26 - 01 - 2025
اعلام گزارش اولیه حادثه جدی هواپیمای کارون
«جهانصنعت»- با بررسی اجمالی اطلاعات مشخص شد هواپیما پس از شروع به دویدن (ROLING) در باند فرودگاه سیرجان دچار لرزش خفیفی شده که خلبانان متوجه آن نبودهاند و پس از گرفتن سرعت، دچار لرزش شدید در ارائه فرود سمت چپ و شتاب جانبی شده و با توجه به صدمه به حسگر ارابه فرود سمت چپ در فاز تقرب به فرودگاه مهرآباد تهران، خلبانان هشدارهایی دریافت کردهاند.
طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، روز دوشنبه اول بهمنماه براساس گزارش واصله از فرودگاه مهرآبادهاپیمای F100 شرکت هواپیمایی کارون به هنگام فرود در باند 29 چپ فرودگاه فرود نامتعارف داشته که منجربه گردش شدید هواپیما روی باند شد. سریعا نمایندگان دفتر بررسی سوانح و حوادث به محل توقف هواپیما اعزام شده و نسبتبه جمعآوری مستندات اقدام نموده که نتایج بررسیهای اولیه حادثه به شرح زیر ایفاد میشود.
بازخوانی دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی نشان میدهد که پس از تحویل گرفتن دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (FDRCVR) هواپیما توسط کارشناسان دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، بازخوانی آنها با موفقیت انجام شده و اطلاعات مربوطه در اختیار تیم بررسی حادثه قرار گرفت. با بررسی اجمالی اطلاعات مشخص شد هواپیما پس از شروع به دویدن (ROLING) در باند فرودگاه سیرجان دچار لرزش خفیفی شده که خلبانان متوجه آن نبودهاند و در ساعت 05:40 و بعد از سرعت 145 گره دریایی و سرعتگیری V1 0.23G شده اما با توجه به رسیدن به سرعتV1و VR تصمیم به برخاستن گرفتند.
با توجه به صدمه به حسگر ارابه فرود سمت چپ در فاز تقرب به فرودگاه مهرآباد تهران، خلبانان هشدارهایی دریافت کرده و پس از استفاد از FLAP برای فرود متوجه شده است که FLAP عمل نمیکند بدون اطلاع به این شرایط به برج مراقبت پرواز اقدام به فرود بدون داشتن FLAP روی باند کرده که موجب سرعت زیاد تماس چرخها با باند 29 چپ بوده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد