30 - 11 - 2022
افزایش زمان اجاره
وزیر راهوشهرسازی اعلام کرد که قصد داریم طول دوره اجارهنشینی را افزایش دهیم زیرا اگر طول دوره اجارهنشینی از یک سال به چهار سال افزایش یابد علاوه بر اینکه رفاه مستاجر بیشتر میشود، موجر میتواند مالیات کمتری پرداخت کند.
عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان ملی زمین و مسکن افزود: زمین در ایران به طور عمده ابزار حفظ ارزش پول بوده است بنابراین هر وقت که اقتصاد دچار تلاطم میشود، پول به سمت زمین و مسکن یا سکه و طلا میرود.
وی ادامه داد: بنابراین در حوزه زمین قطعا باید سیاستهای مالیاتی به نحوی باشد که اگر افراد خواستند با زمین یا مسکن کاسبی کنند، مالیات این کاسبی را پرداخت کنند و هر کسی از مالیات دادن فرار کرد، با آن برخورد شود.
وزیر راهوشهرسازی تصریح کرد: از رییس سازمان ملی زمین و مسکن میخواهم یک گروه اقتصادی تشکیل دهد تا با هماهنگی وزارت اقتصاد به مدلی جدید برسیم که مالیات از کاسبی زمین و مسکن اخذ شود.
آخوندی در خصوص اخذ مالیات از اجارهنشینی نیز گفت: سیاستگذاری ما این است که هر چقدر طول دوره اجارهنشینی طولانی شود، مستاجر از رفاه برخوردار میشود و موجر به عنوان کسب و کار بادوام و قابل اتکا به آن میپردازد.
وی ادامه داد: بنابراین اگر دوره اجارهنشینی افزایش یابد، موجر مالیات کمتری پرداخت میکند. آخوندی اضافه کرد: برخی دوست دارند، پول را به ملک و یا اجارهداری ببرند سرمایهگذاری کنند بنابراین ما باید امکان سرمایهگذاری را فراهم کنیم.
وزیر راهوشهرسازی در خصوص واگذاری واحدهای مسکن مهر گفت: دولت پایبند به تعهدات خود است، بنابراین وزارت راهوشهرسازی در حوزه مسکن مهر تلاش خواهد کرد، تمام تعهدات خود را پاسخ دهد و به آنها پایبند باشد.
وی ادامه داد: من خلف وعده نخواهم کرد بنابراین باید ما خود را جای متقاضی قرار دهیم تا با واگذاریهای مسکن مهر رضایتمندی افراد را ایجاد کنیم.
لغو بازپرداخت ۲۰ساله اقساط مسکن مهر
وزیر راهوشهرسازی با تاکید بر اینکه «در هیچکدام از مصوبات قبلی تجدیدنظر نکردهایم»، گفت: بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر همان ۱۵ساله است و دولت حق ندارد برای بانک مرکزی تعیینتکلیف کند.
عباس آخوندی در حاشیه این مراسم اظهار کرد: یکی از اولویتهای ما در پروژههای مسکن مهر تعیین تکلیف همه واحدهای این طرح است.
وزیر راهوشهرسازی در پاسخ به اینکه آیا براساس مصوبه دولت قبلی بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر ۲۰ساله شده است، گفت: در هیچکدام از مصوبات قبلی تجدیدنظر نکردهایم اما دولت حق ندارد برای بانک مرکزی تعیین تکلیف کند بنابراین بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر با دوران مشارکت همان ۱۵ساله است.
مسوولان تحت فشار سودجوها
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه مدیریت زمین باید در راستای کمک به شهرداریها باشد، گفت که البته این مدیریت باید بهگونهای باشد که شهرداریها پایبند به اجرای طرح جامع شهری باشند نه شهرداریهایی که قانون میفروشند.عباس آخوندی اظهار داشت: یکی از برنامههایی که باید توسط مدیر جدید مورد توجه قرار گیرد این است که سیاست زمین باید در کنار سیاست تجهیز منابع مالی بانکها باشد تا قدرت خرید مردم در بازار مسکن افزایش یابد.
وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر زمین ابزار حفظ ارزش پول شده است و در تلاطمهای اقتصادی، نقدینگی مردم به سمت مسکن، زمین و طلا میرود تا ارزش پول حفظ شود.
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه زمین سیاست مالیاتی باید به نحوی باشد که از معاملات این بخش مالیات اخذ شود، گفت: کاسبی زمین و مسکن اشکالی ندارد اما حداقل مالیات این کاسبی باید پرداخت شود.
آخوندی با اشاره به اینکه گروه تعیین مالیات اقتصادی زمین و مسکن با هماهنگی وزارت امور اقتصادی باید تشکیل شود، گفت: سیاستگذاریهای ما در حوزه اجرای برنامهها باید به سمت طولانی شدن مدت اجارهبها باشد. این سیاست باعث میشود تا موجر مبلغ کمتری پرداخت کنند. از سوی دیگر این برنامه موجب رفاه بهتر مستاجر و کسبوکار بادوامتر برای موجر میشود.
آخوندی با اشاره به اینکه مدیریت زمین بحث مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود، گفت: مدیریت زمین را باید بهگونهای انجام دهیم تا به تدریج مازاد جمعیت ما در شهرها به سمت حومه شهر سوق داده شود. متاسفانه با وجود هشدار اوایل دهه ۵۰ درخصوص کنترل جمعیت تهران شاهدیم که در محدوده ۱۲۰ کیلومتری پایتخت تابلوی شهرکهای صنعتی دیده میشود.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت زمین بحث پیشگیری است، یادآور شد: بعضی از افراد منافع وحشتناکی در این حوزه دارند و به مسوولان فشار میآورند اما ترجیح ما باید منافع ملی باشد نه منافع شخصی.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه حوزه جمعیت تهران به بالای ۱۲ میلیون رسیده است، خاطرنشان کرد: این به آن معناست که ۱۸ درصد جمعیت ایران در یک و نیم درصد کل سرزمین کشور متمرکز شده است ما باید کیفیت زندگی در حومه تهران را از مرکز آن بهتر کنیم تا گرایش به حومه بیشتر شود اما هنوز کیفیت زندگی در حومه پایینتر است و به عبارتی حاشیهنشینی سازمانیافتهترین در مناطق داریم.
از سوی دیگر، وزیر راه در یک برنامه تلویزیونی که شنبه شب برگزار شد، اعلام کرد: مسکن مهر شکاف طبقاتی، حاشیهنشینی و مهاجرت را افزایش داد.
آخوندی در این برنامه به موضوعاتی نظیر پروژه آزادراه تهران- شمال، خطآهن گرگان- مشهد، تصادف اتوبوس در آزادراه تهران- قم و ادامهدار بودن یا نبودن مسکن مهر پرداخت.
خطآهن گرگان- مشهد اجرا میشود
آخوندی درباره مسیر ریلی گرگان- مشهد و اظهارات وزیر نیرو مبنی بر روش خلاف قانون دولت قبلی برای جذب منابع اجرای این خطآهن گفت: استفاده از منابع برای ساخت این پروژه به قوت خود باقی است و اگر این واگذاری هم برگردد باز باید سهام جایگزین معرفی شود و آقای طیبنیا سهام جایگزین معرفی کند.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه اظهارات وزیر نیرو درباره این پروژه دلایل خاص خود را داشته و خود باید در اینباره توضیح دهد، اظهار داشت: از نظر وزارت راهوشهرسازی این خطآهن اجرا خواهد شد و فقط شاید منبع تامین مالی آن عوض شود.
آزادراه تهران- شمال ۱۷ درصد پیشرفت دارد
آخوندی درباره آزادراه تهران- شمال و سرنوشت تکمیل این پروژه اظهار داشت: این مسیر آزادراهی از مسیرهای استراتژیک و مورد توجه مردم است.
وزیر راهوشهرسازی تصریح کرد: ۱۷ سال پیش عملیات اجرای این پروژه آغاز شد اما تاکنون ۱۷ درصد هم پیشرفت ندارد.
آخوندی با تاکید بر اینکه مسایل حقوقی پروژه از روز اول به دقت بررسی نشده بود، یادآور شد: در ابتدا قرار بود سرمایهگذار خصوصی در سال ۷۵ تامین مالی اجرای این پروژه را از بانک خارجی انجام داده و پروژه را اجرا کند سپس در حاشیه پروژه از امکان دسترسی جدید شهرکهایی بسازد و بفروشد تا بازگشت سرمایه از آن انجام شود.
وزیر راهوشهرسازی گفت: متاسفانه با این فرد قرارداد منعقد نشد و ایدهای کاملا معکوس اجرا شد یعنی بنیادی آمد و گفت «اول به من زمین بدهید تا بفروشم و از درآمد فروش آن جاده را اجرا کنم.»
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اصلیترین مبحث در این پروژه بررسی مسایل حقوقی است، تصریح کرد: متعهد یا باید تامین مالی را دقیقا و شفاف انجام دهد یا تکلیف پروژه روشن شود.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه دولت و بنیاد در این پروژه شریک هستند، اظهار داشت: این در حالی است که هرکدام یکدیگر را به کمکاری متهم میکنند.
آخوندی با تاکید بر اینکه باید تعهدات در این پروژه دقیقا مشخص شود، اضافه کرد: اینجانب تیم مالی حرفهای برای این پروژه در نظر گرفتهام تا موضوعات مالی پروژه را بررسی کنند.
وزیر راهوشهرسازی با تاکید بر اینکه متعهد باید توانایی خود را در این پروژه اثبات کند، اضافه کرد: در قطعه یک این پروژه ۳۲ کیلومتر مسیر مستقیم است که مصرف انرژی را کاهش میدهد.
تصادف آزادراه تهران- قم کمترین ارتباط را به وزارت راه دارد
آخوندی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت خدمات حملونقل برای اینجانب بسیار مهم است، اظهار داشت: در تمام شقوق حملونقل، ایمنی مسیر شهروندان را تامین میکنیم و سیاستهای من منعطف به این سمت است.
وزیر راهوشهرسازی در خصوص تصادف اخیر دو اتوبوس در آزادراه تهران- قم که منجر به جان باختن ۴۴ نفر از مسافران این اتوبوسها شد، توضیح داد: در چنین حوادثی خود را در سمت شهروندان قرار میدهم و از این زاویه به مساله مینگرم.
وی با بیان اینکه این حادثه کمترین ارتباط را به وزارت راه دارد، گفت: ۱۷ ارگان دستاندرکار جادهای هستند و تمامی متولیان حملونقل در این حادثه پاسخگو خواهند بود.
ارایه گزارش تصادف تا هفته آینده
آخوندی گفت: در این راستا جلسه فوری تشکیل داده و مسایل مختلف را بررسی کردیم ضمن آنکه نحوه امدادرسانی، حضور پلیس راه و خدمات اورژانس بررسی شد.وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: خارج از این مورد، هیاتی سه نفره مستقل از همه دستاندرکاران جادهای را مامور کردهام که گزارش مستقلی در اینباره تهیه کنند؛ این هیات سه پیرمرد با تجربه هستند که سالها در حوزه ایمنی و ترافیک ایران کار کردند که در اینباره گزارش مستقلی برای من تهیه کردهاند.
آخوندی با اشاره به تشکیل کمیسیون ایمنی راهها با حضور همه ارگانهای دستاندرکار جاده برای این حادثه گفت: هنوز به نتیجه قطعی درباره علت وقوع حادثه نرسیدهایم اما تا هفته آینده گزارش کاملی به مردم ارایه میدهم.
نرخهای تکلیفی با ایمنی کیفیت تناقض دارد
وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: سلامتی و ایمنی مردم در جادهها در کنار نرخهای تکلیفی حملونقل با هم ارتباط متناقض دارند و باید بین این دو یکی را انتخاب کرد.
آخوندی ادامه داد: وقتی نرخها تکلیفی باشد قطعا خدمات حملونقل کاهش مییابد در حالی که اگر نرخها آزاد باشد کیفیت افزایش مییابد که در اینباره باید گفت حتما جان مردم نسبت به مال مردم ارجحیت دارد.
وزیر راهوشهرسازی گفت: وقتی ما از حملونقل هوایی ایمن، هواپیماهای جدید، تعداد ناوگان زیاد و جوان و پروازهای به موقع صحبت میکنیم باید از آن سو به نرخهای بلیت هم بیندیشیم.
وی گفت: بالاخره وقتی در سیستم حملونقل عمومی که خصوصی هم هست قیمت تکلیفی باشد، مدیر شرکت حملونقل در مقابل این هزینههای زیاد و نرخهای تکلیفی ممکن است جایی هم کمکاری کند.
وزیر راهوشهرسازی درباره موضوعاتی نظیر «تدقیق ماموریت» و «عدالت جغرافیایی» که به عنوان یکی از شعارهای وی در وزارت راهوشهرسازی عنوان شده بود، گفت: ماموریت وزارت راه ساخت مسکن نیست و تنها کاری که وزارت راه نباید انجام دهد، ساخت مسکن است؛ این یعنی تدقیق.
آخوندی افزود: در سالهای گذشته آبادانیها در تهران و چند شهر بزرگ انجام شد و بقیه شهرها کیفیت زندگی کمتری داشتند و این مطابق عدالت نیست..
وزیر راهوشهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر مردم به شهرهایی مهاجرت میکنند که درآمد بیشتری داشته باشند و این در حالی است که مسکن مهر در تشدید مهاجرت به شهرهای بزرگ اثر قطعی دارد.
مسکن مهر شکاف طبقاتی در جامعه را افزایش میداد
آخوندی با بیان اینکه مسکن مهر یکی از هزاران ماموریت وزارت راهوشهرسازی مطرح شده بود، گفت: اگر مسوولی خود را جای مردمی قرار میداد که میخواهند در خانههایی به اسم مسکن مهر زندگی کنند، آن زمان به مشکلات آن پی میبرد؛ جایی که در حاشیه شهر، دور از امکانات، بدون فضای فرهنگی، دارای تاسیسات نامناسب روبنایی و زیربنایی و ساختمانهای عبوس هستند.
وی با تاکید بر اینکه نباید طبقات اجتماعی را از یکدیگر تفکیک کرد، توضیح داد: محله اعیانینشین و تهیدستنشین نداریم، این دستهبندی از نظر اجتماعی مناسب نیست.وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: طبقاتی کردن جامعه از بزرگترین مشکلاتی است که با آن روبهرو هستیم در حالی که ما انقلاب کردیم تا اختلاف طبقاتی نداشته باشیم اما داشتیم به سمت این اختلاف میرفتیم.
وی با بیان اینکه اتفاقات اخیر عجیب در بازار مسکن حاصل مداخلات دولتهای قبلی در بازار مسکن بود، گفت: البته ما تعهدات دولتهای قبلی را قبول داریم و اجرا میکنیم حتی اگر اصولی نباشد ولی در موضوع مسکن مهر تعهد جدیدی ایجاد نمیکنیم.
پساندازهای مردم برای مسکندار شدن را هفت برابر میکنیم
آخوندی درباره راهحل جایگزین مسکندار شدن مردم غیر از مسکن مهر توضیح داد: ما برای دهکهای متوسط پسانداز را پیشنهاد کردیم البته سه دهک پایین نیازمند حمایت هستند، باید به مردم راست گفت. تصور اینکه بانک مرکزی پول چاپ کرده و به جامعه پمپاژ میکند نادرست است در حالی که سیاستهای کلان و اقتصاد خانواده را باید با یکدیگر همراستا کرد.
وزیر راهوشهرسازی در توضیح سیستم «پسانداز برای خرید مسکن» اظهار داشت: در واقع اگر در سیستمی «پسانداز» انجام شود، دولت کاری میکند که قدرت خرید این پسانداز در شش تا هفت ضرب شود.
تغییر رویه سرمایهداران
آخوندی اضافه کرد: وضعیت بازار مسکن در شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک متفاوت است، در شهرهای بزرگ بخش عمدهای از مسکنها وسیله حفظ قیمت و ارزش پسانداز شده است در حالی که اگر این سرمایه در اقتصادی ثابت در جایی مثل اوراق بهادار به گردش بیفتد دیگر به بازارهایی نظیر ارز، سکه و مسکن نمیرود تا سفتهبازی در آن رونق گیرد.وی با بیان اینکه به تدریج به سمت رونق اقتصادی حرکت میکنیم، تصریح کرد: کسانی که پول خود را در تعداد زیادی مسکن سرمایهگذاری میکنند، قطعا با تثبیت اقتصاد مجبور به عرضه میشوند که البته این مورد به تدریج صورت میگیرد.وزیر راهوشهرسازی اضافه کرد: باید فضای مثبت به سمت تولید هدایت شود تا تعادل در قیمت دلار، مسکن و سکه داشته باشیم.
آخوندی درباره بازدید از پروژههای ساخت مسکن ونزوئلا تصریح کرد: سال ۸۷ برای بازدید از یکی از این پروژههای مسکن به ونزوئلا رفتم که بخشخصوصی آنجا پروژه اجرا کرده بود.
هرچه مدت زمان اجاره بیشتر، مالیات کمتر
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه سالی که ازدواج کردم اجارهنشین بودم، تصریح کرد: از سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ که معاون سیاسی وزیر کشور بودم در خانهای ۶۵ متری اجارهنشین بودم.
آخوندی درباره برنامه خود برای بهینهسازی سیستم مالک و مستاجری توضیح داد: در حال حاضر مشکل عمده مستاجران دوران اجاره کوتاه یکساله است البته اجارهنشینی چیزی عجیب نیست در واقع برخی سرمایه خود را به خرید مسکن اختصاص نمیدهند و مایلند اجارهنشین بوده و با سرمایه خود کار کنند.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه برای حفظ حقوق مالک و مستاجر باید مدل اقتصادی اجارهنشینی تعریف شود، گفت: نظام مالیات خانههای اجارهای را تدوین خواهیم کرد که در آن هر مالکی که ملک خود را در مدت زمانی بیشتری اجاره دهد، مالیات کمتری پرداخت میکند ضمن آنکه برای نرخ اجاره فرمول تعیین میشود و این تنظیم عمومی بازار است.
آخوندی تاکید کرد: مالیاتها باید بتوانند سرمایهگذار را در جهت موردنظر توسعه ملی مدیریت کنند که این کار نیازمند قانون و همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سپس تصویب در مجلس است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد