17 - 04 - 2020
اکران فیلم با طعم پول کثیف
روز سوم جشنواره فیلم فجر با اکران فیلمهایی از صفی یزدانسان، رضا میرکریمی و محمدرضا هنرمند ادامه یافت. روز دوم این جشنواره و اکران فیلمها در کاخ رسانه همه را ناامید کرده بود. هرچند که فیلمهای روز سوم هم چنگی به دل نزد اما منتقدان را به دیدن ادامه جشنواره امیدوار کرد.
یکی از موضوعاتی که در روز سوم جشنواره دوباره بر سر زبانها افتاد، پول کثیف بود. همه چیز از سریال جنجالی «شهرزاد» شروع شده است. پول محمد امامی و اتهاماتی که بر سر قضیه بانک سرمایه به او و شرکایش وارد شده است.
قبلتر نیز حضور بابک زنجانی در چند پروژه سینمایی مسولهساز شده بود اما این بار قضایا ابعاد پیچیدهتری پیدا کرده است.
با مرام تختی فیلم ساختیم
فیلم «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیهکنندگی سعید ملکان از جمله فیلمهای پرخرج جشنواره فیلم فجر است که در روز اول به نمایش درآمد. بسیاری از خبرنگاران نسبت به وضعیت مالی این پروژه سوال داشتند و دارند. حالا سازندگان این فیلم برای رفع شبهات بیانیهای منتشر کردهاند.
متن این بیانیه به شرح ذیل است:
از سال گذشته که در نشست خبری «تنگه ابوقریب» بودجه تولیدی فیلم را اعلام کردیم، امید داشتیم بازار شایعه و تهمت برچیده شود و اندک آرزویی که سایر تولیدات سینمایی هم مشی مشابهی در پیش گیرند تا سره از ناسره مشخص و شفافیت مالی تولیدات سینمای ایران به سنت بدل گردد.
در ادامه همین نگاه و با اعتقاد به لزوم آگاهی مخاطبان و رسانهها، در خبرهای مربوط به سریال «نهنگ آبی» هم نام تکتک سرمایهگذاران را ذکر کردیم. شگفت این که تمرکز بر پروژههای بعدی و پرهیزمان از پاسخ دادن و پیگیری قضایی، ادعاهایی که بدون مبنا و سند بر زبانها و کاغذها جاری میشد، توهم «درستی افتراها» را در کسانی تقویت کرد.
ظاهرا همه شبها و روزهایی را که به دوندگی برای مهیا کردن شرایط و سرمایه ساخت «تختی» گذراندیم، نارفیقان به تیز کردن قلمهای تهمت و تقویت تصورهای خودساخته سپری کردند و اینک که توانستیم عهدمان را با خود به جا آوریم و حتی به قیمت توقف تولید «تختی»، به پیشنهادهای نوکیسگان، نه بگوییم و داستان جهان پهلوان را مثل زندگی و شخصیت خودش پاکیزه از هر پول مشکوک و دور از پیشنهادهای به اصطلاح نجومی بسازیم، ورق را برگشته میبینیم و در کنار ستایشها و محبتها و حتی نقدهای جدی و کوبنده و ریزبینانهای که خستگی از تنمان به در میکند، دهانهایی را همچنان گشوده به تکرار تهمتهای نخ نما و نامربوط مییابیم.
همینجا صراحتا اعلام میکنیم بودجه پروژه تختی هشت و نیم میلیارد تومان بوده که شصت درصد آن را سعید ملکان و چهل درصد را بنیاد سینمایی فارابی تامین کردهاند.
صراحتا از هر شخص یا ارگانی که مدعی داشتن سهمی در این پروژه است یا هر رسانهای که سندی مبنیبر مشارکت نهادها یا افرادی دیگر در تولید این فیلم دارند، میخواهیم اسناد ادعایشان را بدون پردهپوشی منتشر کنند. در غیر این صورت پیگیری قضایی تهمتها و ادعاهای بدون مبنا و مدرک را بر خود محفوظ میدانیم و تلاشهای غیرمنصفانهای را که به نظر میرسد با هدف حاشیهسازی برای پروژه «غلامرضا تختی» انجام میشود بیپاسخ نخواهیم گذاشت.
در پایان از تمام رسانههایی که نقد و پرسشگری را به اغراض شخصی نمیآمیزند و تحقیق را پیشنیاز طرح ادعا میبینند، تشکر میکنیم.
احساس خطر میکنم
فیلم «قصرشیرین» دومین فیلمی بود که در روز سوم جشنواره برای خبرنگاران اکران شد. فیلم تازهای از رضا میرکریمی با نویسندگی محسن قرایی. فیلمی که نسبت به باقی اکرانهای آن روز و روز قبلتر شرایط بهتری داشت. اما کنفرانس خبری ساخته تازه میرکریمی جنجال دیگری را به همراه داشت؛ پولهای کثیف. خبرنگاران در این کنفرانس در باره همکاری میرکریمی با پروژه پرخرج «ما همه با هم هستیم» سوالاتی را مطرح کردند. فیلمی به کارگردانی کمال تبریزی و تهیهکنندگی رضا میرکریمی. او در جواب حاشیه اینطور پاسخ داد:
«من یک سال است که درباره فضاسازیهایی که برای «ما همه با هم هستیم» صورت گرفته، سکوت کردم. قصه اصلا این نیست که منابع فیلم از کجا تهیه شده بلکه قصه این است که جریانی که چندین سال است سینمای ایران را با فیلمهای سخیف در اختیار خود گرفته، به محض اینکه از ورود افراد تازه به چرخه تولید و اکران احساس خطر میکنند شروع به فضاسازی و گفتن صحبتهایی درباره استفاده از پولهای کثیف در آثار دیگر میکنند.»
او افزود: «ما همه با هم هستیم» هنوز اکران نشده اما بعد از اکران متوجه میشوید که چه کمدی متفاوتی است و ما هم پولی خارج از عرف به کسی ندادهایم. این را هم باید بگویم که همانهایی از حضور ما احساس خطر میکنند که خودشان پول کثیف استفاده میکنند. ضمن اینکه برخی میگویند کیومرث پوراحمد نسبت به فیلم من موضع گرفته اما او رفیق من است و نسبت به این موضوع حرفی نزده بلکه برخی در این باره شیطنت کردهاند و اطلاعات غلطی به او دادهاند.»
در ادامه این نشست سازندگان این فیلم به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.
بهداد در ادامه درباره نقشش بیان کرد: فضیلتی نیست کسی در هنگام ایفای نقش از خودش فاصله بگیرد و به شیوه دیگری نزدیک شود. در عین حال فضیلتی نیست کسی نقشی را به خودش نزدیک کند. هرکدام از اینها اگر اتفاق بیفتد امانتداری نشده است و اگر خوب اتفاق بیفتد ماحصل کار خوب خواهد بود اما من بازیهای بسیار زیاد خوبی را سراغ دارم که دال بر هر دو روش است. فکر میکنید اگر این نقش به تجربهها و رنجهای من نزدیک میشد آیا کار درستی کرده بودم؟ اگر پاسخ شما مثبت است بله من این کار را کردم.
محسن قرایی نویسنده فیلمنامه هم اظهار کرد: فیلمنامه فیلم مبتنی بر خورده پیرنگ و بر اساس جزئیات است و ما نمیخواستیم داستان را سلیس بگوییم و باید آرامآرام جزئیات را به مخاطب میگفتیم. ضمن اینکه درست همان زمانهایی که فکر میکنید داستان پیش نمیرود، فیلم در حال دادن اطلاعات به مخاطب است. این جنس از فیلمنامه نیازمند چنین شروعی است و میطلبید داستان را آرام آرام پیش ببریم.
ژیلا شاهی دیگر بازیگر این اثر هم عنوان کرد: میرکریمی این فرصت را به من داد تا خودم را در فضایی که دوست دارم، قرار بدهم.
میرکریمی درباره پاسخ به اظهارنظر یکی از خبرنگاران درباره اینکه این فیلم دغدغه خاصی ندارد، گفت: توجه به ارزشهای خانواده مهمترین مساله است.
قرایی هم در ادامه درباره اینکه چرا شخصیت اصلی دوست ندارد فرزندانش را ببیند، گفت: نکته اصلی که این است که او تصور میکند اگر آنها را ببیند با آنها همراه میشود و البته شاید احساس عذاب وجدان میکند چراکه چند سالی بوده که با آنها نبوده است.
سپس مرتضی خدایی فیلمبردار این اثر اظهار کرد: کل داستان این فیلم در یک روز میگذشت و نگه داشتن راکورد کار سختی بود.
میرکریمی درباره اینکه چرا فیلمش را برای جشنواره جهانی فیلم فجر نگه نداشته است، گفت: آنجا در بخش بازار فیلم را نمایش میدهیم ولی اگر در آنجا فیلم را قرار میدادیم باز هم میگفتند چون دبیر آن جشنواره است فیلمش را به جشنواره جهانی فرستاده است.
میرکریمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فیلمش فمینیستی است، توضیح داد: شاید این موضوع به این خاطر است که همسرم را دوست دارم ولی نمیدانم تعریف شما از فمینیست چیست با این حال من یک موضوع انسانی را در فیلمم مطرح کردم. قرایی در این باره عنوان کرد: فیلمهای ما بازتابی از جامعه ماست و در اکثر اوقات زنها بهتر از مردها در فیلمها هستند.
میرکریمی توضیح داد: ما دو قصه در فیلم داریم که یکی مربوط به گذشته و دیگری مربوط به حال است. به نظرم انگیزههای شخصیت اصلی به اندازه کافی گفته شده و فکر میکنم اگر بیشتر از این بر آن تاکید میشد فیلم لحن دیگری میگرفت که مورد پسند نبود.
از اتفاقات عجیب روز سوم جشنواره در سالن رسانهها به جلوگیری از ورود افرادی که کارت آنها به عنوان تصویربردار ثبت شده به سالن نمایش فیلمها میتوان اشاره کرد که در دو سانس آخر یعنی هنگام نمایش فیلمهای قصر شیرین رضا میرکریمی و سمفونی نهم به کارگردانی محمدرضا هنرمند اتفاق افتاد و باعث اعتراض تصویربرداران شد اما پاسخ درستی به چرایی این اتفاق داده نشد.
در این روز سرپرست سازمان سینمایی که دیگر میتوان او را رییس سازمان سینمایی دانست، به سینما بهمن رفت تا سانس ویژهای با نمایش فیلم تختی برای نابینایان برگزار شود.
اولین فیلم پردیس ملت مستند بهارستان خانه ملت بود که کارگردانش در نشست خبری فیلم ضمن اشاره به توضیحاتی درباره ساخت آن گفت: میتوان قسمت دوم این مستند را هم تهیه کرد اما خودم به دلیل خستگی زیاد قطعا نمیتوانم این کار را انجام دهم.
دیگر فیلم روز سوم جشنواره برای اهالی رسانه ناگهان درخت صفی یزدانیان بود که همه منتظر فیلم جذاب دیگری همچون در دنیای تو ساعت چند است بودند اما خیلیها این فیلم را اندازه اثر قبلی یزدانیان ندانستند به ویژه که به خاطر طولانی بودن آن خسته شدند. با این حال پیمان معادی که علاوه بر ایفای نقش اصلی در این فیلم، تهیهکننده آن هم است تاکید کرد: این فیلم به دنبال فروش بیست و پنج میلیاردی نیست اما قطعا برای دیده شدن هم دست به هر کاری نمیزند و شاید تنها ۱۰ درصد عاشقان سینما علاقهمند به این فیلم باشند.
معادی در شرایطی در این فیلم به عنوان تهیهکننده و بازیگر نقش داشته که در فیلم سعید روستایی هم نقش مهمی را ایفا کرده و در کنار حامد بهداد احتمالا از نامزدهای بهترین نقش اول خواهد بود.
حامد بهداد که در فیلم جاندار هم بازی کرده در سومین روز جشنواره برای تماشای فیلم قصر شیرین رضا میرکریمی به سالن رسانهها آمد، اما این بازیگر که در گفتههایش هم تاکید بر پختگی بیشتر در کارش دارد، به اندازه سالهای قبل در نشست خبری حاشیهساز نبود و نسبتا روز آرامی را داشت چرا که این بازیگر معمولا با صحبتهایش یا با کارهایی که در نشستهای خبری انجام میداد، سوژه خوبی برای عکاسان بوده است.
فیلم آخر این روز «سمفونی نهم» محمدرضا هنرمند بود که پس از ۱۷ سال با یک فیلم جدید راهی جشنواره شده ولی این فیلم آن طور که باید انتظارات را برآورده نکرد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد