23 - 01 - 2025
اولین اقدام دولت در واقعیسازی قیمت خودروهای وارداتی
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت ضمن ارائه لیستی شامل 1٠مدل خودروی وارداتی که در پی کاهش ارزش گمرکیشان، با کاهش قیمت همراه شدهاند، از خروجی اولین اقدام دولت در حوزه واقعیسازی قیمتها خبر داد و تاکید کرد: این روند ادامهدار خواهد بود و درخواست شرکتها برای کاهش ارزش گمرکی خودروها، بهزودی در کمیته ارزش مصوب و اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، ٢١آذرماه بود که مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت از اقدام و تلاش جهت کاهش جدی ارزش گمرکی خودروها خبر داد و اعلام کرد که بر این اساس، در ابتدا برای برخی خودروها قیمت نهایی کاهش پیدا میکند اما در آینده نزدیک اکثر قریب به اتفاق قیمتهای ارزی در سامانه گمرک اصلاح خواهد شد و قیمت پایین خواهد آمد.
پس از گذشت کمتر از یکماه و نیم از اعلام این موضوع، مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت دیروز در نشست خبری با خبرنگاران، از به ثمر نشستن اولین اقدام مهم دولت در حوزه واقعیسازی قیمت خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: خروجی چندماه پیگیری مداوم و همکاری شرکتها در گرفتن قیمت از مبدا (نه از منطقه)، این شد که در حال حاضر ارزش گمرکی ١٠ مدل خودرو از برند تویوتا کاهش یافت.
وی افزود: بهطور مثال تویوتا لوین از حدود ١٩هزار یورو به ١٣هزار و ۵٠٠ یورو کاهش پیدا کرده است یا کرولا کراس که حدود ١٩هزار و ٨٠٠ یورو بود به ١۶هزار یورو کاهش پیدا کرده است.
ضیغمی تصریح کرد: این روند، حتما ادامهدار خواهد بود و درخواست سایر شرکتها برای کاهش قیمت ارزشهای گمرکی، بهزودی در کمیته ارزش مصوب خواهد شد.
این کاهش ارزش گمرکی که قطعا منجربه کاهش قیمت نهایی خودروها خواهد شد، ممکن است منجربه تقاضای انصراف برخی ثبتنامکنندگان قبلی شود، این مقام مسوول امکان انصراف را رد کرد.
در این حال، تسنیم گزارش کرد، بررسی سامانه ارزش گمرک نشان میدهد، ارزش برخی مدلهای خودروهای وارداتی بهروز شده است. به عنوان مثال، تویوتا لوین از حدود ١٩هزار یورو به ١٣هزار و 500 یورو کاهش پیدا کرده است یا کرولا کراس که حدود ١٩هزار و 800 یورو بود به ١6هزار یورو کاهش پیدا کرده است.
این در حالی است که تنها در یک نمونه مورد بررسی که حواشی خبری در گذشته ایجاد کرده بود شاهد کاهش قابلتوجه ارزش گمرکی نسبتبه قبل (از 19800 به حدود 16هزار دلار) هستیم.
گفتنی است، چندی قبل در کنار تخلفات پیشفروش، ابهامات جدی در مورد ارزشگذاری گمرکی خودروهای وارداتی (از سوی کمیته ارزشگذاری خودرو) مطرح شده بود.
بر این اساس، گزارشها نشان میدهد، برخی واردکنندگان، ارزش خودروها را بیش از ارزش واقعی اظهار کردهاند. این موضوع منجربه افزایش انتقادات از شفافیت فرآیند ارزشگذاری شده است.
در واکنش به این انتقادات گمرک اعلام کرده است، ارزش توسط کارگروه یا کمیته ارزش زیر نظر صمت تعیین شده است.
این در حالی است که بهتازگی وزیر صمت درخواست متولیگری کمیته ارزش خودرو طبق قوانین بالادستی را طی نامه مکتوب مطرح کرده بود.
ابهامات پیشفروش خودرو به کجا رسید؟
در این حال، جدای از موضوع ارزشگذاری با توجه به سوابق گذشته و پروندههای بیسرانجام مرتبط با عدم ایفای تعهد، نظام پیشفروش خودرو وارداتی باید شفاف و در چارچوب قوانین تعیینشده عمل کند. گزارشهایی از وضعیت دوگانه و ابهامآلود در این حوزه نگرانیهایی را برانگیخته است. یکی از مسائل پرچالش، جمعآوری منابع مالی از متقاضیان خارج از سامانههای رسمی است که شائبههایی درباره سازوکار نظارتی و چگونگی صدور چنین رویکردهایی ایجاد کرده است.
در همین حال، سازمان توسعه تجارت ضوابط ثبت آماری واردات خودروی اشخاص حقیقی را ابلاغ کرد. ایجاد سازو کار ثبت سفارش واردات خودروهای برقی و هیبریدی و…. نو و کارکرده براساس ضوابط قانون بودجه سال1403 ابلاغ شد.
در این بخشنامه آمده است واردات خودروی کارکرده با مدل2020 و ماقبل مجاز نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد