18 - 03 - 2025
ایران چگونه میتواند ۱۵ میلیون گردشگر خارجی جذب کند؟
یک کارشناس و پژوهشگر گردشگری با بررسی هدفگذاری برنامه هفتم توسعه برای جذب ۱۵میلیون گردشگر خارجی تا پایان سال ۱۴۰۷ گفت: تحقق این برنامه تا حد زیادی به وجود حداقلی از ثبات در کشور منوط است. بسیار اهمیت دارد که ایران در صدر اخبار جهان در زمینه درگیریها و اختلافات بینالمللی نباشد.
به گزارش ایسنا، سعید امیریان، کارشناس و پژوهشگر گردشگری هدفگذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای جذب ۱۵میلیون گردشگر خارجی تا پایان برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۷) را تحلیل کرد و درباره چگونگی تحقق آن با توجه به وضعیتی که پس از رکود سالهای کرونا و تلاطمات سیاسی پیش آمده است، نوشت: «در برنامه هفتم توسعه و پیشرفت، ورود ۱۵میلیون گردشگر هدفگذاری شده است. البته هدفگذاری اولیه در دهه هشتاد و با تصویب شورایعالی گردشگری کشور ۲۰میلیون گردشگر ورودی در افق ۲۰ساله یعنی تا سال ۱۴۰۴ بوده است. امکانسنجی تحقق این هدف اهمیت دارد و اینکه آیا میتوان با اتخاذ سیاستهایی به این هدف دست یافت؟ تعداد گردشگران ورودی به کشور در سالهای ابتدایی دهه۸۰ به زحمت به 2میلیون نفر میرسید ولی با تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و ایجاد آرامش نسبی در منطقه و گشایش اقتصادی در دو کشور مهم همسایه ایران (عراق و افغانستان) این رقم تا سال ۱۳۹۸ به بیش از ۹میلیون نفر افزایش یافت ولی متاسفانه با وقوع پاندومی کرونا یک گسست جدی در این روند به وجود آمد و در سالهای پس از پاندومی این رقم مجددا به حدود ۷میلیون نفر افزایش یافته است. این بدان معنی است که با وجود گذشت حدود سه سال از پاندومی کرونا هنوز به رکورد سال ۱۳۹۸ نرسیدهایم (این در حالی است که تعداد گردشگران بینالمللی در سطح جهان در سال ۲۰۲۴ به رقم معادل سال۲۰۱۹ بازگشته و تقریبا توانسته اثرات پاندمی را پشتسر گذارد).
این موضوع نشاندهنده وجود مشکلاتی در انعکاس تصویر امن و جذاب از ایران در منظر منطقهای و جهانی بوده که مهمترین عامل آن فشار تحریمهای خارجی و درگیریهای منطقهای از جمله وقایع مربوط به اشغال فلسطین است.
بررسی ساختار گردشگران ورودی به کشور در سالهای مختلف نشان میدهد که بیش از ۷۰درصد از گردشگران ورودی به ایران از کشورهای همسایه بوده و هستند. طبیعتا برای حرکت از ۷میلیون گردشگر ورود به ۱۵میلیون نفر طی برنامه هفتم لاجرم باید تمرکز اصلی بر جذب گردشگران از کشورهای همسایه، ازجمله کشورهای چین، روسیه، عراق، ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان و کشورهای ثروتمند حاشیه جنوبی خلیجفارس باشد. اگر بتوانیم یک گردشگری باکیفیت برای گردشگران ورودی از کشورهای همسایه فراهم کنیم حتما در جذب گردشگران از نقاط دور نیز موفقتر خواهیم بود.
در این چارچوب و برای جذب گردشگر از کشورهای همسایه لازم است به نیازها و علایق آنها توجه کرده و در توسعه انواع گردشگری به این واقعیت نگاه کنیم که اکنون چه نوع گردشگری از میان انواع مختلف به صورت مناسبتری میتواند در راستای علایق آنها باشد. آنچه از مرور تجربیات و روندهای گردشگری به دست میآید گردشگری سلامت بیشترین تقاضا را میتواند در میان انواع گردشگری به خود اختصاص دهد.
گردشگری مذهبی نوع دیگری است که میتواند گردشگران زیادی را جذب کشور کند. تجارت و بهویژه تجارت خرد زمینه دیگری برای جذب گردشگران ورودی به کشور است. ترانزیت و عبور گردشگران از کشور نیز میتواند زمینه بعدی باشد.
برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی، فرهنگی و علمی نیز زمینه دیگری برای جذب گردشگر از این کشورها خواهد بود. اگر بخواهیم از مدل جاذبه کمک بگیریم شهرهایی چون تبریز، ارومیه، گرگان، اهواز، مشهد، زاهدان، کرمان، بندرعباس، کیش و سنندج و حتی شهرهای داخلیتر مانند همدان، شیراز و یزد میتوانند قطبهای جذب این نوع گردشگران باشند. شهرهای تهران، اصفهان و شیراز قطب جذب گردشگر از نقاط دورتر ازجمله کشورهای اروپایی، آمریکا، ژاپن و… خواهند بود.
این برنامه تا حد زیادی منوط به وجود حداقلی از ثبات در کشور است. بسیار اهمیت دارد که ایران در صدر اخبار جهان در زمینه درگیریها و اختلافات بینالمللی نباشد.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد