29 - 11 - 2019
بازگشت تشویش
«جهانصنعت»- وقتی ۹۰ درصد نقدینگی در اختیار ۱۰ درصد مردم باشد، این طیف میتوانند بهاختیار خود قیمت ارز، طلا، خودرو و یا هر کالای دیگر را بالا ببرند. به دنبال التهابات چند ماه اخیر بازار خودرو، با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت دو شرکت ایرانخودرو و سایپا از اوایل اسفند ماه سال گذشته ۲۰ درصد از تولیدات روزانه خود را به فروش فوری با تحویل یک ماهه با هدف افزایش عرضه، کاهش قیمتها و کاهش التهابات بازار خودرو اختصاص دادند. از سوی دیگر با اشاره به سایتهای آگهیهای اینترنتی فروش خودرو که یکی از عوامل ایجاد هیجان و التهاب در بازار خودرو به واسطه فعالیت سودجویان و تعدادی از دلالان فعال در این حوزه و فعالیت گسترده و سازمانیافته این افراد در سایتهای واسط که موجب افزایش بیرویه خارج از عرف قیمت خودرو شده بود هفته گذشته توسط رییس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمانیافته پلیس فتا حذف قیمتهای بازار خودرو به مدیران سایتهای واسط ابلاغ شد.
برای ثبات قیمت و عدم تشویش درخصوص قیمت خودروها تصمیم گرفته شد آگهیهای اینترنتی فروش خودرو از روی سایتها برداشته شود. ۱۲ اردیبهشتماه دیوار به عنوان یکی از سایتهای اینترنتی آگهی قیمت در نخستین ساعات بامداد، در توئیتی از حذف نمایش قیمت در آگهیهای خودرو خبر داد. این سایت اعلام کرده این اقدام موقتی است و آماده است با ارائه راهکارهای عملی و همکاری مسوولان قضایی و انتظامی سر و سامانی به بازار خودرو بدهند. به نظر میرسد این اقدام در واکنش به انتقادات روزافزون از قیمتهای غیرواقعی آگهیها در چند روز اخیر و حواشی ایجاد شده در این خصوص بوده باشد. در همین رابطه نعمتالله کاشانینسب بازرس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو اعلام میکند که ورود جدی دادستانی به مساله قیمت خودرو و نیز افزایش عرضه از سوی خودروسازان، موجب روند نزولی قیمت خودرو شده است. وی درخصوص وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: از شنبه هفته جاری قیمت خودرو در بازار روند نزولی یافته و این روند ادامهدار است، درواقع وضعیت بازار از حالتی که ساعت به ساعت قیمت خودرو افزایش مییافت خارج شده است. کاشانینسب گفت: آنچه مسلم است تمام قیمتها کاذب است و قیمتها بیش از حد بالا بود. عدم درج قیمت خودرو در سایتهای اینترنتی نیز در کاهش قیمتها موثر بوده است. در جلسهای که با اتحادیه کسبوکارهای مجازی داشتیم قرار بر این شد که همچنان برای مدتی قیمتها در سایتهای اینترنتی درج نشود تا بازار متعادل شود چرا که این مساله در کاهش قیمتها بسیار موثر بوده است. وی گفته بود: بازار خودروهای خارجی راکد بوده و خرید و فروشی صورت نمیگیرد. قیمت خودروهای داخلی سیر نزولی دارد و افرادی که خودرو نیاز دارند و مصرفکننده واقعی هستند خودرو را خریداری میکنند اما دلالان اقدام به خرید نمیکنند زیرا قیمتها سیر نزولی دارد. وقتی که قیمتها نزولی باشد دلالان دیگر نمیتوانند کاری انجام دهند. سابقا قیمتگذاری افراد در سایتهای اینترنتی موجب افزایش قیمت میشد.
بازگشت غیرمنتظره آگهی قیمتهای اینترنتی
اما انگار بازار قرار نیست روی آرامش بگیرد چراکه، سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی از بازگشت قیمت به آگهیهای اینترنتی فروش خودرو خبر داد و جزئیاتی از نرخگذاری قیمت خودرو در این سایتها را تشریح کرد. رضا الفتنسب با اعلام خبر بازگشت قیمت در آگهی خرید و فروش خودرو در سایتها در تشریح این خبر اظهار کرد: در جلساتی که با اتحادیه فروشندگان خودرو داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که در صورت اعلام روزانه قیمت کف خودروها از سوی اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران، درج قیمت خودرو با حداکثر ۳ درصد بیش از قیمت اعلامی، در آگهیهای اینترنتی ممکن خواهد بود. سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی افزود: بر این اساس پس از اعلام کف قیمت خودروها توسط اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران، قیمتها در آگهیهای اینترنتی فروش خودرو ثبت میشود. وی با بیان اینکه قرار است اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران هر روز لیست کف قیمت تمامی خودروها در بازار را در اختیار سایتهای درج آگهی قرار دهد به تسنیم گفت: با توجه به توافق انجام شده به عنوان مثال اگر قیمت خودرویی از سوی اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران، ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شود، آگهی خودروهایی که نهایتا تا ۱۰۳ تومان قیمتگذاری شده باشند، مجاز به انتشار و درج قیمت خواهند بود. الفتنسب ادامه داد: همچنین در مذاکرات انجام گرفته مقرر شد در صورت افزایش التهاب در بازار خودرو، اتحادیه نمایشگاهداران تهران روزانه در ۲ نوبت، کف قیمت خودروها را به اتحادیه ما اعلام کنند تا ما این قیمتها را در اختیار سایتها و پلتفرمهای درج آگهی قرار دهیم.
قیمت کدام خودروها کاهش یافت؟
این بازگشت قیمت روی سایتهای اینترنتی در حالی است که طی این چند روز و در عدم فعالیت این سایتها آرامش نسبی هرچند با عرضه کم خودرو توسط خودروسازان در بازار مواجه هستیم. سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفت: طی چند روز گذشته، قیمت خودروهای مونتاژی و داخلی روند کاهشی به خود گرفته است. رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو درباره بازار خودرو گفت: واقعیت آن است که طی چند روز گذشته، قیمت خودروهای مونتاژی و داخلی در بازار روند کاهشی به خود گرفته است. وی در تشریح قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی کاهش یافته در بازار گفت: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۱۰ میلیون تومان به ۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۳۰ میلیون تومان به ۱۱۳ میلیون تومان، سمند الایکس از ۹۰ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان، پژو جیال ایکس معمولی از ۹۲ میلیون تومان به ۸۳ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۶۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ از ۴۶۰ میلیون تومان به ۳۷۵ میلیون تومان، سراتو سایپا از ۳۹۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان، چانگان از ۲۴۰ میلیون تومان به ۲۱۰ میلیون تومان، سیتروئن از ۵۰۰ میلیون تومان به ۴۳۰ میلیون تومان و ساینا دندهدار از ۶۶ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان کاهش یافته است. به گفته رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، تحویل به موقع خودروهای پیشفروش شده باعث حفظ آرامش بازار میشود. موتمنی تصریح کرد: کاهش قیمت خودروهای داخلی بر قیمت خودروهای مونتاژی تاثیر میگذارد. وی بیان کرد: آنالیز قیمتها و نظارت بر آنها، خواست اصلی این اتحادیه است تا پس از آن بر اساس سود مشخص و انجام نظارتها، خودروها در بازار قیمتگذاری شود.
تحویل کدام خودروی تولیدی!
حالا از بازگشت قیمتهای شائبهبرانگیز که بگذریم، به دنبال موج جدید التهاب و افزایش قیمتها در بازار خودرو در جلسه کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب شد که سهم فروش فوری خودروسازها ۱۰ درصد دیگر افزایش یابد. با این حساب، خودروسازان موظف شدند ۳۰ درصد از تولیدات روزانه خود را برای فروش فوری در نظر بگیرند. این وضعیت در حالی است که با وجود گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز فروش فوری خودروسازان، دو شرکت ایرانخودرو و سایپا هنوز هیچ آمار رسمی در رابطه با تعداد خودروهای تحویل شده به مشتریان در این طرح اعلام نکردهاند. این در حالی است که براساس جدیدترین آمار اعلام شده تولید انواع خودرو در فروردین ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۴۷ درصد کاهش یافته است. طبق اعلام انجمن خودروسازان ایران تولید انواع خودرو در فروردینماه سالجاری به ۴۲ هزار و ۶۲۳ دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۸۰ هزار و ۷۹۴ دستگاه بوده، کاهش ۲/۴۷ درصدی داشته است. آمار نشان میدهد در این مدت تولید انواع سواری نیز ۴۰ هزار و ۶۰۳ دستگاه بوده که نسبت به فروردین ماه سال گذشته که ۷۶ هزار و ۸۰۷ دستگاه بوده، ۱/۴۷ درصد کاهش تولید داشته است. آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان ایران نشان میدهد که هیچ نوع خودرویی در مدت مورد بررسی سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد تولید نداشته است.
سخن آخر
وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف افزایش عرضه روزانه خودرو به بازار و کنترل قیمتها، خودروسازان را مکلف به فروش فوری محصولاتشان کرد بنابراین باید مشخص شود تاکنون چه تعداد خودرو در این طرح به مشتریان واگذار شده تا مشخص شود خودروسازان تا چه حد به وظایف خود در این زمینه برای افزایش عرضه خودرو به بازار و کنترل قیمتها عمل کردهاند. به گزارش ایسنا، این وضعیت در حالی است که خودروسازان چند صد هزار دستگاه خودرو بابت پیشفروشهای صورت گرفته در سال گذشته به مشتریان بدهکارند و هنوز این خودروها را تحویل ندادهاند و اتفاقا برخی از خریداران همین خودروها در سال گذشته، از این شاکی هستند که ایرانخودرو و سایپا چرا وقتی که هنوز خودروهای پیشفروش شده در سال گذشته را تحویل ندادهاند، اقدام به فروش فوری محصولاتشان با موعد تحویل یک ماهه میکنند؟ از سوی دیگر نبود یا بودن سایتهای آگهی فروش خودرو نیز از دیگر معضلاتی است که امروز به بالابردن و پایین آمدن قیمت خودرو در بازار آن هم با عرضه ناکافی خودرو میتواند دامن بزند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد