21 - 06 - 2023
افزایش تولید با خصوصیسازی محقق میشود
«جهانصنعت»- «تولیدکنندگان نمیتوانند همه ملزومات زنجیره تولید را با کیفیتی که میخواهند تهیه کنند و مهمترین مشکل برای افزایش تولید زنجیره تامین است. زنجیره تامین مشکلی جدی است.» این توضیحات حمید صالحی معاون برنامهریزی شرکت قطعهسازی کروز است، وقتی در برابر این پرسش قرار گرفت که مهمترین مشکل افزایش تولید در صنعت خودروسازی چیست؟
او توضیح میدهد که اگر تولیدکننده نتواند زنجیره تامین را براساس استانداردهای مورد نظر خود تهیه کند، محصول نهایی باکیفیت نخواهد بود و منجر به نارضایتی مصرفکننده میشود.
خودروسازی صنعتی پیچیده است که به زعم کارشناسان برای تولید خودرو حداقل شصت زنجیره بهطور مستقیم درگیر فرآیند میشوند تا خودرو تولید شود. قطعهسازی از زنجیرههای مهم تولید خودرو است که خود به صنایع دیگری مانند پلیمر، فولاد، مس و… وابسته است. صالحی در پاسخ به این سوال که چه موانعی برای تحقق شعار سال مبنی بر افزایش تولید در صنعت خودرو وجود دارد، گفت: «قوانین دست و پاگیر فرآیند تولید را پرریسک و طولانی میکنند به همین ترتیب مشکلات انتقال ارز نیز از چالشهای تولید است.»
وی درخصوص مشکلات تولید در شرایط تحریمی گفت: «به دلیل شرایط تحریمی با قطعهسازان تراز کار نمیکنیم و نمیتوانیم تعاملات فنی و فناورانه با یکدیگر داشته باشیم، بنابراین مجبوریم خودمان را بیشتر تقویت کنیم.» وی معتقد است که این فرآیند روند پیشرفت را کند میکند اما در نهایت منجر به تقویت داخلی خواهد شد. معاون برنامهریزی شرکت قطعهسازی کروز میگوید: قطعهسازی صنعتی وابسته به خودروسازان است، بنابراین افزایش تیراژ تولید خودرو یا توسعه فناوریهای جدید تولید خودرو بر عملکرد قطعهسازان اثر میگذارد. وی در همین رابطه توضیح میدهد که فرآیند تولید در قطعهسازی منوط به سفارش خودروسازان است. قطعهسازان براساس ایدهها و نیاز خودروسازان قطعات را تولید میکنند.
شرکت کروز اما یک مجموعه دانشبنیان است که توانایی طراحی قطعات خودرویی را به دست آورده است. این شرکت با راهاندازی مرکز «تحقیقات و نوآوری» میتواند قطعات جدید را طراحی کند. صالحی در همین رابطه گفت: «در کروز به این توانایی رسیدهایم که محصولاتی را طراحی کنیم و به خودروسازان پیشنهاد بدهیم.»
شرکت کروز از تولیدکنندگان شناخته ده ایران است. این تولیدکننده توانسته بالغ بر ۱۴ هزار نفر را مشغول به کار کند. تولیدات قطعهسازی کروز تقریبا در تمامی خودروهای تولیدی به کار گرفته میشود.
معاون برنامهریزی شرکت کروز مهمترین عامل موفقیت کروز را حاکمیت تفکر بخش خصوصی بر آن میداند. وی در همین رابطه میگوید: «مهمترین عامل موفقیت شرکت کروز، مدیریت بخش خصوصی است. این شرکت از ابتدا اهداف مشخصی برای خود در نظر گرفته و به سمت تحقق آنها گام برداشته است.» صالحی در همین رابطه میگوید: «کروز همیشه تلاش کرده تا افراد کارآمد را جذب کند.»
معاون برنامهریزی شرکت کروز در پاسخ به این سوال که «آیا کروز در جریان تولید شکست خورده است؟» گفت: «پیروزی و شکست در کنار یکدیگر هستند. سال ۱۳۹۶ یکی از مهمترین سایتهای تولید و انبار آن در آتش سوخت و دهها میلیون دلار خسارت وارد آمد ولی طی چهار ماه این خط به مدار تولید بازگشت.»
صالحی در تشریح تفاوت مدیریت دولتی و خصوصی در عبور از بحرانهای تولیدی گفت: «اولین روز کاری بعد از آتشسوزی، مدیران مجموعه جلسه گذاشتند و تاکید کردند، ماجرای آتشسوزی تمام شده و حالا باید این وقفه در تولید حل و فصل شود. بخش خصوصی واقعی، به جای توقف در بحرانها به دنبال حل آن میرود.»
وی گفت: راه افزایش تولید و بهبود وضعیت صنعت، خصوصیسازی واقعی است. تنها با توسعه خصوصیسازی است که میتوان از زبان انباشته صنعت خودرو عبور کرد و رضایت مردم درخصوص کیفیت خودرو را به دست آورد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد