتی ندارد و سازمان حمایت نیز در خواب زمستانی به سر میبرد. در این وضعیت شاهد افزایش چندباره قیمت خودروهای خارجی هستیم.
نبود نظارت بر قیمتگذاری خودروهای وارداتی همچنان ادامه دارد و در این فضا، شرکتهای واردکننده به دلخواه خود برای محصولاتشان قیمتگذاری میکنند. در این راستا، پس از افزایش قیمتهای نجومی که طی یکی، دو ماه اخیر در مورد برخی خودروهای وارداتی اتفاق افتاد، این بار نوبت به محصولات کیا رسید تا برای سومین بار افزایش قیمت را طی دو ماه اخیر تجربه کنند.
به گزارش فارس شرکت اطلس خودرو قیمت برخی محصولاتش را دو تا سه مرتبه طی ماههای آذر و دی افزایش داده است، به طوری که قیمت سورنتو ۲۰۱۶ با افزایش ۵۵ میلیون و ۱۴۴ هزار تومانی روبهرو شده است. قیمت اسپورتیج ۲۰۱۷ نیز افزایش ۶۶ میلیون و ۷۱۱ هزار تومانی را تجربه کرده و در مورد اپتیما ۲۰۱۶ شاهد رشد قیمت ۳۸ میلیون و ۴۷۱ هزار تومانی هستیم.در مورد کارنز ۲۰۱۷ نیز باید به رشد قیمت ۶۱ میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کنیم، افزایش قیمت سراتو ۲۰۱۷ نیز ۵/۴۱ میلیون تومان بوده است. در عین حال، پیکانتو ۲۰۱۶ نیز با افزایش قیمت ۱۹ میلیون و ۷۱۹ هزار تومانی همراه بوده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد