8 - 03 - 2017
ایران تا پیش از برجام حیاط خلوت هواپیماهای فرسوده بود
رییس سازمان هواپیمایی با اعلام اینکه تا قبل از برجام حیاط خلوت هواپیماهای کهنه و فرسوده بودیم و تعمیرات هواپیما در محیطی تاریک و بسته و با واسطه انجام میشد، گفت: امروز مجوز این را داریم که موتورهایمان را به معتبرترین مراکز تعمیر هواپیما در آلمان و فرانسه بفرستیم و موتور را با ضریب اطمینان بالا پس بگیریم.
علی عابدزاده در جمع شرکتکنندگان نشست اطلاعرسانی از دستاوردهای برجام، گفت: بخش هوایی از نخستین صنایعی بود که در ۳۰ سال گذشته مورد تحریم قرار گرفت و روزبهروز فضای کاری سختتر و تحریم پیچیدهتر شد.
رییس سازمان هواپیمایی کشور، با بیان اینکه تاریخ نشان میدهد آمریکاییها از تحریم صنعت هوایی ایران حداکثر بهرهبرداری را داشتهاند، گفت: اگر به تاریخ ارتباط آمریکا و عراق برگردیم، اولین باری که آمریکاییها وارد عراق شدند اولین پیشنهاد آنها دادن هواپیماهای مسافربری به هیات حاکمه عراق بود یعنی درست قبل از حمله به ایران، اولین باری که وارد مذاکره با ویتنام شدند نیز از همین روش استفاده کردند. این وضعیت را در لیبی هم شاهد هستیم و این رویه نشاندهنده اهمیت ویژه این صنعت است. به گزارش ایسنا عابدزاده با بیان اینکه تمام این ۳۰ سال تلاش کردند ما را به حاشیه ببرند و تاحدود زیادی هم موفق شدند، گفت: تا قبل از برجام در حاشیه صنعت هوایی بودیم و در صنعتی که کاملا ساختاری بینالمللی دارد در پایینترین سطح قرار داشتیم و حتی دریافت راههای هوایی که چاپ میشود و در اختیار خلبان قرار میگیرد از ما دریغ میشد و تمام ارتباطات ما در همه زمینهها از طریق واسطهها صورت میگرفت و قبل از برجام از ساختار بینالمللی حذف شده بودیم. وی با بیان اینکه ایران در یک حوزه رقابتی قرار دارد که شامل حوزه کشورهای خلیج فارس میشود، گفت: کل مسافر حملشده ما در سال ۲۰۱۶ براساس آمار یاتا نزدیک ۵/۶ میلیون مسافر بوده که توسط ماهان و ایرانایر جابهجا شده است، این درحالی است که شرکت رقیب ما در ترکیه به تنهایی ۶۰ میلیون نفر مسافر و امارات ۵۱ میلیون مسافر جابهجا کردهاند. این وضعیت نشان میدهد چقدر در این سالها به حاشیه رفته بودیم.
عابدزاده ادامه داد: تمام تلاش ما بعد از برجام این است که از حاشیهای که برای ما ایجاد کردهاند بیرون بیاییم. شاید دستاوردهای این یکساله خیلی ملموس نباشد اما به عنوان کارشناس از دستاوردها راضی هستیم. قبلتر در محیطی تاریک و بسته هواپیما تعمیر میکردیم اما امروز یک تعمیرکار و یک خلبان هواپیما کتابی در اختیار دارند که میدانند اورژینال بوده و دیگر کپی نیست. برای تعمیرکار هواپیما و خلبان خیلی مهم است که بداند از ابزار اصل و نه کپی استفاده میکند البته این وضع به معنی باز شدن همه درها و حل همه مشکلات نیست اما درها باز شده است و در مسیر درست قرار گرفتهایم. وی ادامه داد: امروز وقتی با کمپانی بوئینگ مذاکره میکنیم و نامهای از سوی سازمان هواپیمایی به بوئینگ میفرستیم به ما جواب میدهند و این خیلی مهم است که میتوانیم مستقیما از بوئینگ پاسخهای خود را دریافت کنیم.
عابدزاده گفت: با وجود اینکه در حوزه فرودگاهی حداقل بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری داشتیم اما متاسفانه حداقل بهرهوری را داشتهایم و اقتصاد مقاومتی به ما میآموزد که باید از این فرودگاهها استفاده کنیم اما چگونه؟ با ناوگان مناسب، با نوسازی ناوگان هوایی. ما طی این سالها هواپیماهایی که از خطوط معتبر جهانی بیرون میرفت و کنار گذاشته میشد را وارد میکردیم و حیاط خلوت هواپیماهایی که استفاده نمیشد، بودیم.
وی با اشاره به متوسط عمر ناوگان هوایی رقبای ایران در منطقه، گفت: متوسط عمر ناوگان ما نزدیک به ۲۴ سال است و این درحالی است که مسنترین ناوگانی که درحال رقابت با آن هستیم پاکستان است که عمر ناوگانش ۱۱ سال و بعد از آن عربستان با هشت سال، امارات با پنج و ترکیه شش سال است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد