19 - 10 - 2022
افتتاح قطعه یک تا ۲ سال دیگر
صبح پنجشنبه گذشته معاون اول رییسجمهور، وزیر راه و شهرسازی، رییس بنیاد مستضعفان و سایر مقامات وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و دو نماینده مجلس از قطعه یک آزادراه تهران- شمال بازدید کردند تا تصمیم نهایی برای پروژه آزادراه تهران- شمال گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی در این بازدید از برنامهریزی برای ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران- شمال توسط بنیاد مستضعفان و وزارت راه خبر داد و اعلام کرد: قطعه اول این آزادراه تا دو سال دیگر تکمیل و افتتاح میشود.عباس آخوندی گفت: مردم ۱۸ سال مرتب خبرهایی در مورد این پروژه شنیدهاند و برآوردها این است که با قیمتهای فعلی تکمیل این آزادراه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که شامل یک هزار میلیارد تومان در قطعه یک، ۸۵۰۰ میلیارد تومان در قطعات دو و سه و ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه چهارم لازم است که هزینه افزایش ظرفیت جاده چالوس نیز هزینههایی را در بر دارد.وی ابراز کرد: آزادراه تهران- شمال پروژهای گرانقیمت است و تاکنون فراز و نشیبهایی را پشت سر گذاشته و برای اینکه تعهد بیجا نداشته باشیم اولویت ما تکمیل قطعه یک، افزایش ظرفیت جاده چالوس و تکمیل قطعه چهار است و ساخت قطعات دو و سه در برنامه قرار دارد.آخوندی با خوشبینی نسبت به ورود سعیدیکیا به این پروژه که سابقا وزیر راهوترابری بوده و به توسعه راهها علاقهمند است، گفت: امیدوارم توجه شخصی وی موجب تسریع در اجرای این پروژه شود.وی افزود: ساخت آزادراه تهران- شمال از زمان دولت دوم آقای هاشمی مورد توجه بوده است که با طول ۱۲۱ کیلومتری خود موجب کاهش ۶۶ کیلومتری مسیر، افزایش ایمنی، صرفه جویی در مصرف سوخت و موجب آسایش مسافران میشود.
پیشرفت ۴۷ درصدی قطعه اول آزادراه
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه آزادراه تهران- شمال با توجه به گران قیمت بودن آن سه دوره حیات داشته که امروز برای بار سوم این پروژه با رستاخیز جدید مواجه شده است، توضیح داد: این پروژه چهار قطعه دارد که قطعه اول به طول ۳۲ کیلومتر موجب کاهش بیش از ۶۰ کیلومتر از مسیر میشود و بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد؛ این قطعه در حال حاضر بیش از ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.آخوندی شهرسازی با تاکید بر لزوم برنامهریزی برای ساخت قطعات دو و سه اظهار کرد: افزایش ظرفیت جاده چالوس مورد نیاز منطقه است و این برنامه همزمان با عملیات ساخت آزادراه اجرایی میشود.
قطعه چهار ناقص افتتاح شد
وی افزود: قطعه چهار آزادراه تهران- شمال که در دولت قبل با اصرار زیر بار ترافیک رفته است، ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید برای تکمیل آسفالت، خروجیها و ایمنسازی آن اقدام لازم صورت گیرد و انجام کامل این پروژه در دستور کار قرار دارد.
تفکیک ترافیک باری و سواری
وزیر راهوشهرسازی اظهار کرد: بر اساس برآورد، روزانه ۲۵ هزار بار ترافیکی از خروجی آزادراه، وارد چالوس میشود که نحوه توزیع این ترافیک مهم است و از بنیاد مستضعفان با توجه به اینکه پروژه را به صورت «طراحی، ساخت و اجرا» در دست دارد، درخواست میکنیم که در این موارد تجدید نظر کند.
آخوندی ادامه داد: تفکیک ترافیک باری و سواری در این مسیر به علت اینکه نزدیکترین محور اتصال دریای شمال به خلیجفارس است باید مورد توجه قرار گیرد تا ایمنی لازم تامین شود.
تجدید قرارداد با پیمانکار چینی
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برای تکمیل قطعه یک، تفاهمنامهای بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان انجام شده و با پیمانکار چینی تجدید قرارداد شده است که کار ساخت پلها و تونلها را به اتمام برسانند و بقیه کار توسط پیمانکاران ایرانی انجام شود.
آخوندی در ادامه اعلام کرد: تلاش بر این است که تمام کف این جاده به صورت بتن غلتکی با استفاده از فناوریهای نوین با رویهای از قیر که کاهش صدا را در پی دارد اجرا شود.وی همچنین تاکید کرد: جاده چالوس هم حذف نخواهد شد، مردم همچنان به تردد از جاده چالوس به دلیل زیباییهای بصری که دارد علاقه مند هستند و همچنان از جاده چالوس حفاظت خواهیم کرد.وی افزود: یکی از مباحث مهم خروجی آزادراه در تهران حفظ باغات کن و کنترل و توزیع ترافیک در چالوس است که امیدواریم با کمک شریک پروژه (بنیاد) بتوانیم فضایی و فصلی جدید را در اجرای این پروژه داشته باشیم.
اولویت با ساخت قطعه یک و تعریض جاده چالوس
آخوندی با اشاره به اولویتها در ساخت آزادراه تهران- شمال اظهار کرد: در حال حاضر اولویت با تکمیل قطعه یک و تعریض جاده چالوس است که همزمان قطعه ۴ هم تکمیل میشود همچنین اولویت بعدی تکمیل و ساخت قطعات ۲ و ۳ است که آزادراه به صورت یکپارچه به هم متصل شود. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در تمام خروجیهای کلانشهر تهران با افزایش ظرفیت فوقالعاده مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر تمام مسیرهای خروجی از تهران بیش از دو برابر ظرفیت خود زیر بار ترافیک هستند.آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر در مسیر تهران-قزوین به طور روزانه ۱۱۰ هزار خودرو تردد میکنند، ادامه داد: همچنین در مسیر تهران-قم ترافیک به ۱۵۰ هزار تردد در روز میرسد که این رقم در محور شرق تهران به بیش از این اعداد میرسد.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسیر خروجی تهران به فیروزکوه زیر بار ترافیک سنگینی است گفت: در ایام پیک سفر، خروجیهای تهران با ترافیک بسیار سنگینی مواجه هستند بنابراین پروژههای ریلی و جادهای نیاز به اقدامات بنیادی دارند.
آخوندی با اشاره به اینکه بخشی از ترافیک جادهای باید به مسیر ریلی منتقل شود اظهار کرد: وقتی مسیر کرج- قزوین ترافیک ۱۱۰ هزاری در طول روز دارد امکان انتقال بخشی از این ترافیک به شبکه ریلی وجود دارد اما اجرای این پروژهها سرمایهگذاری سنگینی میخواهد.
افزایش ظرفیت جاده چالوس
در ادامه این بازدید رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از افزایش ظرفیت جاده چالوس توسط پیمانکاران داخلی خبر داد و گفت: قطعه یک آزادراه تهران- شمال نیز با در نظر گرفتن حضور پیمانکار چینی تا اتمام مبلغ فاینانس و ادامه کار توسط پیمانکاران ایرانی انجام میشود.محمد سعیدیکیا افزود: اراده مشترک بنیاد، وزارت راه، دولت و یادداشت تفاهم مشترک با وزیر راه و شهرسازی کلید اصلی کار در آزادراه تهران- شمال است و نمایندگان دو طرف مشخص و تصمیمات لازم دنبال و گرفته میشود.وی گفت: مقرر شده ظرف دو سال قطعه یک آزادراه تهران- شمال با در نظر گرفتن حضور پیمانکار چینی تا اتمام مبلغ فاینانس و ادامه کار توسط پیمانکاران ایرانی انجام شود و تکمیل قطعه چهار نیز در دستور کار است.سعیدیکیا ادامه داد: برای بالا بردن ظرفیت جاده چالوس دو مشاور باید حضور یابند که یک مشاور انتخاب شده و در حال مذاکره با نماینده وزارت راه و شهرسازی در پروژه آزادراه تهران- شمال و دیگری را قرار است معرفی کنیم.وی اظهار کرد: تونل البرز در این آزادراه به خاطر پیچیدگیهای اجرایی آن جزو ۱۰۰ تونل بزرگ دنیا است که عملیات اجرایی آن توسط پیمانکاران ایرانی دنبال میشود و در حال حاضر فعالیت در سمت جنوب تونل در جریان است و سمت شمال آن فعال میشود.رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اعلام کرد: برای ساخت پلی بزرگ در قطعه اول آزادراه تهران- شمال برای اولین بار فناوریهای نوین استفاده میشود.سعیدیکیا تاکید کرد: نکته مهم اراده قطعی و مشترک بنیاد و وزارت راه و تفاهم برای ساخت آزدراه تهران- شمال است.وی افزود: افزایش ظرفیت جاده چالوس همزمان یا با کمی تاخیر نسبت به قطعه یک انجام میشود که با اتمام طراحی آن توسط پیمانکاران داخلی اجرا میگردد.
آزادراه تهران- شمال در موعد مقرر افتتاح میشود
در ادامه معاون اول رییسجمهور در جریان این بازدید با بیان اینکه آزادراه تهران- شمال یکی از مهم ترین محورهایی است که تهران را به استانهای شمالی متصل میکند، گفت: با توجه به جمعیت زیاد استانهای شمالی کشور و همچنین حجم سفر به این استانها، آزادراه تهران- شمال از جادههای مهم کشور محسوب میشود.اسحاق جهانگیری گفت: در جلسه گذشته هیات دولت، وزیر راه و شهرسازی گزارشی از ساخت و تکمیل محورهای شمالی کشور ارایه دادند که براساس این گزارش، مقررشده تکمیل بهسازی جاده فیروزکوه تا پایان سال به اتمام برسد همچنین جاده هراز هم تا شهریورماه سال ۹۵ تحویل داده میشود و مسیر انتهایی محور رشت هم تا سال ۹۵ به اتمام میرسد.وی با بیان اینکه راهکار جدی برای تامین مالی پروژههای بزرگ و انتخاب سرمایهگذار باید اتخاذ شود، گفت: تامین مالی یکی از دلایل تاخیر در پروژههای بزرگ است. خوب نیست که تاخیر در افتتاح پروژهها در زبان عامیانه مردم مایه شوخی شود، آزادراه تهران- شمال یکی از این پروژههایی است که با تاخیر بسیار طولانیای مواجه شد.جهانگیریان ادامه داد: شاید گفته شود که در طول هفت تا هشت سال که کشورمان درآمدهای چند میلیارد دلاری داشته چهار میلیارد ریال رقم زیادی برای اجرای چنین پروژههایی نیست اما قطعا توضیحاتی برای آن وجود دارد.
معاون اول رییسجمهور با بیان اینکه اگر توافقات هستهای به نتیجه برسد، ظرفیت فاینانس برای پروژههای مختلف افزایش مییابد، گفت: بخشی از سرمایهگذاریها در انجام پروژهها بر عهده دولت است اما در حال حاضر چندین آزادراه توسط بخش خصوصی که روشهای مختلف تامین مالی برای آن پیشبینی کرده بودند به اجرا رسیده است. البته با توافقات هستهای حجم زیادی از سرمایهگذاریهای خارجی به ایران میآید و ظرفیت فاینانس افزایش مییابد که مشکل تامین مالی هم برطرف میشود.وی با تاکید براینکه آزادراه باید در موعد مقرر به افتتاح برسد و عزم دولت یازدهم برای تکمیل آزاده راه تهران شمال جدی است، گفت: بهره برداری از قطعات این آزادراه نباید به عنوان پروژه عمرانی ارزیابی مدیریت کشور به تاخیر بیفتد و قطعه یک باید در موعد مقرر که همان دو سال است، افتتاح شود.
بنیاد مستضعفان مردم را
ناامید کرد
همچنین نماینده نوشهر و چالوس با بیان اینکه مطالعات آزادراه تهران- شمال به سال ۱۳۵۲ برمیگردد، گفت: قبل از انقلاب ترافیک این مسیر پیشبینی شده بود و مشخص بود که مسیر جاده چالوس نمیتواند پاسخگوی این نیاز و چنین ظرفیتی باشد.
احمدی لاشکی با بیان اینکه در ساخت این آزادراه تنها بحث ترافیک مطرح نیست، گفت: هر چند ترافیک جاده چالوس رکورد ۲۱ ساعته را زده است اما تنها ترافیک دلیل ساخت آزادراه تهران- شمال نیست. چیزی که از ترافیک مهمتر است، ایمنی است.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۱۶ تا به امروز در جاده قدیم چالوس هیچ اتفاقی نیفتاده است، گفت: تنها مسافران ایرانی در این مسیر تردد نمیکنند در همین یک سال گذشته حجم قابل توجهی از مسافران بحرینی، کویتی، عراقی و عمانی در این جاده تردد داشتند و میتوان گفت نیمی از مسافران فرودگاه رامسر مسافران خارجی هستند که علاقه زیادی به سفر جادهای از چالوس به تهران دارند.احمدی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در ۱۸ سال گذشته مردم را از ساخت این آزادراه ناامید کرده بود گفت:معتقدم حضور سعیدیکیا که از وزرای سابق راهوترابری بودند و همچنین اراده دولت تدبیر و امید باعث تسریع در ساخت این آزادراه و مایه آرامش مردم خواهد شد.نماینده مردم چالوس و نوشهر با اشاره به حقی که از مردم ساکن در مسیر جاده چالوس ضایع میشود، گفت: قریب به ۱۰۰ روستا حاشیه جاده چالوس در روزهای آخر هفته امکان دسترسی به جاده را ندارند چراکه جاده یک طرفه است و چه افرادی که به دلیل عدم دسترسی ضروری به بیمارستان و اورژانس در طول مدتی که جاده یک طرفه است جان خود را از دست دادهاند.این نماینده تاکید کرد: اگر قطعات دو و سه از پروژه حذف شوند آزادراه تهران- شمال به قیفی در دو طرف تهران و چالوس تبدیل میشود. از طرف دیگر تعریض جاده چالوس در مقاطعی که بسیار باریک است امکانپذیر نیست و جاده در نهایت بسته میشود.
وی همچنین با اشاره به مسیر هراز به فیروزکوه گفت: دولت اقدامات بسیار قابل توجهی برای ساخت محور هراز- فیروزکوه انجام داده که قابل تقدیر است اما این مسیر هیچ ارتباطی به حل ترافیک جاده چالوس ندارد.
بهسازی قطعات ۲ و ۳، ۴ سال دیگر
در ادامه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از افتتاح قطعات ۲ و ۳ تا چهار سال دیگر خبر داد و گفت: در قطعات ۲و ۳ به دنبال این هستیم که مسیر را اصلاح کنیم و یکی از تونلهای بزرگ دنیا به طول ۴/۶ کیلومتر در این قطعه قرار دارد که میتواند در آزادسازی ترافیک نقش بسیار مهمی داشته باشد.علی نورزاد ادامه داد: همزمان با تکمیل قطعات یک و چهار ساخت قطعات سه و چهار هم شروع میشود که طبق برنامههای ما بهسازی قطعات دو و سه ظرف چهار سال آینده به اتمام میرسد.وی درباره قطعه یک این آزادراه گفت: قطعه یک آزادراه تهران و شمال به طول ۳۲ کیلومتر در حال حاضر پیشرفت ۳/۴۷ درصدی دارد. در این قطعه ۳۶ دستگاه تونل ساخته میشود که طول آن به ۵/۲۹ کیلومتر میرسد. همچنین این قطعه ۲۲ پل بزرگ دارد که سه کیلومتر از مسیر را تشکیل میدهد.
گفتنی است، علی نورزاد، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی و منوچهر خواجه دلویی، معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان به عنوان نمایندگان تامالاختیار دو طرف در آزادراه تهران- شمال تعیین شدند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد