26 - 07 - 2017
امکانات نمایشگاه جهانی نبود
مجتبی عبدی- بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی الکامپ تهران در حالی به کار خود پایان داد که باز هم غرفههای بزرگ اپراتورها و شرکتهای خدماتدهنده اینترنتی معروف با استخدام مجریان و برگزاری مسابقه و اهدای جایزه مخاطبان را به سمت خود میکشاندند. الکامپ به جای آنکه یک نمایشگاه تخصصی در حوزه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک باشد، وجه غالب آن بیشتر شبیه جشن یا به قول فرنگیها کارناوالی از عروسک، بادکنک و صفهایی برای مسابقه و جایزه است و بالاخره مشخص نشده صنعت الکترونیک و کامپیوتر کشور در کجا قرار دارد و جایگاه آن نسبت به سایر کشورها چیست.
وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه، محور نمایشگاه الکامپ را شبکه ملی اطلاعات دانست، هر چند رنگ و بوی نمایشگاه ربطی به شبکه ملی اطلاعات نداشت و شرکتکنندگان این نمایشگاه را در حد و اندازه صنعت آیتی ندانسته و آن را فاقد سطح و ماهیت تخصصی دانستند.
از جمله نقاط ضعفی که در این نمایشگاه به وضوح به چشم میخورد این بود که الکامپ با نمایشگاه بینالمللی و استانداردهای یک نمایشگاه آیتی فاصله بسیار زیادی دارد. برای مثال کارتهای ورودی کماکان قدیمی هستند و الکترونیکی نشدهاند. اگرچه این نمایشگاه خدمات و محصولات تخصصی ارائه میدهد اما تنها عده کمی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه افرادی متخصص بودند و توانستند از امکانات آن بهرهمند شوند البته اینگونه نمایشگاهها نه تنها میتوانند در زمینه شناخت محصولات و ارائه خدمات راهگشا باشند و به بالا بردن سطح کیفی محصولات و خدمات کمک کنند بلکه در تجارت نیز سهیم هستند و اگر درست و برنامهریزی شده به آنها پرداخته شود با توجه به اینکه نمایندگان رسمی از هر شرکت معتبری که در زمینه آیسیتی فعالیت میکند در آن حضور دارند، میتواند کمکی برای رفع معضل قاچاق نیز باشد. از طرفی در این نمایشگاه از پروژههای دولت همچون فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، دولت موبایل بهرهبرداری شد که در راستای توسعه حوزه آیسیتی است.
حضور بیسابقه استارتآپها
یکی از مزیتهای الکامپ ۲۳ حضور شرکت ۳۳۸ استارتآپ ایرانی در بخش الکام استارز بود. در این نمایشگاه سالنهایی به استارتآپها و شرکتهای نوپا اختصاص داده شد. به گفته مسوولان حضور استارتآپها در نمایشگاه امسال به لحاظ تعداد و تنوع چشمگیر بود. همچنین استقبال مردم و بازدید از غرفههای استارتآپها بیش از سالهای قبل بود. استارتآپهای خدماتی و فروشگاهی که در این نمایشگاه حضور داشتند اقدام به خدمات منازل از قبیل نظافت، مراقب از کودکان و سالمندان در خانه و تعمیرات تجهیزات خانگی میکردند و خدمات آنها به وسیله وبسایتها یا نرمافزارهای موبایلی ارائه میشد. برخی از این استارتآپها به پرداختهای آنلاین مجهز بودند و برخی دیگر نیز پرداخت در محل را داشتند.
سالن اشتغال پدیده الکامپ بیست و سوم
نمایشگاه الکامپ را میتوان فرصتی برای حل مشکلات صنعت و ایجاد فضای توسعه اقتصادی دانست.
امسال شاهد اختصاص سالنی به عنوان سالن اشتغال در این نمایشگاه بودیم. با توجه به اینکه اشتغال مساله مهمی در دنیا و همینطور ایران است در سالن اشتغال در الکامپ علاوه بر اشتغال بر مقوله نیروی انسانی نیز پرداخته شد.با توجه به اینکه در دو دوره الکامپ گذشته نیز از استارتآپها حمایتهایی شد و برخی موفق به توسعه کسبوکار خود شدند، در این صورت بهعنوان کارآفرین به نیروی انسانی کارآمد نیاز خواهند داشت که در این راستا سالن اشتغال برای پیوند جویندگان کار با شرکتهای جویای نیروی انسانی برپا شد تا این حلقه از زنجیره صنعت نیز مهیا شود. بر این اساس دانشجویان در حال تحصیل در کشور نیز توانستند با حوزههای کاری در آیسیتی آشنا شوند و همچنین غرفهداران توانستند در استخدام نیروی ماهر توانمند باشند.
برگزاری مسابقات بازیهای رایانهای
امسال علاوه بر اینکه شرکتهای تولیدکننده بازیهای رایانهای با عنوان الکام گیمز به الکامپ آمدند، بخش مسابقات بازیهای رایانهای در سطح ملی را نیز برای اولین بار در الکامپ شاهد بودیم. فینال این مسابقات در یک سالن اختصاصی طی چهار روز در الکامپ برگزار شد و به این ترتیب گیمرها و مخاطبان بازیهای رایانهای هم به الکامپ آمدند.
ادغام دو نمایشگاه
در حالی که زمزمههایی از ادغام دو نمایشگاه الکامپ و تلکام به گوش میرسد، مشکل حل نشده ترافیک را میتوان یکی از مسایلی دانست که در زمینه ادغام کارشناسی نشده است.
چنانچه در ساعات اولیه افتتاح نمایشگاه و همچنین در روزهای بازدید از آن شاهد تاثیر حضور بازدیدکنندگان در خیابانهای اطراف و بهخصوص راههای ارتباطی به نمایشگاه بودیم که بار سنگین ترافیکی را به همراه داشت. اینطور به نظر میرسد که ادغام دو نمایشگاه پرمخاطب تنها مشکلات را دوچندان میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد