15 - 04 - 2020
افتتاح، تابستان ۹۸
گروه حمل و نقل- در حالی طبق گفته رییس بنیاد مستضعفان قرار بود قطعه یک آزادراه تهران- شمال اواخر سال ۹۶ به بهرهبرداری برسد که وزیر راهوشهرسازی از آماده بهرهبرداری شدن این قطعه در تابستان سال آینده خبر داد. محمد سعیدیکیا اواخر خردادماه سال ۹۶ محمد سعیدیکیا در حاشیه آغاز عملیات اجرایی قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال گفته بود: زمستان سختی را پشت سر گذاشتیم، به طوری که در آزادراه تهران- شمال درجه حرارت به بیش از ۲۰- میرسید که برای بتنریزی مشکلاتی را ایجاد میکرد.
وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب رانش زمین در قطعه یک داشتیم، افزود: برای زیباسازی و مسائل فنی آزادراه از مشاورانی استفاده کردیم تا پروژه دلخواه مردم باشد. سعیدیکیا با بیان اینکه این مساله باعث شد قطعه یک با تاخیر چندماهه مواجه شود نسبت به این مساله عذرخواهی کرد و افزود: ساخت قطعه یک از خردادماه سال ۹۴ و حدود دو سال است که آغاز شده.
این در حالی است که وزیر راهوشهرسازی در حاشیه بازدید از آزادراه تهران- شمال از آمادهسازی قطعه یک این پروژه برای بهرهبرداری در تابستان سال آینده خبر داده و گفته است: عوامل رکود زیادی بر این پروژه تحمیل شد و معارضان متعددی بر این پروژه وجود داشت، از طرفی آزادراه تهران- شمال در سنوات گذشته در اولویت پروژههای عمرانی دولت قرار نداشت بلکه در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشمگیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهرهبرداری از منطقه ۴ شد، اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی روی منطقه یک و دو بدون وقفه از سال ۹۳ شکل گرفت که با مشاهده روند اجرایی پروژه هیچ یک از نقاط تعطیل نبوده است.
اسلامی با اشاره به اینکه قطعه یک تابستان سال آینده آماده بهرهبرداری میشود، افزود: بهرهبرداری از منطقه یک آزادراه تهران- شمال باعث کاهش ۶۰کیلومتری مسیر تهران- شمال و ۲۰ دقیقهای زمان تا سهراهی شهرستانک میشود.
وی با بیان اینکه آزادراه تهران- شمال که از سالهای گذشته در کشور ساخت آن آغاز شده هنوز به سرانجام نهایی نرسیده است، افزود: بهدلیل پیچیدگیهایی که در نحوه اجرا و تعیین پیمانکاران این پروژه صورت گرفته، اجرای این طرح فعلا در دستور وزارت راهوشهرسازی نیست. ساخت آزادراه تهران- شمال از سال ۷۵ آغاز شده که تاکنون قطعه ۴ آن در دولت دوم احمدینژاد به بهرهبرداری رسیده است. وزیر مستعفی راهوشهرسازی مردادماه ۹۲ وعده ساخت این آزادراه را تا پایان عمر دولت یازدهم داده بود.
پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی
از سوی دیگر خیرالله خادمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، از پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی منطقه یک آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این منطقه از آزادراه تهران- شمال رو به پایان بوده و فقط بخش کمی از عملیات اجرایی باقی مانده است. وی افزود: منطقه ۲ هماکنون از ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و ۵۵۰ میلیارد تومان در این منطقه هزینه شده است.
معاون وزیر راهوشهرسازی در ادامه با اشاره به منطقه ۳ آزادراه تهران- شمال گفت: ساخت این منطقه به قیمت روز به سرمایهای بالغ بر ۴۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد اما با توجه به مدت پنج سال زمان مورد نیاز برای اجرای آن سرمایهای نزدیک به هفت میلیارد تومان برآورد شده است که مجموع سرمایه مورد نیاز برای بخش ۲ و ۳ به ۱۰ هزار میلیارد تومان میرسد. پس به این ترتیب در مجموع حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای مناطق ۱، ۲ و ۴ هزینه شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، به صورت مشترک با بنیاد مستضعفان در حال تلاش برای جذب سرمایه مورد نیاز از منابع خارجی، دولتی و بخش خصوصی هستیم.
خروج کامل چینیها
در پروژه آزادراه تهران- شمال چینیها سه سال است که از آن خارج شدهاند، ولی باقیمانده کار را چند ماه پیش تمام کردند و از سال ۱۳۹۴ تا الان کار به دست مهندسان ایرانی انجام میشود. محمد سعیدیکیا رییس بنیاد مستضعفان نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به خرج کامل چینیها از این پروژه گفت: تاکنون در منطقه یک این پروژه ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل مناطق دو و سه هم به چیزی حدود هشت تا ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. سعیدیکیا افزود: اراده مشترک خوبی بین وزارت راهوشهرسازی و بنیاد برای پیشبرد این پروژه وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه با استانداردهای روز و هوشمندسازی مسیر برای ایمنی کامل و همه به دست مهندسان ایرانی انجام میشود. رییس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: برای فاینانس مناطق دو و سه شرکتهای ایرانی و خارجی آمدهاند، در این خصوص نحوه مناقصه در حال تنظیم است و امیدواریم قبل از پایان سال برای منطقه سه تعیین تکلیف شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد