29 - 11 - 2022
افزایش هزینه ها بر مسافران تحمیل نمیشود
مدیرعامل هواپیمایی آسمان اعلام کرد که افزایش نرخ بلیت برای تامین هزینههای شرکت آسمان منتفی است و هدف ما خدمت به مردم است و نمیخواهیم بارمان روی دوش مصرفکننده باشد و میخواهیم با تدابیر خودمان و کمک دولت مسایل را حل کنیم.
کامبیز بابایی در پاسخ به خبرنگار
«جهان صنعت» مبنی بر اینکه به نظر شما آیا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به این صنعت کمک میکند و موجب کاهش مسافران هوایی نمیشود، گفت: هواپیمایی آسمان تابع برنامه پنجم توسعه و شرایط عمومی کشور است اما در خصوص اینکه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما چه اتفاقی میافتد در شروع ممکن است مسافران هوایی کاهش یابند اما هر افزایش قیمتی را نباید به ضرر مردم تلقی کرد. مسافران باید بدانند بابت افزایش هزینهای که پرداخت میکنند چه خدمات افزودهای دریافت میکنند در صورتی که کل کابینها نوسازی شود، در بحث میزان تاخیر پروازها و سرویسدهی به مسافران کیفیت بیشتر شود در مقابل مسافران هم به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما رضایت میدهند همانطور که دیده میشود هماکنون برخی مسافران هوایی برای استفاده از خدمات بیشتر هزینه بالاتری متحمل میشوند.وی در ادامه افزود: سیاست این شرکت این است که بار مالی را از دوش مردم برداریم و هزینهها کمتر برعهده مصرف کننده باشد.
آسمان مشکل ایمنی ندارد
بابایی با بیان اینکه ایمنی و استاندارد اولویت هواپیمایی آسمان است، افزود: تحریمها هیچ تاثیری بر ایمنی پروازها نداشته است طبق هزار ممیزی AOSA (ممیزی موضوعه یاتا) شرکت آسمان تنها شش اشکال داشت که برای سه مورد از آنها در حال تهیه مصوبه هستیم آن هم در خصوص سازوکارهای اداری بود. این در حالی است که تنها چند کشور در دنیا هستند که اشکالاتشان یک رقمی است.
وی در ادامه افزود: طی دو سال گذشته اشکالات مربوط به هواپیمایی ماهان ۳۳ بود که این آمار امسال به شش اشکال کاهش یافت. البته این اشکلات به بخش ایمنی مربوط نمیشود و به ساختار سازمانی، حراست و تامین و نگهداری مرتبط است.
بابایی از پیشخرید ۱۴ هواپیمای جدید خبر داد و گفت: نیمی از این تعداد طی مرحله نخست و نیمی دیگر در مرحله دوم با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به ناوگان هوایی افزوده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان افزود: پس از این نوسازی هواپیماهای فوکر ما به پایگاههای فرعی منتقل خواهند شد و هواپیماهای جدید ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفره جایگزین آنها در خطوط هوایی خواهند شد.
بابایی با اشاره به ایجاد شغل برای یکهزار نفر با راهاندازی ساختمان شیراز هواپیمایی آسمان ادامه داد: در پی ایجاد یک سالن اختصاصی برای پروازهای «آسمان» در شیراز هستیم.
وی همچنین گفت: ما براساس برخورداری از مجوز ایرتاکسی درصددیم تا از هواپیماهای دارای قابلیت پرواز کوتاه مانند ATR برای مسیرهای کوتاه استفاده کنیم که نمونه آن پرواز ۲۰ دقیقهای تا فرودگاه کلاله در استان گلستان است.
بابایی با بیان اینکه از ۴۰ هزار شرکت هواپیمایی جهان تنها ۲۰۰ شرکت در ردهبندی یاتا قرار دارند و رتبه آسمان و دو شرکت دیگر ایرانی (ایرانایر و ماهان) در این ردهبندی، حدود یکصد است، گفت: این در حالی است که ایرلاینهای منطقه ما که با مشکلات تحریم نیز مواجه نیستند، رتبههایی در همین حدود دارند.
وی با بیان اینکه ایمنی پیادهسازی شده در «آسمان» براساس پارت ۱۴۵ اتحادیه اروپاست، افزود: این تعهدی است که ما برای خود قائلیم و هیچکس در جمهوری اسلامی ایران ما را مجبور به پرداخت چنین هزینه سنگینی برای دستیابی به این سطح از استانداردهای بینالمللی نکرده است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان با بیان اینکه ۷۰ درصد مناطق محروم زیر پوشش پروازهای آسمان هستند، ادامه داد: اولین پرواز اروپایی آسمان تا دو هفته دیگر انجام خواهد شد.
بابایی با بیان اینکه هر هفته صندلیها و کابین یکی از هواپیماهای ما توسط یک شرکت بلژیکی نوسازی میشود، افزود: علاوه بر این در پی آن هستیم تا تاخیرها را به حداقل برسانیم و کیفیت پذیرایی و خدمات را افزایش دهیم.
کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت
مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر پرداخت یکصد میلیارد تومان از محل کمک به مناطق محروم به شرکت آسمان به عنوان تهاتر برای سوخت گفت: مشکل ما با شرکت نفت بهزودی حل خواهد شد.
وی توجه ویژه به پروازهای مناطق محروم یا مسیرهای کمتردد را از رویکردهای عمده شرکت آسمان اعلام کرد و افزود: در این راستا روز شنبه پرواز تهران- شاهرود- مشهد- شاهرود- تهران افتتاح شد که این مسیر اگرچه پرترافیک نیست اما با هدف خدمترسانی به مردم برقرار شده است.
پرواز آسمان به سوئد، انگلیس و آسیای دور
بابایی افزود: طبق توافقات صورتگرفته با سازمان هواپیمایی کشوری بهزودی مسیرهای جدیدی که درخواست کرده بودیم راهاندازی میشود و در این راستا، پرواز تهران- پاریس، تهران- استکهلم و پرواز شیراز- لندن برقرار خواهد شد علاوه بر این برقراری پروازهای آسیای دور را هم در برنامه داریم.
پرواز تهران- کاراکاس در گینس ثبت میشود
مدیرعامل آسمان با اشاره به پرواز ۱۷ ساعته و بدون وقفه صورت گرفته در سفر اخیر رییسجمهور ایران به کاراکاس ونزوئلا با هواپیمای ایرباس شرکت آسمان گفت: شرکت ایرباس برای پرواز آزمایشی ایرباس ۳۴۰ یک پرواز ۱۸ ساعته بدون مسافر و و بدون صندلی انجام داد در حالی که پرواز تهران- کاراکاس صورت گرفته توسط آسمان با مسافر بود و این رکورد بسیار خوبی در پرواز بدون وقفه است که پیگیر ثبت آن در کتاب رکوردهای گینس هستیم.
وی اظهار کرد: هواپیمایی آسمان، سال گذشته بیشترین تعداد پرواز را داشته و به همه جای ایران پرواز دارد. به طور کلی این شرکت بیشترین تعداد پرواز در فرودگاههای کشور را دارد زیرا عزم ما خدمت به مردم است و این شعار از قدیم در آسمان مطرح بوده و ما هم پیگیر آن هستیم و هیچ کوتاهی در این زمینه نخواهیم کرد. مردم صاحبان اصلی این صنعت هستند و باید این صنعت در اختیارشان قرار بگیرد.
بابایی درباره مسایل اقتصادی و برخی مشکلات مالی شرکت آسمان گفت: شرکت در سالهای گذشته مشکلات اقتصادی داشته و به نوعی زیانده محسوب میشد اما اکنون شرایط در حال تغییر است و امسال حتما سوددهی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: امروز شرکتهای هواپیمایی علاوه بر فروش صندلی، باید در حوزههای مرتبط دیگر هم درآمدزا باشند. شرکت آسمان استانداردهای بینالمللی را دارد. به عنوان نمونه ما در حال حاضر مجوز تعمیر و نگهداری هواپیماهایی از جمله MD و ایرباسهای مختلف را داریم و شرکتهای داخلی به جای این که برای تعمیر به خارج از کشور بروند، با هزینههای پایین در داخل نیاز خود را برطرف میکنند.
مدیرعامل هواپیمایی آسمان ادامه داد: آسمان در سالهای گذشته به خاطر مشلات اقتصادی، بدهیهایی داشته اما اکنون درباره تمامی معوقات به تفاهم رسیدهایم و بقیه موارد را نیز به روز پرداخت میکنیم.
کمک دولت برای پرداخت بدهیها
بابایی هچنین درباره بدهی هواپیمایی آسمان به شرکت پخش فراوردههای نفتی گفت: با توجه به شرایط پیشآمده، هیات دولت مصوب کرد که یکصد میلیارد تومان از محل کمک به مناطق محروم- که شرکت آسمان به آن مناطق پرواز دارد- به عنوان تهاتر برای سوخت شرکت آسمان در نظر گرفته شود که مقدمات آن در حال فراهم شدن است و ابلاغ هم شده و مشکل ما با شرکت نفت به زودی حل خواهد شد. هزینههای جاری ما به شرکت نفت نیز روزانه پرداخت میشود.
وی یادآور شد: در مورد بدهیمان با شرکت فرودگاهها نیز در حال به روز شدن هستیم و به غیر از چند فرودگاه، سایر فرودگاهها را تسویه کردهایم.
ورود ۷ فروند هواپیمای جدید
بابایی درباره کمکهای صورتگرفته از سوی صندوق توسعه مالی به ایرلاینها برای نوسازی ناوگان گفت که نامهنگاریهای لازم در این رابطه صورت گرفته و دو درخواست آسمان در این راستا به نتیجه رسیده است. در حال حاضر هفت فروند هواپیمای خریداریشده توسط آسمان در کشور ثالث نگهداری میشود که به محض فراهم شدن شرایط، وارد کشور خواهند شد.
وی ادامه داد: آسمان نسبت به ایرلاینهای دیگر جوانتر است و تقریبا جوانترین هواپیماها را در کشور دارد و تدبیر جدید ما زیباسازی ظاهر هواپیماست زیرا مردم ما به ظاهر توجه میکنند و قرار است با همکاری یک شرکت بلژیکی داخل کابینهای هواپیماهای آسمان نوسازی شود.
مدیرعامل آسمان یادآور شد: در حال حاضر هواپیمایی آسمان ۲۰ فروند فوکر ۱۰۰، شش فروند بویینگ پیشرفته، شش فروند ایآرتی ۷۲ و یک فروند ایرباس ۳۴۰ دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد