19 - 06 - 2018
افزایش تولید ملی، ارتقای کیفیت و کرامت نیروی انسانی
محسن قاسم جهرودی *- آمار و ارقام تولیدی گروه خودروسازی سایپا بیانگر آغاز شتاب تولید از واپسین روزهای آبانماه ۹۶ است و در حالی که گروه سایپا در سال ۹۶ توانسته بود صددرصد برنامه خود را محقق کرده و ۶۶۶۶۶۶ دستگاه خودرو تولید کند (۱۷ درصد بیشتر از سال ۹۵ و ۷۹درصد افزایش به نسبت سال ۹۴)، تا تاریخ ۱۹ خردادماه سال ۹۷ نیز توانسته ۱۲۷۴۵۷ دستگاه خودرو تولید کند که این به معنای شکستن رکورد تولید در همین بازه زمانی از شش سال گذشته و همچنین افزایش ۲۹۵۰۷ دستگاهی تولید نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ (رشد ۳۰ درصدی تولید) است. لازم به ذکر است گروه سایپا با این میزان تولید توانسته ضمن دستیابی به نرخ تحقق ۱۰۳ درصدی برنامه تولید (۳۴۶۱ دستگاه بیشتر از برنامه)، بیشترین تولید خودرو در کشور را در همین مدت (فروردین،اردیبهشت و خرداد ۹۷) داشته باشد.
بهبود کیفیت محصولات (با برند سایپا) و محصولات مشترک با شرکا نیز از آذرماه سال ۹۶ مورد توجه گروه سایپا قرار گرفت و این گروه خودروسازی توانست ضمن بالابردن سطح کیفیت محصولات خود موفق به ارتقای یک ستاره کیفی برای محصولات خانواده تیبا و پراید ۱۳۱ سایپا در بهمنماه ۹۶ شود. همچنین افزایش ۵/۱ درصدی میانگین رضایت مشتریان از محصول در سال ۹۶ از جمله دستاوردهای سایپا در حوزه کیفیت محصول است افزون بر این شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نیز با رشدی حدود ۱۴ درصد نسبت به سه ماهه پایانی سال ۹۴ به عدد ۷۱۳ در سه ماهه چهارم سال ۹۶ رسیده است. در ضمن گروه سایپا توانسته زمان رسیدگی به درخواستهای مشتریان را در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ به میزان ۱۵درصد بهبود دهد و این موضوع بیانگر کاهش چهار روزه مدت زمان پاسخگویی (از ۱/۲۶ روز به ۱/۲۲ روز) در این گروه خودروساز است. همچنین با هدف ارتقای خدمترسانی به مشتریان و براساس برنامهریزیهای صورت گرفته تعداد نمایندگیهای رتبه ۱ با ۲۸۰ درصد افزایش به نسبت سال ۹۵ به نوزده نمایندگی رسیده و شاهد رشد ۱۱۸درصدی نمایندگیهای رتبه ۲ و رشد ۱۹درصدی تعداد نمایندگیهای رتبه سه را در زنجیره نمایندگیهای گروه سایپا شاهد هستیم. ذکر این نکته ضروری است که در این مدت تعداد نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش این گروه خودروسازی از ۹۰۹ نمایندگی به ۹۳۳ نمایندگی رسیده است.
بیشترین سهم بازار کسب شده در هفت سال گذشته نیز یکی از مهمترین دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا است که محقق شده با توجه به گزارشهای تولید گروه سایپا در حالی که متوسط فروش ماهانه تا آذرماه ۹۶، ۴۲۲۹۷ دستگاه بوده به مدد همت جهادی پرسنل و تزریق تفکر جدید مدیریتی متوسط فروش ماهانه از آذرماه ۹۶ تا خرداد ۹۷ به ۵۹۹۰۹ دستگاه رسیده است. همچنین بر اساس گزارشهای ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپا توانسته در فروردین ماه سال ۹۷ بیش از ۴۶ درصد سهم بازار خودرو در کشور را کسب کند. درضمن مقایسه فروش (تعدادی) نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته تا تاریخ ۹/۳/۹۷ بیانگر افزایش ۴۰درصدی تعداد فروش است و این امر به معنای فروش ۱۰۵۴۲۹ دستگاه خودرو در این مدت است که افزایش ۳۰۲۳۱ دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش ۳۶۶۵۷ دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را نشان میدهد.
بیشترین ارزش فروش محصولات در چهار سال گذشته نیز حاصل همین افزایش تولید است. مقایسه فروش (ارزشی) نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته تا تاریخ ۹/۳/۹۷ بیانگر افزایش ۵۰درصدی ارزش فروش است و این یعنی ۳۷۲۷ میلیارد تومان فروش انواع خودرو در این مدت که افزایش ۱۲۳۸ میلیارد تومان فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش ۱۸۱۳ میلیارد تومانی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را بیان میکند.
اسفندماه سال ۹۶، ماه ثبت رکوردها در گروه سایپا بود، زیرا بیشترین تعداد فروش ماهانه به میزان ۹۱۶۰۰ دستگاه در اسفندماه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد و شکست رکورد فروش ماهانه (ارزشی) به میزان ۳۵۶۳ میلیارد تومان نیز در اسفندماه سال ۹۶ ثبت شد، همچنین ثبت رکورد فروش اینترنتی با فروش ۷۵۰۰ دستگاه ساندرو استپ وی در ۵/۲ ساعت در اسفندماه سال ۹۶ بیانگر به ثمر نشستن تلاشهای پرسنل سایپا در یکسوم پایانی سال بود. لازم به ذکر است بر اساس گزارشهای ارائه شده، افزایش نسبت فروش اینترنتی به کل از ۱۲ درصد به ۲۲ درصد که از آبان ماه سال ۹۶ اتفاق افتاده منجر به کاهش هزینه ۲۰ میلیارد تومانی برای گروه خودروسازی سایپا شده است.
گروه سایپا علاوه بر تمرکز بر تولید و فروش محصولات در این مدت با بسیج همه امکانات و توانمندیهای خود اقدامات دیگری انجام داده که از جمله میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد:
– تمرکز بر پرداخت نقدینگی به قطعهسازان ضعیفتر
– کاهش مطالبات قطعهسازان
– تامین ۱۰۰درصد نقدینگی از طریق فروش محصولات
– ساماندهی مجدد شبکه نمایندگیها و تلاش برای اجرای عدالت
– شکستن رکورد فروش محصولات و به تبع آن ورود نقدینگی به شرکت
– شروع مذاکرات با برندهای برتر جهانی جهت تولید محصولات مشترک
– شفافیت و تعامل مناسب با بورس و سهامداران
– بازنگری برنامه توسعه محصول گروه
– تمرکز بر توسعه ساخت داخل به جای خریدهای خارجی
– تمرکز بر توسعه سیستمهای فروش جهت از بین بردن ناعدالتی و بعضا رانت
– جانمایی مناسب محصولات براساس ماموریت شرکتها
– گسترده کردن مشارکت در تصمیمگیریهای استراتژیک از چند فرد به یک تیم چند تخصصه
– کرامت نیروی انسانی و پرداخت عدالتمحور بر اساس شایستگی در عملکرد
همه موارد ذکر شده فوق نشاندهنده عزم مدیران و تلاشگران عرصه صنعت در گروه خودروسازی سایپاست برای ارائه کالای ایرانی با کیفیت و در شأن ملت شریف ایران و همچنین توسعه اشتغال و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم و تحقق منویات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید.
* مدیرعامل سایپا
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد