20 - 12 - 2022
اعلام خبر قیمتگذاری زود بود!
گروه صنعت- تعیینتکلیف قیمتگذاری خودرو با ارز مبادلهای که گفته میشود با دستور رییسجمهور بوده باز هم دچار اما و اگر شده است ظاهرا کمیته قیمتگذاری با وجود استقبال از این تصمیم، اجرایی شدن آن را قطعی ندانسته و همه چیز را به جلسه این هفته خودروسازان با رحیمی، معاون اول رییسجمهور موکول کرده است.
این کمیته حتی در کنار این تصمیم از دولت میخواهد تا در تامین مواد اولیه و قطعات نیز ارز مبادلهای به خودروسازان بدهد.
یک مقام مسوول در وزارت صنعت با اعلام اینکه اعلام خبر قیمتگذاری خودرو با ارز مبادلهای زود بود، گفت: تصمیم قطعی در جلسه هفته جاری خودروسازان با معاون اول رییسجمهور اتخاذ و اعلام میشود.
به گزارش پرشینخودرو به نقل از تسنیم، ظاهرا کمیته قیمتگذاری خودرو با وجود استقبال از این تصمیم اجرایی شدن آن را قطعی ندانسته و همه چیز را به جلسه این هفته خودروسازان با رحیمی معاون اول رییسجمهور عنوان میکند. این کمیته حتی در کنار این تصمیم از دولت میخواهد تا در تامین مواد اولیه و قطعات نیز ارز مبادلهای در اختیار خودروسازان قرار دهد زیرا در حال حاضر خودروسازان همچنان مواد اولیه خود را به سختی آن هم در بازار آزاد تهیه میکنند.
در همین رابطه یک مقام مسوول در وزارت صنعت با تایید این مطلب به خبرنگار تسنیم اعلام کرد: آقای صالحی در اعلام خبر قیمتگذاری خودرو بر مبنای ارز مبادلهای زود اقدام کرده است زیرا این تصمیم هنوز نهایی نشده و باید در جلسه این هفته خودروسازان با معاون اول رییسجمهور مورد بررسی نهایی قرار گیرد.
به اعتقاد وی، با وجود اعلام قیمتگذاری خودرو براساس ارز مبادلهای هنوز خودروسازان دستورالعمل یا پیشنهادی را برای افزایش قیمت محصولات خود دریافت نکردهاند.
وعده خودروسازان برای کاهش قیمتها
این در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان ایران با استقبال از ارز مبادلهای خودروسازان وعده کاهش قیمت خودرو در بازار به خصوص خودرو پژو ۲۰۶ را داد.
احمد نعمتبخش از کاهش قیمت خودرو پژو ۲۰۶ طی روزهای آینده در بازار آزاد خبر داد.
به گزارش پرشین خودرو، احمد نعمتبخش گفت: به دنبال دستور جدید رییسجمهور برای قیمتگذاری خودرو بر مبنای ارز مبادلهای، قیمت خودرو پژو ۲۰۶ در بازار آزاد روند کاهشی در پیش خواهد گرفت.
نعمتبخش با اشاره به اینکه قیمت خودرو ۲۰۶ در بازار آزاد بیش از اندازه افزایش یافته است، اظهار داشت: براساس قیمتگذاری خودروها بر مبنای ارز مبادلاتی قیمت این خودرو در کارخانه به مراتب کمتر از بازار آزاد آن خواهد شد، بر این اساس با تولید و عرضه این خودرو بر اساس ارز مبادلاتی، بهای این خودرو در بازار آزاد با کاهش مواجه خواهد شد.
وی درباره قیمت کارخانهای این خودرو بر اساس ارز مبادلاتی و میزان کاهش قیمت آن در بازار آزاد توضیح دیگری ارایه نداد.
به گفته نعمتبخش، ۲۰۶ تنها خودرویی است که براساس قیمتگذاری جدید با کاهش قیمت مواجه خواهد شد ولی قیمت دیگر خودروها نسبت به ارزبری آنها افزایش خواهد یافت.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه قیمتگذاری خودرو بر مبنای ارز مبادلهای قیمت خودروهای تولید داخل را افزایش خواهد داد، افزود: البته این امر باعث میشود تا شکاف قابل تامل قیمتها در بازار آزاد و کارخانه کاهش پیدا کرده و تا حدودی اقدامات دلالان و واسطهگران در افزایش قیمتها کم شود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه تصمیم جدید بر روند تولید خودرو تاثیر مثبتی خواهد داشت، گفت: سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باید قیمتهای جدید را اعلام کند.
نعمتبخش اضافه کرد: با مسوولان مربوطه درحال رایزنی برای دریافت مواد اولیه با ارز مبادلهای هستیم که هنوز به نتیجه قطعی دست پیدا نکردهایم. البته تصمیم قیمتگذاری خودرو بر اساس ارز مبادلهای بسیار مطلوب است و از ضرر و زیان خودروسازان جلوگیری خواهد کرد.در حال حاضر خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار از ۵/۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان
قیمتگذاری میشود.
آخرین تغییرات قیمتی
اما در هفتهای که گذشت، قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی باز هم افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، در این هفته در محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودرو سایپا ۱۱۱ به قیمت حدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرسید این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است.
سایپا SL 131 نیز به قیمت حدود ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و SX 131 نیز به قیمت حدود ۱۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان عرضه میشد البته قیمت رسمی SL 131 معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و SX 131 نیز ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده است.
قیمت تیبا نیز به حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. البته قیمت رسمی این خودرو ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان تعیین شده است. تندر ۹۰ مدل E2 پارسخودرو نیز به قیمت حدود ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسید البته قیمت رسمی این خودرو ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان است.
قیمت مگان ۲۰۰۰ اتومات نیز به حدود ۶۸ میلیون تومان رسید، قیمت رسمی این خودرو ۵۷ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان تعیین شده است. ماکسیما نیز درحالی به قیمت حدود ۹۹ میلیون تومان به فروش میرسید که قیمت رسمی این خودرو ۸۵ میلیون تومان است.
در هفته گذشته در گروه محصولات ایرانخودرو، خودرو پژو ۲۰۶ در برخی نمایندگیهای فروش موجود نبود. قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز در مدل V9 این خودرو به حدود ۴۶ میلیون تومان و در مدل V8 نیز به حدود ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید این در حالی است که قیمت رسمی مدل V9 حدود ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل V8 نیز ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان است.
تندر ۹۰ ایرانخودرو نیز در مدل E2 آن به قیمت حدود ۲۸ میلیون تومان به فروش میرسید این درحالی است که قیمت رسمی این خودرو ۲۱ میلیون تومان تعیین
شده است.
پژو ۴۰۵ نیز به قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان عرضه میشد. البته قیمت مصوب این خودرو ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است. قیمت پژو پارس سال نیز به حدود ۲۸ میلیون تومان رسید، قیمت رسمی این خودرو نیز حدود ۲۳ میلیون تومان تعیین شده است.
قیمتهای یادشده مربوط به مدل پایه و تکسوز این خودروهاست. با توجه به نوسان عرضه از سوی خودروسازان و برخی ضعفهای نظارتی این قیمتها با درصدی از نوسان و تفاوت در نمایندگیهای فروش مختلف همراه است.
گرانی چندباره خودرو قابل پذیرش نیست
این در حالی است که نایبرییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارتقای سطح استاندارد در صنایع خودروسازی را یک ضرورت دانست و در عین حال تولید خودرو استاندارد را توام با هزینه برای مصرفکنندگان عنوان کرد.
عزیز اکبریان گفت: اصلاح الگوی مصرف، بهینهسازی مصرف سوخت و حمایت از تولید و صنعت از الزامات استانداردسازی صنایع خودروسازی کشور است.
نماینده مردم کرج در رابطه با وظیفه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و سازمان استاندارد ایران در رعایت همزمان حقوق مصرفکننده و تولیدکننده در ابعاد کیفی و قیمتی خودروهای تولید داخل گفت: سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده وظیفه دارد قیمت خودروهای تولید داخل را به شیوهای قیمتگذاری کند که هم خودروسازان با توجه به نابسامانیهای ارزی متضرر نشوند و هم خودرویی به مردم تحویل داده شود که از استانداردهای روز دنیا عقب نباشد. لزوما برای انطباق خودروسازان با استاندارد یورو ۴ تعامل بین این دو سازمان و خودروسازان ضروری است.
وی با طرح این پرسش که وقتی حقوق کارگر و نرخ حاملهای انرژی تغییر نکرده است چرا قیمت خودرو باید دستخوش نوسان شود، گفت: افزایش چندباره قیمت خودرو در حالی که حقوق کارگر و نرخ آب، برق، گاز و صنایع خودروسازی پس از اجرای گام اول قانون هدفمندسازی یارانهها افزایش نداشته قابل پذیرش نیست.
نایبرییس کمیسیون صنایع و معادن استانداردسازی خودروهای داخلی را ضرورتی اجتنابناپذیر دانست و تاکید کرد: هیچ اشکالی به افزایش قیمت ناشی از ارتقای استاندارد صنعت خودروسازی نیست.
اکبریان با اشاره به منبع مالی تامین هزینه ارتقای سطح استاندارد صنعت خودرو کشور گفت: نمیتوان از دولت انتظار داشت تا به صنعت خودرو کشور پول تزریق کند تا هزینههای ناشی از ارتقای سطح استاندارد در این صنعت افزایش نیابد بلکه سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده باید با دقت نظر در کار خودروسازان طوری قیمت خودروهای داخلی را تعیین کند که مردم مجبور نباشند علاوه بر پرداخت پول زیاد، خودرو بیکیفیت خریداری کنند.
نماینده مردم کرج متذکر شد: نمیتوان انتظار تولید خودرو باکیفیت ولی ارزان را داشت، اصرار بر این مساله موجب بیکیفیت شدن تولید استاندارد خودروسازان میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد