29 - 05 - 2020
ایران در رتبه دوم بیشترین تعرفه واردات خودرو دنیا قرار دارد
معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: به دنبال جلوگیری از کاهش واردات یا تولید خودرو در داخل کشور نیستیم اما معتقدیم قیمت خودرو باید کاهش و هزینه نگهداری آن افزایش یابد. مهرداد تقیزاده در جلسه کارگروه مسافری وزارت راهوشهرسازی با اشاره به رابطه سیاستهای خودرویی و قیمت سوخت در ایران اظهار کرد: در این زمینه بهجای پایین بودن قیمت خودرو چه شخصی و باری همچنین بالا بودن هزینه نگهداری، برعکس آن عمل شده که باعث خودرومحوری در کشور شده است.
وی تصریح کرد: در کشورهایی که از حملونقل هوایی و ریلی کمتر استفاده میشود تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی بالاتر است. این مساله در کشورهایی که سوخت ارزانتری دارند نیز صدق میکند. در ادامه جلسه گزارش مقایسه قیمت خودرو در ایران و سایر کشورهای جهان از جمله کشور آلمان از سوی کارشناس معاونت حملونقل وزارت راهوشهرسازی تشریح و سپس از سوی حاضران جلسه مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت. در این گزارش عنوان شد یکی از علل بالا بودن قیمت خودرو، بالا بودن تعرفه واردات است و در این خصوص ایران رتبه دوم جهان را دارد.
معاون وزیر راهوشهرسازی در این خصوص گفت: به دنبال جلوگیری از کاهش واردات یا تولید خودرو در داخل کشور نیستیم اما اعتقاد داریم قیمت خودرو باید کاهش و هزینه نگهداری آن افزایش یابد.
تقیزاده با اشاره به قابلیتهای گردشگری در شهرها و استانها گفت: یکی از پتانسیلهای قابلتوجه و درآمدزا در شهر پتانسیلهای گردشگری است و در بسیاری از کشورها زنده نگهداشتن شبها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از جذابیتهای شهرها محسوب میشود. در این خصوص شهرداریها در قبال دادن مجوز برای فعالیت شبانه اماکن تفریحی، فروشگاهها و رستورانها درآمدزایی میکنند که رضایتمندی شهروندان را دربر دارد.
وی با اشاره به تدوین استراتژیهای حملونقل از سوی معاونت حملونقل وزارت راهوشهرسازی افزود: درحالی که توسعه حملونقل ریلی در اولویت برنامههای وزارت راهوشهرسازی قرار دارد اما حجم واردات ناوگان جادهای بالاتر است و در عوض از سوی دستگاههای مختلف برای واردات ناوگان ریلی سد و مانعتراشی میشود. همچنین با نگاهی به بودجهها درمییابیم که بودجه بخش حملونقل جادهای از بخش ریلی بیشتر است.
وی یادآور شد: شهرداریها موظف به جابهجایی مردم هستند نه خودروها. در این خصوص با نگاهی به کشورهای مختلف حتی روسیه درمییابیم کشورهای ثروتمند نیز با وجود داشتن منابع مالی لازم هیچگونه اقدامی به تعریض معابر و احداث بزرگراههای دوطبقه نمیکنند بلکه در عوض ایستگاههای حملونقل عمومی برای جابهجایی مردم با کمترین سرفاصله در فواصل کوتاه و بلند فراهم شده است. تقیزاده اظهار کرد: تدوین استراتژیهای حملونقل با همکاری شهرداریها، وزارت کشور و بخشهای مختلف مرتبط با حملونقل تدوین و ۱۰۴ اقدام استراتژیک آماده شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد