24 - 02 - 2024
بازگشت مخاطبان از رسانه الکترونیک به چاپی
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به اینکه مخاطبان کتاب و رسانههای الکترونیک، مجددا به آثار چاپی علاقه پیدا کردهاند، گفت: روزنامه و مجله با اینکه شمارگان پایینی دارند، هنوز از بین نرفته است و در کتاب و رسانه هم بازگشتی از کتابهای الکترونیک به چاپی دیده میشود. بابک عابدین درباره تاثیر رسانه بر صنعت چاپ گفت: برای اینکه روزنامهها و مجلات چاپی بتوانند در برابر فضای مجازی فروش داشته باشند، نیاز به خلاقیت بالا و بازاریابی قوی است، زیرا مساله فقط فضای مجازی نیست. جهان به سمت پایداری منابع و محافظت از ساختار محیطزیست گام برمیدارد. به همین دلیل است که تقاضای خرید کالاهایی که امکان استفاده دیجیتال از آنها وجود دارد، کم شده است.
وی با اشاره به ضرورت کاهش ردپای کربن (کل مقدار گازهای گلخانهای شامل دیاکسیدکربن و متان است که در اثر زندگی و فعالیت انسانها تولید میشود) در هر فعالیت، ادامه داد: در نتیجه دیدگاه لزوم توجه به منابع محیطزیستی، تیراژ (شمارگان) مطبوعات و مجلات پایین آمده، اما تعدادی از مجلات با استفاده از خلاقیت، نوآوری و تکنیکهای بازاریابی، مخاطب را برای خرید متقاعد میکنند. عابدین افزود: اگر مجلهای در این روزها بخواهد مثلا کالایی مانند عطر را بفروشد، باید بتواند روشی پیدا کند تا رایحه و بوی عطر را به شمیم مخاطب برساند. لذا یک لایه از عطر را به شکل پوششی میان برگ چاپی قرار میدهد. این قسمت در میان طراحیای که برای جعبه عطر انجام شده است، قرار میگیرد و مخاطب مجله با باز کردن درِ آن جعبه که به صفحات مجله چسبیده است، بوی عطر را تجربه میکند. اینجاست که فروشنده میتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند یا اگر یک مجله مُد بخواهد اقدامی کند تا به فروش برسد، میتواند دسترسی به منابع لازم برای الگوبرداری و دوخت لباس را منوط به خرید مجله کند.
عابدین با اشاره به کاهش فعالیتهای مطبوعاتی در سالهای اخیر گفت: با اینکه روزنامه و مجله شمارگان پایینی دارند ولی هنوز از بین نرفته است و هنوز مخاطبانی هستند که میخواهند روزنامه و مجله را لمس کنند. در کتاب و رسانه هم بازگشتی از کتابهای الکترونیک به چاپی دیده میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد