17 - 11 - 2024
اکثر تهیهکنندگان جسارت ساخت فیلم اجتماعی ندارند
کارگردان فیلم سینمایی «سه جلد» با اشاره به اینکه سینمای اجتماعی در سهسال اخیر رها شده، گفت که فیلمش در اکران نادیده گرفته شده است. فیلم سینمایی «سه جلد» به کارگردانی مهدی اسماعیلی با حضور این کارگردان و به میزبانی روزبه رحیمینژاد و احسان طهماسبی، منتقد و نویسنده سینما در برنامه «اکران» نقد و بررسی و از اکران مدیا پخش شد. اسماعیلی در ابتدا عنوان کرد: امروز تهیهکنندگانی که جسارت ورود به مسائل اجتماعی را داشته باشند، خیلی کم هستند. هدف حضور در جشنوارههای بینالمللی با «سه جلد» را داشتیم اما وقتی فیلم برای پروانه نمایش رفت، فهمیدیم این اثر اجازه حضور در جشنوارههای خارجی را ندارد. این کارگردان سینما توضیح داد: در جلسات اول به باران کوثری رسیدیم و متوجه شدم با یک بازیگر خلاق و همراه روبهرو هستم و بخش بزرگی از کیفیت تولید فیلم ارتباط مستقیم با همراهی عوامل دارد. همه فیلمنامه روی کاراکتر باران کوثری بود و خوششانس بودم که با او کار کردم. احسان طهماسبی نیز اظهار کرد: شرایط اکران بهنحوی است که وقتی یک فیلم اجتماعی را میبینیم ناخودآگاه هیجانزده میشویم و هر فیلم اجتماعی به اصطلاح کفش کهنه در بیابان است. اثرات کناررفتن درامهای اجتماعی در حال پررنگ شدن است و این موضوع به ضرر سینمای اجتماعی است. «سه جلد» نیز از این تفکر و دیدگاه در حال آسیب دیدن است و این شرایط به تبلیغات «سه جلد» و شیوه مواجهشدن مردم با این فیلم نیز اثرگذار است. وی ادامه داد: جریان رسمی در چنین روزگاری خیلی علاقهای ندارد به فیلم «سه جلد» بپردازد. اسماعیلی تصریح کرد: تبلیغات فیلم ما کم است که بخشی از آن در اختیار ما نیست. نباید فراموش کنیم سینمای اجتماعی سه سال است که رها شده و ورود به این عرصه برای پخشکننده و سینمادار کار آسانی نیست. فیلم در حال حاضر بین ۳۰ تا ۳۸ سالن در اختیار دارد و جزو کمسانسترین فیلمهای اکران است. اقتصاد سینمای ایران را اکنون چند سکانس رقص میگرداند. طهماسبی درباره نقش کمرنگ شدن سینمای اجتماعی در فعالیت منتقدان سینما توضیح داد: جدایی از سینمای ایران در تفکر و یادداشتهای منتقدان سینمای ایران دیده میشود و متاسفانه علت این موضوع، سیاستگذاری در اکران و تولید است و منتقدان به سمتوسوی سینمای جهان سوق داده شدند. وی ادامه داد: «سه جلد» با همه ایرادات وارده، یک فیلم غیرشعاری و مستقل و خارج از جریان فمینیسم زرد است و به مسالهای میپردازد که ممکن است برای هر زنی در هر جغرافیایی رخ دهد. بهرنگ دزفولیزاده، تهیهکننده و کارگردان فیلم کوتاه «استون» نیز در این برنامه عنوان کرد: ۲۰سال عکاسی فیلم و ۸فیلم کوتاه در حوزه معلولان تولید کردم و «بیصدا حلزون» نیز با همین رویکرد ساخته شد. دوست دارم فیلم بلند خودم را در فضایی بسازم که حرفی برای گفتن داشته باشد. این کارگردان سینما یادآور شد: در سینمای اجتماعی با موضوعات تکراری روبهرو هستیم و همه از فیلمهای موفق تقلید میکنند و موضوعاتی که من در نظر دارم مواردی است که جامعه سطح آگاهی کمتری نسبت به آن دارد. در این برنامه همچنین فیلم «گود وان» مورد بررسی قرار گرفت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد