27 - 11 - 2019
اولین قربانی تشدید تحریمها
گروه حملونقل- صنعت هوانوردی همانطور که خیلی زود از امتیاز برجام بهرهمند شد، حالا به اولین قربانی تشدید تحریمها و خروج آمریکا از برجام تبدیل شده است. گفتههای دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی حاکی از آن است که ایرلاینهای کشور جز بلاروس و ترکیه دی هیچ نقطه دیگری خارج از مرزهای ایران نمیتوانند سوختگیری کنند که این سوختگیری هم به وسیله پرداخت پول نقد توسط خلبان امکانپذیر میشود. از سوی دیگر نوسانات ارزی کشور برای ایرلاینها که یکی از مهمترین مصرفکنندگان ارز در کشور محسوب میشوند مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه تسریع در پرداخت ارز نیمایی برای شرکتهای هواپیمایی حیاتی است، گفت: بسیاری از شرکتها هنوز نتوانستهاند ارز دریافت کنند، آنهایی هم که گرفتهاند باید در بازار آزاد، تبدیل کنند.
مقصود اسعدیسامانی درباره نحوه ارائه ارز نیمایی به شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: ارائه ارز نیمایی به شرکتهای هواپیمایی، همچنان به صورت نامنظم و در واقع یک خط در میان انجام میشود. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: در همین راستا شرکتهای هواپیمایی گلایه دارند که ارز نیمایی در زمان لازم و بهموقع به آنها تخصیص نمییابد، بنابراین ناگزیر هستند به خاطر سرعت کار خود ارز آزاد از طریق بازار تهیه کنند.
پول سوخت هواپیما نقدی جابهجا میشود
وی با تاکید بر اینکه دریافت ارز به صورت آزاد هزینه شرکتهای هواپیمایی را افزایش داده است، گفت: در تخصیص ارز نیمایی، سرعت عمل بسیار مهم است، به عنوان مثال برای پرداخت پول سوخت شرکتهای سوخترسان در پروازهای خارجی، شرکتهای هواپیمایی باید ارز کش (نقد) به همراه داشته باشند، حال اگر در تامین ارز تسریع نشود، شرکتها مجبور هستند از بازار آزاد ارز
تهیه کنند.
سرعت در تامین ارز برای شرکت هواپیمایی حیاتی است
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: یا ممکن است شرکت هواپیمایی برای رفع نقص فنی خود نیازمند یک قطعه باشد، بنابراین باید ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار به سرعت تامین کند، زیرا شرکت در پروازهای خود نمیتواند معطل شود و باید با رفع نقص فنی، هواپیما پرواز کند، حال زمانی که در تخصیص ارز نیمایی تاخیر رخ میدهد، شرکت هواپیمایی مجبور است به ناچار ارز را از بازار آزاد تهیه کند.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر ثبتسفارش و دریافت ارز نیمایی از بانک، خود پروسه زمانی طولانی دارد، اما هواپیما را نمیتوان برای یک قطعه ۵۰ هزار دلاری زمینگیر کرد و ۲ ماه در صف ارز ماند.
برخی پروندههای دریافت ارز نیمایی جواب داده نمیشود
اسعدیسامانی با بیان اینکه زیرساختهای ارتباطی شرکتهای هواپیمایی با بانکها از نظر دریافت ارز نیمایی برقرار است، افزود: با این وجود پروسه تصمیمگیری و تخصیص ارز نیمایی طولانی است، حتی برخی از پروندههای ما هم جواب داده نمیشود.
هزینه ۱۲ درصدی تبدیل و نقلوانتقال ارز نیمایی برای شرکتها
وی اظهار داشت: مشکل دیگر شرکتهای هواپیمایی این است که اگر ارز نیمایی آن هم با تاخیر داده میشود، به یورو و دلار نیست در حالی که معاملات شرکتهای هواپیمایی با طرفهای مقابل، اغلب به صورت یورو یا دلار است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: بانک مرکزی به جای یورو و دلار به ما روپیه هند، لیر ترکیه یا یوآن چین در قالب ارز نیمایی میدهد، حال شرکتهای هواپیمایی باید این ارزها را در بازار آزاد تبدیل کنند بنابراین هزینه تبدیل و هزینه نقلوانتقال بر آنها متحمل میشود که حدود ۱۲ درصد است ضمن آنکه این پروسه سرعت لازم را هم ندارد و با تاخیر انجام میشود.
برخی شرکتهای هواپیمایی هنوز نتوانستهاند ارز نیمایی بگیرند
اسعدیسامانی درباره روند دریافت ارز نیمایی از سوی شرکتها بیان کرد: همانگونه که گفته شد شرکتها با تاخیر این ارز را دریافت میکنند همچنین برخی شرکتهای هواپیمایی هم هنوز نتوانستهاند ارز نیمایی دریافت کنند، بنابراین مجبور هستند، ارز مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تهیه کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد