16 - 04 - 2020
بازگشت «متری شیش و نیم»
روزهای دوم و سوم جشنواره فیلم فجر برخلاف روز اول بی سر و صدا به پایان رسید و فیلم متری شیش و نیم در روز اول جشنواره نگرانی بابت توقیف آن وجود داشت اکران شد. نهایتا هم به طور رسمی اعلام نشد کدام نهاد با این فیلم مشکل داشت و چطور بعد از یک روز مشکلات رفع شد.
در روز دوم انیمیشن «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر آغازگر نمایش فیلمها در پردیس سینمایی ملت بود و پس از آن؛ فیلمهای «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی به نمایش درآمدند.
سال دوم دانشکده من
فیلم تازه رسول صدرعاملی اگر چه در سالن رسانهها با واکنشها و حس و حال متفاوتی همراه بود و برخی آن را قصهای از خیانت و دروغگویی در میان نسل جوان امروز دانستند اما کارگردانش تاکید کرد که ایده این فیلم پرداختن به غریزه بوده و قصد داشته به سینمایی انسانی برسد.
فیلم «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی در اولین روز جشنواره فیلم فجر، چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه نمایش داده شد و در آن قصهای از چند دانشجوی دختر روایت شد که درگیر ماجرایی میشوند و یکی از این دانشجویان در معرض شرایطی قرار میگیرد که میان احساس و وجدانش باید انتخاب کند.
داستان این فیلم که نوشته پرویز شهبازی است به نوعی یادآور چند فیلم قدیمی صدرعاملی است که دخترانه بودند و بیشتر دغدغهها و مشکلاتی از آنها را روایت میکرد.
اما یکی از مواردی که در نشست خبری فیلم هم به آن اشاره شد، واقعی نبودن روابط دانشجویان با یکدیگر با آن چه در واقعیت وجود دارد ولی صدرعاملی توضیح داد که برای این مسائل تحقیقات کافی انجام شده بود.
او که در این فیلم از بازیگران حرفهای و غیرحرفهای استفاده کرده و دانشجویان «سال دوم دانشکده» را از میان ۹۰۰ نفر انتخاب کرده بود، از بازیگران حرفهای خود مثل علی مصفا، شقایق فراهانی و نیلوفر خوشخلق قدردانی کرد که با توجه به پیچیده نبودن نقشهایشان برای بازی در فیلم از خودگذشتگی کردند.
صدرعاملی که پس از ۹ سال در سینما فیلم ساخته، گفت: من به دنبال این بودم که به سینمای انسانی برسم و تجربه سهگانه زائر برای رسیدن به این سینما کمککننده بود. من از خیانت حرف نزدم، از عشق و وفاداری حرف زدم. لحن اصلی فیلم پرداختن به غریزه است و این که کسی در معرض خیانت، گناه و انواع لذتها قرار گرفته و به سلامت از آن عبور کرده است.
موسیقی این فیلم که توسط کریستف رضاعی ساخته شده بود و نیز تیراژ پایانی که ابراهیم حقیقی آن را ساخته بود، مورد توجه قرار گرفت.
درخونگاه
فیلم «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی هم که یک سال قبل ساخته شده بود و امسال متقاضی جشنواره شد، دیگر فیلم به نمایش درآمده بود که کارگردانش آن را به مسعود کیمیایی تقدیم کرد و درباره این تصمیم هم توضیح داد: من ارادت زیادی به آقای کیمیایی دارم چون ایشان جریانسازترین سینماگر تاریخ ایران هستند و حتی آقای فرهادی نیز گفتند که اگر آقای کیمیایی فیلم نساخته بود، من هم فیلم نمیساختم. من با آقای کیمیایی آشنایی نزدیک ندارم اما در زمانی که ایشان اینقدر مورد بیمهری و متلکها قرار میگیرند میخواهم اولین کسی باشم که تا ایشان زنده است و خودش میتواند فیلم را روی پرده ببیند آن را تقدیم کنم تا بگویم شیر حتی اگر پیر شود باز هم شیر است. ما ملت مردهپرستی هستیم مثل آقای کیارستمی که پس از مرگ هزار صاحب پیدا کرد.
متری شیش و نیم
جدا از نمایش این فیلمها و برگزاری نشستهای خبری که با مدیریت و اجرای محمود گبرلو همراه بودند و تفاوت نوع کارش با فرزاد حسنی که روز گذشته مجری نشستها بود رضایت کمتری را در پی داشت، نکته مهم پخش فیلم «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی بود که در اولین روز جشنواره به دلیل بروز مشکلات و نظراتی که برخی نهادهای خارج از حوزه سینما به این فیلم داشتند، به برنامه نمایش خود در سینماهای مردمی نرسید اما روز پنجشنبه با برطرف شدن مشکلات و موانع، این فیلم در سینما «ماندانا» و «کورش» برای مردم اکران شد که با استقبال زیاد در پردیس کورش به چهار سانس رسید.
البته یک مساله که مورد انتقاد و اعتراض مردمی قرار گرفت که روز گذشته بلیت این فیلم را خریداری کرده بودند، نمایش یک انیمیشن به جای «متری شش و نیم» بود و همین سبب شد بیشتر آنها از ساعت ۲۲ به سینما بروند و در آخر با همکاری دستاندرکاران پردیس «کورش» روی کف و پلهها فیلم حدودا ۱۳۰ دقیقهای روستایی را در چهار سانس پیاپی تا نزدیک ۴ صبح تماشا کنند.
این فیلم در اولین اکران خود در این مجموعه با حضور تهیهکننده، کارگردان، نوید محمدزاده و هومن بهمنش فیلمبردار نمایش داده شد و اگرچه داستانی دردناک و تلخ داشت اما مورد رضایت تماشاگران قرار گرفت.
«متری شش و نیم» که مانند اولین فیلم سعید روستایی درباره معضل اعتیاد است، به لحاظ کارگردانی، قصه و مسائل فنی و همچنین موضوعی که مطرح میکند از «ابد و یک روز» جلوتر است و آن را میتوان از فیلمهایی دانست که شانس زیادی برای کسب جوایز مهم جشنواره امسال دارند. این فیلم تصویر تازه و متفاوتتری از اعتیاد در جامعه در مقایسه با دیگر فیلمهای تولید شده مشابه با این مضمون به تصویر میکشد و همچنین پلیسهایی را در این فیلم میبینیم که نسبت به آنچه تاکنون در سینما یا تلویزیون دیده شده واقعیتر هستند. اتفاقا نکته قوت فیلم واقعی بودن و ملموس بودن شخصیتهای آن است که در دقایق زیادی تماشاگر را با خود همراه و البته اندوهگین میکند. «متری شش و نیم» هفته آینده برای اهالی رسانه نمایش داده میشود.
بنفشه آفریقایی
کارگردان فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» درباره موضوع این فیلم توضیح داد: این زن و شوهر تلاش کردهاند با کمک هم و بدون قضاوت و با کنار گذاشتن برخی تعصبات مسائلی که در گذشته برایشان پیش آمده را حل کنند و اصلا موضوعی غیراخلاقی در فیلم اتفاق نمیافتد.
علیرضا شجاعنوری تهیهکننده این فیلم سینمایی درباره حضور بینالمللی آثار سینمایی و این فیلم توضیح داد: ما تصمیم داشتیم فیلمی بسازیم که دوستش داشته باشیم و با آن ارتباط برقرار کنیم. اگر میخواهیم سینمای جهانگیری داشته باشیم باید به سمت روایت آنچه که داریم و آنگونهای که زیست میکنیم برویم. ما چند نمایش با افراد خارجی داشتیم و توانستند با آن ارتباط برقرارکننده و حس نوستالوژیک با این اثر پیدا کردند.
او ادامه داد: ما باید طعمی از ایران را به نمایش بگذاریم که در هیچ شرکت توریستی وجود ندارد و مانند زمانی که بدون رفتن به کشوری مانند آمریکا حس مشترک پیدا میکنیم حس خوبی به ما دست بدهد.
نام این فیلم به گفته کارگردان این اثر سه بار تغییر کرده است و در ابتدا باران تابستان نام داشت و سپس به زنگار تغییر کرد و در نهایت به خاطر شرایط خاص بنفشه آفریقایی و تاثیر و حضور آن در فیلم نامش بنفشه آفریقایی گذاشته شد.
مونا زندی حقیقی درباره موضوع این فیلم که بر اساس حقیقت ساخته شده است و داستان زندگی زنی است که همسر سابقش را از خانه سالمندان به خانه خودش میآورد، توضیح داد: آنها یک خانواده روستایی نبودند و از شهر تهران به جای دیگری رفتهاند. اما فکر میکنم نکته اینجاست که این زن و شوهر تلاش کردهاند با کمک هم و بدون قضاوت و با کنار گذاشتن برخی تعصبات مسائلی که در گذشته برایشان پیش آمده را حل کنند. ضمن اینکه اصلا موضوعی غیراخلاقی در فیلم اتفاق نمیافتد.
کارگردان این اثر با اشاره به اینکه رضا بابک فردی شاد و سرزنده است گفت که یکی از سختیهای کار این بود که رضا بابک باید تکیده و پیر میشد اما در حقیقت او فردی بسیار سرزنده است.
«بنفشه آفریقایی» در شهر آمل فیلمبرداری شده و به گفته علیرضا شجاعنوری برای لوکیشن مناسب جاهای مختلفی کاندید بوده و در نهایت خانهای را در آمل پیدا کردند که قرار بوده شهرداری آنجا را به پارکینگ تبدیل کند، بنابراین خانهای مخروبه را برای فیلمسازی آماده میکنند و دکورسازی میشود.
فاطمه معتمدآریا بازیگر اصلی این فیلم چون سر صحنه فیلمبرداری بود و نتوانسته بود در نشست حضور پیدا کند لحظاتی به صورت تماس تصویری سخنان کوتاهی را بیان کرد.
از دیگر حواشی این نشست صدای زیاد و همهمهای بود که در سالن وجود داشت که باعث اعتراض عوامل فیلم شد همچنین یکی از عوامل فیلم سینمایی بعدی سهواً در نیمههای نشست در کنار عوامل فیلم «بفشه آفریقایی» نشست. مونا زندی حقیقی (کارگردان)، رضا بابک، مریم شیرازی و ندا جبراییلی (بازیگران)، پیمان یزدانیان (آهنگساز)، علیرضا شجاعنوری (تهیهکننده) و حمید بابابیگی (فیلمنامهنویس) در این نشست حضور داشتند.
معکوس
کارگردان فیلم سینمایی «معکوس» در نشست خبری این فیلم در اعتراض به جابهجا شدن زمان اکران اثرش در اولین روز جشنواره گفت: چطور فیلمی که دیده و تکمیل نشده برای حضور در جشنواره انتخاب شد؟ بر چه اساسی فیلمها را انتخاب کردهاید؟ این کار بسیار توهینآمیز بود و بازیگران نتوانستند فیلمی را که در آن بازی کردهاند، ببینند.
پولاد کیمیایی در ابتدای نشست با اشاره به اینکه دو سال بود که در جشنواره حضور نداشت، گفت که این فیلم دشواریهای تکنیکی زیادی در زمان ساختش داشت و یک بار هم پروسه ساختش متوقف شد.
در این نشست سوالات متعددی از طرف حاضران درباره شباهت کار پولاد کیمیایی با سبک سینمایی مسعود کیمیایی مطرح شد. کارگردان معکوس در این باره توضیح داد: من گرامر سینما را از پدرم یاد گرفتم اما قهرمان فیلم من با فیلمهای پدرم متفاوت است. قهرمان کلاسیک در ذهن مخاطب همیشه محکم میماند اما در اینجا ما قواعد را به هم میریزیم و کسی پیروز میدان نمیشود.
او همچنین بیان کرد: تا کی میخواهید نسبت به ما گارد داشته باشید؟ فیلم اولم را ساختم و میخواهم از آن لذت ببرم اما اتفاق تلخی الان رخ داد و فیلممان در زمان خودش اکران نشد.
با توجه به اینکه به تازگی سرمایهگذار فیلمهای سینمایی مورد سوال هستند، پولاد کیمیایی درباره سرمایهگذار این فیلم تصریح کرد: ما این فیلم را با پول تمیز و کار خودمان ساختیم و سفارشی نبوده. ما نیت پاک و درستی داریم و پول سالمی برای فیلم آورده شده است و آقای خوشنام تاجر و با چین در ارتباطاند.
نشست این فیلم نسبت به نشست فیلم قبلی که به رسول صدرعاملی اختصاص داشت و بلافاصله بعد از آن برگزار شد، خلوتتر بود. پولاد کیمیایی با اشاره به این شرایط بیان کرد: من علت این خلوتی را میدانم اما باید بگویم که فیلم من دو پلان ممیزی خورده است. به من گفتند پلان دست دادن با پلیس را حذف کن، در صورتی که با پلیس دست دادن اکنون در کشور حال انجام است و رانت ریشه دارد.
او در بخش دیگری از این نشست به جابهجا شدن زمان اکران فیلمش انتقاد کرد و گفت: چطور فیلمی که دیده نشده و تکمیل نشده برای حضور در جشنواره انتخاب شده؟ به من گفتند ۲۰ دیماه باید فیلم را تحویل دهی. ما واقعا مظلوم هستیم. ما میدانیم پولهای ساخت این فیلمها از کجا میآید. ما تاکنون نجابت به خرج دادهایم. اما این کار بسیار توهینآمیز بود. بازیگران هنوز این فیلم را ندیدهاند. بر چه اساس فیلمها را انتخاب کردهاید؟ بر چه اساس فیلم تختی دیده شده؟ چون آقای ملکان آن را ساخته است؟
کیمیایی همچنین با اشاره به اینکه اشخاصی الان در سودای سیمرغ هستند که اصلا در سینما نبودند، گفت: من کسی بودم که به بزرگان سینمایی خاله و عمو میگفتم و از کودکی در سینما بودهام.
در ادامه این نشست محمد خوشنام سرمایهگذار این پروژه به سابقه کار و دفترش در گوانگژو اشاره کرد و گفت که یک تاجر در چین است ۱۵ سال است که مقیم این کشور است.
او در توضیح اینکه چه شد سرمایهگذاری این فیلم را به عهده گرفت، بیان کرد: یک فرد چینی با من تماس گرفت و گفت سرمایهگذاری سینمایی میکنی و من گفتم نه. او گفت یک ایرانی به دنبال سرمایهگذار چینی است. من شما را میشناختم، گفتم شاید دلتان بخواهد در فیلم او سرمایهگذاری کنید. من خیلی جدی نگرفتم اما در نهایت به قرار ملاقاتی با آقای کیمیایی منجر شد و همان یک جلسه باعث شد که بخواهم این کار را انجام دهم.
سرمایهگذار این طرح نیز با تاکید بر اینکه «آقای تختی به جوانمردی شهره است و فکر کنم اگر او بود و این بیبرنامگی را میدید حتما ناراحت میشد»، گفت: این فیلم باید در زمان خودش اکران میشد اما عوامل ما از هم گسیخته شد و از این اتفاق گله داشتم. اگر بعد از ۳۷ بار تجربه قوانین لحاظ نشود واقعا جای سوال دارد و چرا هنوز در ابتداییترین مسائل کار مشکلات به وجود میآید؟
شهرام حقیقتدوست از بازیگران این فیلم با بیان اینکه هنوز خودش نتوانسته فیلم را ببیند از تغییر سانس اکران فیلم انتقاد کرد.
تورج منصوری که مدیر تصویربرداری این اثر بوده، با اشاره به اینکه «شاید همه فکر کنند پولاد کپی سادهتر و جوانتر مسعود کیمیایی است» بیان کرد: باید بگوییم طبیعتا پدر تاثیری بر پسر خود داشته است اما پولاد مسیر خودش را داشته و مسعود کیمیایی هم حرمت این را داشته و همیشه سعی میکرد دخالتی در ساختار فیلم نداشته باشد.
علیرضا کمالی، بازیگر این فیلم در سخنانی بیان کرد: برایم جالب بود، پولاد بخواهد فیلم بسازد و همچنین با بازی در این فیلم توانستیم لذت رانندگی را در تهران تجربه کنیم.
پرویز آبنار که صدابرداری این اثر را بر عهده داشته، نیز در اعتراض به تغییر زمان اکران این فیلم گفت: حداقل حق یک فیلم این است که یک نماینده از فیلم در زمان اکران حضور داشته باشند اما این امکان از ما گرفته شد و هنوز عوامل و بازیگران نتوانستهاند این فیلم را ببینند.
او همچنین به این نکته اشاره کرد که عوامل حرفهای این فیلم را ساختهاند ولی چرا فقط در بخش نگاه نو باقی مانده و در بخش سودای سیمرغ نیست.
پولاد کیمیایی کارگردان، محمد خوشنام سرمایهگذار، تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، پرویز آبنار صدابردار، شهرام حقیقتدوست، لیلا زارع و علیرضا کمالی بازیگر در این نشست حضور داشتند.
یکی از اتفاقات روز دوم جشنواره اضافه شدن سالنهای مجموعه «ایران مال» بود که دستاندرکارانش طی رایزنی با دفتر جشنواره دو سالن دیگر به مجموعه سالنهای نمایشدهنده فیلمهای جشنواره اضافه کردند تا مردم علاقهمند با مراجعه به گیشه همین مکان بتوانند بلیت
تهیه کنند.
از حاشیههای غیرسینمایی روز دوم در پردیس ملت هم به بازدید ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره میتوان اشاره کرد که پس از پشت سر گذاشتن حاشیههای سنگین روز اول جشنواره، با چهرهای آرام و خندان به بخشها و سالنهای مختلف پردیس ملت سر زد.
و اما نکته آخر که نیازمند توجه مسوولان جشنواره است، به تخفیفهایی برمیگردد که قرار بود به درخواستکنندگان یکی از تاکسیهای اینترنتی داده شود اما در این دو روز موارد متعددی بوده که راننده پس از متوجه شدن ۶۰ درصد تخفیف قیمت، از تایید سفر یا پذیرش مبلغ کمتر خودداری کرده است.
کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی از مهمانان غیرسینمایی جشنواره بود که پنجشنبه در سالن رسانهها حضور داشت.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد