13 - 01 - 2024
افزایش ۱۷ درصدی آمار بازماندگان از تحصیل در ۷ سال تحصیلی
«جهانصنعت»- با وجود شعارهای همیشگی درباره عدالت آموزشی و پوشش کامل تحصیلی در کشور، روند ترک تحصیل و بازماندگی از آموزش همچنان صعودی است. چند روز پیش، «احمد محمودزاده» معاون وزیر آموزشوپرورش گفت که در مناطق آزاد، ۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داریم. به گفته او بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل مربوط به چابهار و منطقه آزاد اروند است. مرکز پژوهشهای مجلس سال گذشته در گزارشی درباره تبعات خارج شدن کودکان از چرخه آموزش نوشت: ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل به دو وضعیتی گفته میشود که افراد لازمالتعلیم بیرون از چرخه نظام آموزشوپرورش قرار میگیرند. در ادامه این گزارش آمده است که این موضوع آسیبهای اجتماعی زیادی همچون بزهکاری، اعتیاد، سرقت و مواردی از این دست را رقم میزند. در نهایت نهاد مسوول باید ضمن تقبل هزینه فرصت ازدسترفته، اعتبارات بسیاری را برای کاهش این آسیبها و مدیریت آنها هزینه کند.
افزایش آمار بازماندگان از تحصیل در ایران
مرکز پژوهشهای مجلس در آخرین گزارش خود در این مورد به بررسی آمار بازماندگان از تحصیل و کسانی که ترک تحصیل میکنند، پرداخت. در این گزارش آمده که آمار بازماندگان از تحصیل همسو با سیاستگذاریها و در جهت کاهش و در نهایت به صفر رسیدن نیست، بلکه این نرخ در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نسبت به سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ به میزان ۱۷/۱۵ درصد افزایش یافته است؛ این شیب صعودی در هفت سال تحصیلی رقم خورده است!
در ۵ سال فقط ۴ درصد از بازماندگان جذب شدند
بازوی پژوهشی مجلس در ادامه این گزارش نوشت که نرخ جذب بسیار ناچیز کودکان بازمانده از آموزش در کنار تعداد بالای ترک تحصیلی سالانه، سبب شده تا روند بازماندگانی از تحصیل در نظام آموزشوپرورش رو به رشد باشد. بررسی دادههای این گزارش نشان میدهد که در سالهای تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بیش از چهار میلیون کودک از تحصیل بازماندند. از این میان فقط حدود چهار درصد از آنها بار دیگر به سیستم آموزشی کشور جذب شدند. به عبارتی ۹۶ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازنگشتند!
سیاستگذاریها برای جذب بازماندگان شکست خورد
مرکز پژوهشهای مجلس نوشت که علیرغم سیاستگذاری مکرر در قبل و بعد از انقلاب برای پوشش کامل آموزشی و جذب همه کودکان بازمانده از تحصیل، این اهداف تحقق نیافته است. در ادامه این گزارش آمده که ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از تحصیل بازماندند. ۲۷۹ هزار و ۱۹ نفر نیز در این بازه زمانی ترک تحصیل کردند. بازوی پژوهشی مجلس نوشته است که سیاستگذاری برای پوشش تحصیلی و جذب کودکان بازمانده از آموزش از واقعیتها و وضعیت موجود مساله اثرپذیری نداشته است. بهگونهای که ادبیات سیاستی این حوزه همواره به ذکر عبارتهای توصیهای و کلی همچون آموزش اجباری، پوشش کامل تحصیلی و جذب افراد بازمانده از تحصیل اکتفا کرده است. در ادامه این گزارش آمده که سیستم آموزشی با وجود ادامه روند بازماندگی و ترک تحصیل، رو به سوی قاعدهگذاری عملیاتی و اجرایی برای حل مساله نیاورده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد