11 - 12 - 2017
ایجاد مدرسه ویژه دانشآموزان اوتیسمی در تهران
ایسنا- رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با بیان اینکه ۱۳۷ هزار دانشآموز در سازمان آموزشوپرورش استثنایی تحصیل میکنند، گفت: متاسفانه در حوزه معلولان در کشور از یکدستی و توازن خوبی برخوردار نیستیم این در حالی است که باید در این حوزه مانند یک پازل عمل کنیم.
مجید قدمی در سومین همایش بینالمللی اوتیسم با بیان اینکه ما با گروههایی مواجه هستیم که تفاوتهایشان با دیگران بیشتر است، گفت: نهادهای خدمترسانی مانند آموزشوپرورش، ابتدا باید این گروهها را شناسایی کرده و سپس براساس ویژگیهایشان به آنها خدمترسانی کند. خوشبختانه این اقدام در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیش از ۲۳ هزار پرسنل، ۱۳۷ هزار دانشآموز دارد که ۲۰۰۰ نفر از آنها مبتلا به اختلال اوتیسم هستند.
وی با بیان اینکه از نظر اعتباری برای دانشآموزان دارای ویژگیهای خاص چهار برابر دانشآموزان عادی هزینه میشود، گفت: ما براساس طرح سنجش فرآیند شناسایی این دانشآموزان را انجام میدهیم، براین اساس سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را مورد ارزیابی قرار میدهیم و از بین آنها کسانی را که دارای اختلال یا ویژگیهای خاص هستند تحت خدمترسانی سازمان آموزشوپرورش استثنایی قرار میدهیم.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه رویکرد ما در سازمان آموزش وپرورش استثنایی رویکرد عادیسازی است، گفت: ما میخواهیم تا حد ممکن این دانشآموزان در کنار افراد عادی درس بخوانند زیرا دانشآموزان امروز باید بتوانند در جامعه تعامل کنند و این تعامل مبتنی بر مهارت است که باید در مدرسه آموخته شود، البته این آموزش نباید در یک فضای خاص و گلخانهای انجام شود بلکه باید این افراد را در فضایی عادی آموزش داد. در عین حال خط قرمز ما در این رویکرد آنجایی است که یک کودک دارای اختلال یا ویژگیهای خاص نتواند آموزش عادی ببیند و شرایط آموزش عادی را نداشته باشد.
قدمی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲ هزار دانشآموز دارای ویژگیهای خاص در راستای طرح تلفیق در مدارس عادی درس میخوانند گفت: همچنین ۷۴ هزار نفر از این دانشآموزان در آموزشوپرورش استثنایی تحت آموزش قرار میگیرند. همچنین ۱۳۲ نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال اوتیسم در مدارس عادی تحصیل میکنند.
وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه اختلال اوتیسم یا اختلالات چندمعلولیتی در کشور گفت: اعتقاد دارم که در حوزههایی مانند اوتیسم یا اختلالات چندمعلولیتی بضاعت علمی ما در کشور کم است. معلمها باید در مدارس علمی تراز علمیشان را بالا ببرند و روش تدریس به گروههای خاص را بلد باشند. متاسفانه در این حوزه وزارت علمی و دانشگاهیمان کم است و باید در این راستا نیرو تربیت کنیم.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با بیان اینکه سازمان آموزشوپرورش استثنایی محتواهایی برای تربیت معلم و آموزش دانشآموزان دارای اختلال پیشبینی کرده است، گفت: باید توجه کرد که ما گروههایی را میپذیریم که توانایی یادگیری داشته باشند. در عین حال متاسفانه در حوزه معلولان در کشور ما یکدستی و توازن وجود ندارد این در حالی است که باید در حوزه معلولان مانند یک پازل عمل کنیم و باید همه مراحل اعم از تشخیص به موقع، آموزش و… به خوبی پیش ببریم.
قدمی با بیان اینکه سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلالات خاص را در مراکز تشخیصیمان شناسایی میکنیم، گفت: تیم سازمان آموزشوپرورش استثنایی تیمی کاملا متخصص است و در بخشهای تشخیصی برنامهای و آموزشی وارد عمل شده و به موازات این برنامهها توسعه فضای آموزشی را هم پیش میبرد. البته امکانات ما اجازه نمیدهد که مدارس خاص اوتیسم داشته باشیم مگر آنکه تعداد این کودکان به حد نصاب برسد اما سیاست کلی ما در تهران این است که به صورت قطبی مدارسی را برای کودکان اوتیسم ایجاد کنیم.
وی با تاکید براهمیت آموزش والدین دارای کودک مبتلا به اوتیسم گفت: باید به اولیای این کودکان آموزش دهیم تا ادامه برنامههای مدرسه را در خانه برای این کودکان انجام دهند و در این صورت است که اثرگذاری مطلوب را در کودکان اوتیسم خواهیم دید.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور همچنین گفت: در عین حال باید بپذیریم در حوزههایی مانند اوتیسم و اختلالات چند معلولیتی باید ارتباطمان با کشورهایی که در این حوزهها تجربه دارند زیاد شود. همچنین باید از پژوهشها و طرحهای مطالعاتی که در این زمینه انجام میشود، حمایت کنیم. باید بدانیم که اگر همدلی و وحدت در این حوزه وجود داشته باشد، فضای غنی و اثرگذار برای این کودکان آماده میشود. خوشبختانه طی چهار سال گذشته در حوزه آموزشوپرورش استثنایی طبق استانداردها به خوبی پیش رفتهایم بهطوری که امسال ۳۵۰ نفر از بچههای آموزشوپرورش استثنایی بدون سهمیه در کنکور قبول شدهاند بنابرایم باید بدانیم که معلولیت بنبست یا محدودیت نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد